ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-08-17, 22:02

Lina & Jocke

Standard Tåg i Estland, Lettland o Litauen
Hej
Jag o min pojkvän ska åka båt till Tallin i nästa vecka. Se tänkte vi ta tåget vidare ner genom Lettland o Litauen o videre till Polen, för att sen avsluta med Tyskland.

Har lite funderingar på hur det går att åke tåg i dessa länder, vad kan vi förvänta oss?
Svara med citat

Gammal 2006-08-17, 22:24

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag tror det kan bli en kul resa. Förvänta er inte att så många pratar engelska men jag tror ändå allt kommer gå bra utan några incidenter.
Jag personligen skulle unvika sova på tågen om man inte är flera stycken och kan turas om att hålla koll på läget.

Tidtabeller för alla tåg i europa finns på http://bahn.hafas.de
Svara med citat

Gammal 2006-08-19, 23:20

Lina & Jocke

Standard
Hej igen.
Har settat o kollat runt lite o sett att det går bussar från Tallinn till Warszawa. Funderar på om det är bättre än att åka tåg. Är det någon som har någon erfarenhet av det eller vet någon bra sida man kan hitta info om det?
Svara med citat

Gammal 2006-08-20, 11:04

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Alla tåg i europa finns som sagt på bahn.hafas.de (går att byta språk till engelska på sidan)
Jag har inte kollat nu men vad jag minns för en 3-4 år sedan så gick det inga tåg från warszawa längre än till vilnius. Men i Vilnius kan man byta och åka vidare till riga och/eller tallinn (självklart kan man även åka åt andra hållet).

Vad gäller bussar så är det samma sak, vad jag minns går det bussar (eller gick för 4 år sedan) från vilnius norrut till riga/tallinn och från Vilnius till Gdansk och Warszawa. Jag har åkt med den mellan Gdansk och Vilnius ett antal gånger. Bussarna körs av eurolines och dom har en svensk hemsida på adressen http://www.eurolines.se/

[pic:545932644a]949[/pic:545932644a]

Så oavsett hur ni väljer resa så får ni troligen passera genom Vilnius som är ett mycket intressant stopp på resan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8