ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-04, 19:23

malin_92

Nykomling
malin_92 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Smile Australien backpacking
Hej!

Jag och en tjejkompis ska åka till australien nu i december och förmodligen stanna i ca 4 månader. Någon som backpackat längst östkusten och har bra tips på sevärdigheter och vandrarhem samt hur man lyckas få boende i Sydney över jul och nyår?

Har också lite funderingar över priset för att sedan flyga över till nya zeeland, hur gör man den resan billigast? Endast australienresan skulle kosta ca 11.000 medan när vi kollat upp australien-nya zeeland blir det ca 20 000, kan det verkligen stämma?

Och sist men inte minst, vilket är det bästa resealternativet i australien. Grayhoundbuss eller tåg?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-09-05, 14:06

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Buss definitivt om ni ska åka längst östkusten, man vill ju stanna ofta och se många ställen. Annars kan ni ju alltid hyra bil om ni har körkort. Vi körde bil, det tyckte jag var toppen!
Ja få boende i sydney över jul och nyår...boka i tid är nog det enda som gäller.

Gammal 2011-09-05, 18:23

malin_92

Nykomling

Standard
jo verkar nog som att buss är det bästa alternativet! vilka sevärdigheter skulle du tipsa om? vi tänkte nog åka ut till fraser island och whitsundays, varit där?
Svara med citat

Gammal 2011-09-06, 10:16

black_betty

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malin_92 Visa inlägg

jo verkar nog som att buss är det bästa alternativet! vilka sevärdigheter skulle du tipsa om? vi tänkte nog åka ut till fraser island och whitsundays, varit där?
Ja jag har varit både på fraser island och whitsundays. Fraser Island tycker jag ni ska åka på en self-drive tour. När man åker i grupp, men utan nån ledare liksom. Dom sätter ihop typ 9 pers i en 4wd bil och så åker man ut dit och campar i typ 2 nätter.

Whitsundays åkte vi med en båt som heter The Clipper tror jag, eller nått sånt...den va ingen höjdare tycker jag. Det skulle vara en partybåt..och det var det väl förvisso, men nja... jag tyckte den var lite osmaklig liksom.

Sen tycker jag ett stop på movie world, australia zoo är ett måste. Byron bay och nimbin lika så. Sen Cairns så klart och dyka!

Gammal 2011-09-06, 23:16

malin_92

Nykomling

Standard
Tack så mycket för tipsen!

Hur är lättast att boka flygbiljett när man åker till sydney och sen tar sig själv upp till barriärrevet, verkar bli dyrare att boka biljett stockholm-sydney cairns-stockholm än stockholm-sydney tur och retur, men blir väl jobbigt att ta sig från cairns tillbaka till sydney när man väl kommit dit med buss. Om du förstår hur jag menar?
Svara med citat

Gammal 2011-09-08, 22:31

malin_92

Nykomling

Standard
Någon som vet vilket det bästa busspasset är för backpackers i nya zeeland? Funderar mellan qiwi express, magic bus eller stray travels
Svara med citat

Gammal 2011-09-09, 19:05

black_betty

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malin_92 Visa inlägg

Tack så mycket för tipsen!

Hur är lättast att boka flygbiljett när man åker till sydney och sen tar sig själv upp till barriärrevet, verkar bli dyrare att boka biljett stockholm-sydney cairns-stockholm än stockholm-sydney tur och retur, men blir väl jobbigt att ta sig från cairns tillbaka till sydney när man väl kommit dit med buss. Om du förstår hur jag menar?
Om det blir billigast att boka sthlm-sydney tur och retur, så blir det väl lättast att boka flygbiljett inrikes, cairns-sydney. Antar att det är det du menar att du vill?
Det tycker jag i alla fall verkar enklast. Då får man ju boka med nått av flygbolagen som finns där, minns inte riktigt vilka osm finns. Qantas finns i alla fall. Sen finns det några lågprisbolag också, virgin, jetstar och tiger airways är dom jag minns. Men det finns säkert nån websida som man skriver in sin rutt på så hittar den det billigaste bolaget, du får googla eller så flyger du sthlm-cairns, sen arbetar dig neråt mot sydney med buss. Och sen flyger därifrån till nya Zeeland om du skulle dit. Så slipper du ju flyga så mycket fram och tillbaks.

Gammal 2011-09-09, 21:01

malin_92

Nykomling

Standard
Tack för tipsen! Du skrev om byron bay tidigare och det är ett ställe jag verkligen vill besöka men då jag kollat upp hostels verkar det sjukt svårt att få plats på något. Hur gjorde du för att få boende där, var det dyrt/svårt? Och vad är nimbin för något? =)
Svara med citat

Gammal 2011-09-09, 21:19

black_betty

Globetrotter

Standard
Vi hade ju en campervan, så vi campade ju i bilen... så vi bodde aldrig på hostel i byron bay. Så jag har ingen koll på det faktiskt.
Nimbin...jaadu. Det är en speciell liten by en bit utan för byron bay. En hippie by typ.. går inte riktigt att förklara. Du kan ju försöka googla lite på det också :P men framför allt åka dit! En dags utflykt från byron bay kan man göra, går bussar.

Gammal 2011-09-28, 22:22

Gäst

Cool
Åk buss! kolla även in premium busses som är lite billigare än Grayhound! Det är en pina att boka hostels i sydney under jul/nyår! gjorde det förra året och allt är i stortsätt fullt eller svindyrt! men ett som var bra var "surfside backpackers cooge beach"
om ni åker till cairns och ska dyka kan jag varmt rekommendera att åka på en liveabord tur i några dagar ute på revet! dagsturer går inte till lika bra rev och ni får ut mycket mer för pengarna om ni bor där ute på båten (då ingår mat och husrum, och fantastisk dykning) kolla in länken 3 Day Great Barrier Reef Liveaboard Dive Trip Cairns - Pro Dive Cairns Scuba Diving - Australia rekomenderas varmt. var den bästa upplevelsen i mitt liv!

Angående att flyga från cairns så går i stort sätt alla flyg från cairns till stockholm via sydney så ni kanske blir tvungna att resa tillbaka dit. ni kan boka inrikes flyget för sig. det kan bli billigare så. det gjorde jag.

mvh Truls.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8