ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-13, 12:31

JtK

Nykomling
JtK är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Rykte: 0

Standard Förstagångsresenär med funderingar.
Jag ska förhoppningsvis resa till Brisbane, Australien. Jag har aldrig riktigt rest någonstans så jag skulle gärna vilja höra från människor som är lite mer "erfarna" än mig.

Jag har relativt lågt räknat 21000 att röra mig på. Och då ingår även resan tid i den summan. Jag räknar med att jag kommer kunna få en tur/returbiljett för ca 11000. Så med det borträknat har jag alltså ca 10000 att röra mig på.
Boende är det lungt med eftersom jag har en bekant där nere som jag ska bo hos.
Jag hade tänkt att vara där i ungefär två veckor, undersöka staden, eventuellt göra någon utflykt en bit utanför. Men det är inget backpackande igenom hela landet det är frågan om utan att jag hade mest tänkt att få "komma bort" ett tag och då jag känner människor i just Brisbane så var det stället som lockade.
Låter det som en rätt okay budget? Är det något man klarar sig på?

Ang. visa/pass känns det som att jag har läst på rätt bra. Funderar på att ansöka om en "eVisitor" (eVisitor). Är det något annat man kan behöva tänka på om vill resa till Australien angående detta?

Som förstagångsresenär har jag inte varit i kontakt med flygplatser tidigare. Som det ser ut så kommer jag mellanlanda i Finland och Hong Kong. Vad jag förstått så ska det hela vara rätt pedagogiskt men tips/råd tas gärna emot.
Om man inte riktigt vet vart man ska orientera sig är det lätt att få hjälp av personalen? Är den lättillgänglig? Kan man möjligvis få hjälp av flygbolagets personal med "vägvisning" så att säga?
Själva flygningen är jag inte rädd för. Men att lyckas "slarva bort" mig själv på vägen är väl en tanke som är mig rätt obehaglig.
I ett "totalt misslyckat scenario", (flyget blir inställt, något strular med planet, jag svimmar och missar flyget) vart ska man vända sig då? Speciellt om man inte är i sitt hemland.

Jag tror att det är nog med funderingar och neurotiskt tänkande för tillfället. Haha! :-)

Kort uttryckt:
¤Bör en budget på ungefär 21000 (minus biljettpris, ca 11000) räcka?
¤Något som man bör veta angående pass och visum om man ska till Australien?
¤Vad ska jag tänka på som förstagångsresenär?

Om det är något jag missat så får ni gärna fylla i "the blanks".
Tack på förhand!
// JtK
Svara med citat

Gammal 2011-04-13, 16:37

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Ja 11000 kr för två veckor bör definitivt räcka (beror ju så klart alltid på vad man sysselsätter sig med ) Men eftersom du bor hemma hos någon så antar jag att du kommer kunna laga mat där och så också och inte behöva äta alla måltider på restaurang.
Men jag tycker 11000 låter som en bra budget.

Det man ska tänka på som förstagånsresenär är väl att vara ute i god tid, inte ha allt för kort tid på sig mellan byten, ha ordning och reda på sina papper och resedokument. Sen att ha koll! Jag jobbar på flygplats och träffar allt för ofta folk som inte ha någon koll alls på sin resa, vet inte ens vilket flygbolag de ska resa med osv, det blir mycket svårare att kunna hjälpa passagerare som inte har någon koll alls. Men är man lugn och sansad och inte stressad så går det nästan alltid bra!

Gammal 2011-04-14, 13:31

JtK

Nykomling
JtK är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Standard
Tack för svaret. Är bra att få lite "tips" från olika håll. Så att man inte är helt uppe i det blåa när det kommer till att försöka planera allt. :-)

Jag kommer nog boka resan själv ifrån flygbolaget och jag är nog lite väl "harig" pga min oerfarenhet med flygplatser. Så jag kommer nog plugga som om det skulle vara ett prov. Haha.
Jag hoppas att jag inte skruvar upp mig allt för mycket dock.
Svara med citat

Gammal 2012-01-18, 05:31

Gäst

Standard
Kort uttryckt:
¤Bör en budget på ungefär 21000 (minus biljettpris, ca 11000) räcka?
¤Något som man bör veta angående pass och visum om man ska till Australien?
¤Vad ska jag tänka på som förstagångsresenär?

- Pengarna lär definitivt räcka för 2 veckor om du käkar "hemma". Mat och dylikt är dyrt ute.
- Själv har jag working holiday-visum, men grabbarna på flygplatsen brydde sig inte ens om att kolla och du behöver egentligen inget visa för att åka in som turist i två veckor, särskilt inte om du har hembiljett och kommer från ett land som Sverige. Men det kanske är bäst att fixa ändå, bara för att.
- Håller med föregående svar; Ha koll på dina papper och se till att du har gott om tid på flygplatserna. Vet inte hur det är med dina övriga stopp, men Hong Kong är väldigt organiserat och det är lätt att hitta rätt. Personalen är hjälpsam även om det ibland krånglar med languagebarriers, så att säga.
Detta lär du väl inse själv, men släpp aldrig ifrån dig handbagage eller andra grejer du vill ha kvar när du kommer fram och hem igen, hehe.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8