ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-28, 11:51

Tonårsfamiljen

Nykomling
Tonårsfamiljen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Talking Till Australien med tonåringar!!!!
Hej !
Söker efter fler familjer som har erfarenhet av att ha rest i Australien med (yngre) tonåringar, Vi är en familj som planerar att resa till Australien i sommar.Familjen består av en tös på 14 år och en kille på 12 år ,maken och jag !!! Då barnen går i skolan så är ju nästan det enda alternativet att åka på det svenska sommarlovet och man vill ju vara borta ett tag då det är en bit bort !Har ni erfarenheter och roliga tips att dela med så blir jag väldigt tacksam.
Tonårsmamman!
Svara med citat

Gammal 2011-01-28, 13:19

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Vet att det inte direkt är ett svar på er fråga, men att betänka är att det är vinter i Australien när vi har sommar(lov), har dock inte varit dit överhuvudtaget, men det finns säkert andra som kan svara på hur vädret ser ut, kanske inte är det viktigaste när ni åker. Låter hursomhelst väldigt intressant!
Svara med citat

Gammal 2011-01-28, 19:38

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Jag var där nere i ett år och reste runt så jag har sett det flesta av de större resemålen där.
Vädret är inget att oroa sig för tycker jag. Det kanske är lite för kallt för att ligga på stranden i sydney och melbourne och allt söderut, men ligga på stranden kan man ju göra i massa andra länder så

Alltså det finns ju massvis med tips och förslag på saker. Du kanske kan berätta lite vad ni är ute efter, vad ni tycker om att göra och hur länge ni tänkte bara där osv.

Gammal 2011-01-29, 03:59

Swedesontherun

Medlem
Swedesontherun är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Tonårsfamiljen Visa inlägg

Hej !
Söker efter fler familjer som har erfarenhet av att ha rest i Australien med (yngre) tonåringar, Vi är en familj som planerar att resa till Australien i sommar.Familjen består av en tös på 14 år och en kille på 12 år ,maken och jag !!! Då barnen går i skolan så är ju nästan det enda alternativet att åka på det svenska sommarlovet och man vill ju vara borta ett tag då det är en bit bort !Har ni erfarenheter och roliga tips att dela med så blir jag väldigt tacksam.
Tonårsmamman!
Jag bor för närvarande i Sydney med min flickvän så jag ska försöka dela med mig av det jag kan. Saker som kan gillas av barnen är ju definitivt Imax i Sydney. Sedan beroende på tiden ni spenderar i Sydney (australien är ju ganska stort så det blir till att resa runt ganska mycket om man ska göra allt) så är ju badstränder att rekommendera manly och coogee, bondi är också bra men något mer turistigt. Är ni uppe i cairns området rekommenderas starkt att ni tar en båttur ut på stora barriärrevet och snorklar eller dyker om ni känner för att testa på det. Vi driver en blogg om vårt resande i världen förtillfället gäller tipsen bara sydney området dock men ni kan ju kolla där Swedes on the run för mer tips som kanske intresserar. Annars får ni berätta mer specifikt vad ni är ute efter så ska jag försöka kunna ge svar.

Gammal 2011-01-29, 10:04

Tonårsfamiljen

Nykomling

Standard Australien
Vädret är vi inte så oroliga för då vi endast tänkt stanna i Sydney och de södra delarna en kort period. Sedan är planen att ta oss norröver och ha området runt Cairns som utgångspunkt för våra äventyr. Vädret där skall väl vara ganska idealiskt i juni/ juli? Slipper kanske översvämningarna då?
Tanken är att vi skall vara borta i tre till fyra veckor. Huvudmålen kan vara Sydney, Cairns och Alice Springs.
Vi är ute efter lagom äventyr, snorkla i barriärreven är ett givet mål. Gärna lite spännande trekking med naturupplevelser. Ayers Rock känns viktigt om det finns annat att göra i det området. Sola och bada gör vi på annan semester, men några vilodar mitt i kunde vi stå ut med...
Finns det några andra givna måsten i nordöstra delarna av Australien? När vi inte är borta så länge så kanske flyg mellan orterna är det bästa, eller ska man satsa på en roadtripp någon sträcka? Funderar också om det är bäst att flyga till Sydney och sedan flyga hem från exempelvis Darwin eller Cairns.
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 10:08

Tonårsfamiljen

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swedesontherun Visa inlägg

Jag bor för närvarande i Sydney med min flickvän så jag ska försöka dela med mig av det jag kan. Saker som kan gillas av barnen är ju definitivt Imax i Sydney. Sedan beroende på tiden ni spenderar i Sydney (australien är ju ganska stort så det blir till att resa runt ganska mycket om man ska göra allt) så är ju badstränder att rekommendera manly och coogee, bondi är också bra men något mer turistigt. Är ni uppe i cairns området rekommenderas starkt att ni tar en båttur ut på stora barriärrevet och snorklar eller dyker om ni känner för att testa på det. Vi driver en blogg om vårt resande i världen förtillfället gäller tipsen bara sydney området dock men ni kan ju kolla där Swedes on the run för mer tips som kanske intresserar. Annars får ni berätta mer specifikt vad ni är ute efter så ska jag försöka kunna ge svar.
Tack för länken till er blogg. Skall kika runt där lite. Semestern kommer gå ut på "upplevelser" där vi vill tillgodose alla våra sinnen. Snorkling, se spännande platser, testa på hisnande äventyr.
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 10:38

Swedesontherun

Medlem

Standard
Citat:

Vädret är vi inte så oroliga för då vi endast tänkt stanna i Sydney och de södra delarna en kort period. Sedan är planen att ta oss norröver och ha området runt Cairns som utgångspunkt för våra äventyr. Vädret där skall väl vara ganska idealiskt i juni/ juli? Slipper kanske översvämningarna då?
Tanken är att vi skall vara borta i tre till fyra veckor. Huvudmålen kan vara Sydney, Cairns och Alice Springs.
Vi är ute efter lagom äventyr, snorkla i barriärreven är ett givet mål. Gärna lite spännande trekking med naturupplevelser. Ayers Rock känns viktigt om det finns annat att göra i det området. Sola och bada gör vi på annan semester, men några vilodar mitt i kunde vi stå ut med...
Finns det några andra givna måsten i nordöstra delarna av Australien? När vi inte är borta så länge så kanske flyg mellan orterna är det bästa, eller ska man satsa på en roadtripp någon sträcka? Funderar också om det är bäst att flyga till Sydney och sedan flyga hem från exempelvis Darwin eller Cairns.
Översvämningarna är endast på deras sommar alltså vår vinter och cairns är inte särskilt hårt drabbat.
Vad det gäller Uluru/Ayers rock är väldigt trevligt att se men det behövs inte mer än 3 dagar då du har en hel dag där du ser klippan sen har man sett allt i närheten, resten är bara öken.
Om ni bara ska vara där en månad rekommenderar jag flyg då det är ett väldigt stort land.
I Cairns rekommenderar jag att ta en tripp till regnskogen ovanför. I Cairns området finns det mycket annat att göra hoppa bungyjump och flyga vinge(tillsammans med en erfaren flygare då).
Vad det gäller trekking blir det förmodligen snart en resa till blue mountains för oss ovanför Sydney regnskog och berg så det kommer väl ett inlägg om det snart.

Det är bara kul att människor vill läsa vår blogg.

Gammal 2011-01-29, 11:49

Tonårsfamiljen

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swedesontherun Visa inlägg

Översvämningarna är endast på deras sommar alltså vår vinter och cairns är inte särskilt hårt drabbat.
Vad det gäller Uluru/Ayers rock är väldigt trevligt att se men det behövs inte mer än 3 dagar då du har en hel dag där du ser klippan sen har man sett allt i närheten, resten är bara öken.
Om ni bara ska vara där en månad rekommenderar jag flyg då det är ett väldigt stort land.
I Cairns rekommenderar jag att ta en tripp till regnskogen ovanför. I Cairns området finns det mycket annat att göra hoppa bungyjump och flyga vinge(tillsammans med en erfaren flygare då).
Vad det gäller trekking blir det förmodligen snart en resa till blue mountains för oss ovanför Sydney regnskog och berg så det kommer väl ett inlägg om det snart.

Det är bara kul att människor vill läsa vår blogg.
Då väntar vi med spänning på er rapport från Blue Mountains. Om jag uppfattar er rätt tycker ni ändå det är värt att flyga till Ayers Rock för att se det? Kanske bra att börja i Sydney ett antal dagar för att sedan flyga till AR och sedan flyg upp till Cairns med omgivningar.
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 12:08

Swedesontherun

Medlem

Standard
Citat:

Då väntar vi med spänning på er rapport från Blue Mountains. Om jag uppfattar er rätt tycker ni ändå det är värt att flyga till Ayers Rock för att se det? Kanske bra att börja i Sydney ett antal dagar för att sedan flyga till AR och sedan flyg upp till Cairns med omgivningar.
Ayers Rock är helt klart värt ett besök men det är dyrt med hostel/hotell och det finns inte mer och göra än just klippan därför rekommenderar vi inte mer än 3 dagar och om det ska göras så ska det göras med guide som berättar om området och klippmålningarna och sedan avsluta kvällen med att se när solnedgången går ner över klippan väldigt vackert.
Det låter som en bra ide det var så jag (simon) gjorde första gången jag besökte Australien. Dock spenderade jag lite för få dagar i Sydney när jag var där då, det är en stor stad med mycket att göra både inne i city och utanför. Dock gjorde jag cook öarna, nya zeeland och australien på en månad vilket var lite lite tid därför fick man priotera. Men det är ju helt klart så att man avslutar i Cairns tycker jag då för att om det så att någon i resegruppen känner för att slappa finns det sol och bad där.

Gammal 2011-01-29, 16:13

black_betty

Globetrotter

Standard
Just Ayers Rock tar ju inte så lång tid att se, men jag skulle stanna ett par dagar i Alice Spring för där finns mycket att se runt omkring, många häftiga vattenhål man kan bada i med sötvatten och öken formationer att titta på osv. Och så är det en himla härlig stad i sig, så annorlunda från resten av australien!
Och det finns gratis guidade rund turer vid Ayers Rock, så man behöver inte boka nån guide eller så tycker absolut inte jag i alla fall.

Om jag var där i en månad skulle jag nog flyga till sydney, sen åka vidare till Cairns, sedan Alice Springs/Ayers Rock och sedan Darwin för att flyga hem därifrån. I Darwin finns ju den underbara kakadu nationalpark som man absolut inte ska missa om man tycker om natur!

Och jag skulle nog också flyga mellan städerna, det tar ju flera dagar att köra bil, även om det också är en häftig upplevelse

Ett alternativ är ju också att stanna i Brisbane och besöka saker där runt omkring, t.ex. Dreamworld, movieworld och seaworld. (nöjesparker) och Steve Irwins zoo, Australia Zoo...som jag tycker är bland det bästa av sakerna jag såg i Australien!

Gammal 2011-01-29, 16:34

Tonårsfamiljen

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av black_betty Visa inlägg

Just Ayers Rock tar ju inte så lång tid att se, men jag skulle stanna ett par dagar i Alice Spring för där finns mycket att se runt omkring, många häftiga vattenhål man kan bada i med sötvatten och öken formationer att titta på osv. Och så är det en himla härlig stad i sig, så annorlunda från resten av australien!
Och det finns gratis guidade rund turer vid Ayers Rock, så man behöver inte boka nån guide eller så tycker absolut inte jag i alla fall.

Om jag var där i en månad skulle jag nog flyga till sydney, sen åka vidare till Cairns, sedan Alice Springs/Ayers Rock och sedan Darwin för att flyga hem därifrån. I Darwin finns ju den underbara kakadu nationalpark som man absolut inte ska missa om man tycker om natur!

Och jag skulle nog också flyga mellan städerna, det tar ju flera dagar att köra bil, även om det också är en häftig upplevelse

Ett alternativ är ju också att stanna i Brisbane och besöka saker där runt omkring, t.ex. Dreamworld, movieworld och seaworld. (nöjesparker) och Steve Irwins zoo, Australia Zoo...som jag tycker är bland det bästa av sakerna jag såg i Australien!
Tack för tipsen. Det låter som logisk färdrutt. En tid i Alice Spring kanske inte är fel. Finns det någon som har tips på vägsträckor som är värda att ta med bil om man skulle besöka platserna föreslagna. Vi gjorde västra USA förra sommaren med bil och det var ju en fantastisk upplevelse.
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 17:25

black_betty

Globetrotter

Standard
Ja alltså vill ni åka bil så skulle nog jag i så fall hyra bil i sydney och köra bil längst med östkusten upp till cairns, för då får ni ju hela östkusten på köpten och där finns ju en himla massa roliga stopp längst hela vägen!
Sen från Cairns skulle jag nog flyga resten, för om ni därifrån ska åka in mot landet så är det bara låååånga sträckor med nästan inget att se, förutom öken och enorma lastbilar.
Men bil från Sydney till Cairns skulle jag absolut se som ett alternativ även om det är långt!

Gammal 2011-02-15, 04:13

silverpil

Nykomling
silverpil är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Standard
Citat:

Ja alltså vill ni åka bil så skulle nog jag i så fall hyra bil i sydney och köra bil längst med östkusten upp till cairns, för då får ni ju hela östkusten på köpten och där finns ju en himla massa roliga stopp längst hela vägen!
Sen från Cairns skulle jag nog flyga resten, för om ni därifrån ska åka in mot landet så är det bara låååånga sträckor med nästan inget att se, förutom öken och enorma lastbilar.
Men bil från Sydney till Cairns skulle jag absolut se som ett alternativ även om det är långt!
Håller helt med, man vill inte ödsla massa tid på oändliga raksträckor i varm bil i onödan. Östkusten är dock fantastisk i bil och det finns så otroligt mycket att skåda på vägen även om det är långt, men vägen inland är däremot bara dryg.
mvh Tony
Svara med citat

Gammal 2011-02-20, 16:37

Tonårsfamiljen

Nykomling

Standard
Citat:

Tack för tipsen om vägsträckan Sydney till Cairns. Skall fundera och undersöka lite vilka stopp som är värda att göra! Tack
Svara med citat

Gammal 2011-02-27, 14:37

LN21

Medlem
LN21 är inte uppkopplad

Smile
Hej Tonårsfamiljen!

Vår familj har varit där tre resor de senaste fyra åren. Vi har en 10 åring o en 13 åring båda grabbar.
Vi har en hel del tips om östkusten ialla

Vart mellanlandar ni?
Cathay brukar ju ligga helt rätt i pris o HongKong är en fantastisk stad för både vuxna o ungdomar. Om ni ska dit så har vi bra tips på hotell o saker att göra.
Bangkok är ju oxå himla nice dock är trafiken mördande o då är ju Singapore bättre.

När det gäller Australien så har vi både åkt kusten och inlandet
Brisbane - Melbourne på Newell hiway. Det är faktiskt rätt fräck väg, man är inte ute i Outback men man får ändå känslan av hur himla stort landet är och hur anorlunda det ser ut en bit från kustbandet. Men det gäller att barna är bilvana

Fast o andra sidan så har ju vägen mellan Sidney o Brisbane både vindistrikt och små mysiga ställe som Port Macquarie och Byron bay.

Puhh ja kan nog hålla på hur länge som helst
Svara med citat

Gammal 2011-02-27, 14:49

LN21

Medlem
LN21 är inte uppkopplad

Standard
När det gäller resetaktik med barn/ungdomar så har vi kommit fram till att 3-4 dagars stopp är nödvändiga för att sedan ta en "resdag". Det frestar på en del att hela tiden vara på rulle därför har vi märkt att det är ett helt annat sätt att resa med unga än att vara ute bara två pers.
Vi vart även innan ungarna mycke i Asien och en gång i Australien.
Så är ni resvana utan barn så är det en himla skillnad om man är fyra att ta hänsyn till.

Vi har även gjort idiotiska saker som att göra resan Växjö - Brisbane utan ta in på hotell på vägen o då vart den minsta 6 år. Ja det gör vi inte om, orutin helt enkelt

Så det absolut bästa är att stoppa både på in o utresan, visst det kostar liiite mer på flygbiljetten men äventyret blir så mycke större för hela familjen.

Även på plats är det bra att ha samma upplägg, det är lätt för vuxna att se "vägen" som målet med resan men det är betydligt svårare för ungarna att se det på samma sätt. Dom behöver liksom pauser för att sortera upplevelserna på ett annat sätt än vuxna. O det finns inte många bättre platser än på beachen att ladda batterierna
Senast redigerad av LN21 den 2011-02-27 klockan 14:57.
Svara med citat

Gammal 2011-02-27, 15:53

LN21

Medlem
LN21 är inte uppkopplad

Standard
När det gäller bilhyra så har vi använt Europcar,
Thrifty Car Rental - Special Offers & Deals Australia Wide
och Redspot.
Det gäller bara att se till att man gämför hela prislappen, alltså att man tar med avgifter för försäkringar och att om man tar bilen på en flygplats o lämnar den på en annan. Kolla även om det kostar extra om två ska kunna köra.
Sen tar endel o bokar en deposit på några hundra dollar. Kolla noga vad som gäller just ert bolag, det är ju himla tråkigt att behöva låsa upp 1000-1500 om/när man har en tajt budget.

Vi har varit snåla o hyrt den minsta modellen o räknat med att ibland blir man gratis uppgraderad, men det är inte värt det. Det är förhållandevis dyrt att uppgradera på flygplatsen.

Utan hoppa upp ett par modeller så att det är gott om plats för bagage och i baksätet. O att köra med automatlåda när man inte är van vid vänstertrafiken är himmelskt.

När det gäller internationellt körkort så har ja skippat det. Åkte fast för fortköring utanför Agnes Waters o polien nöjde sig med mitt vanliga körkort när dom skrev ut böterna.
Så att behöver ni hjälp med att betala böter på plats så kan vi det oxå
Senast redigerad av LN21 den 2011-02-27 klockan 15:57.
Svara med citat

Gammal 2011-02-27, 21:10

Tonårsfamiljen

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av LN21 Visa inlägg

Hej Tonårsfamiljen!

Vår familj har varit där tre resor de senaste fyra åren. Vi har en 10 åring o en 13 åring båda grabbar.
Vi har en hel del tips om östkusten ialla

Vart mellanlandar ni?
Cathay brukar ju ligga helt rätt i pris o HongKong är en fantastisk stad för både vuxna o ungdomar. Om ni ska dit så har vi bra tips på hotell o saker att göra.
Bangkok är ju oxå himla nice dock är trafiken mördande o då är ju Singapore bättre.

När det gäller Australien så har vi både åkt kusten och inlandet
Brisbane - Melbourne på Newell hiway. Det är faktiskt rätt fräck väg, man är inte ute i Outback men man får ändå känslan av hur himla stort landet är och hur anorlunda det ser ut en bit från kustbandet. Men det gäller att barna är bilvana

Fast o andra sidan så har ju vägen mellan Sidney o Brisbane både vindistrikt och små mysiga ställe som Port Macquarie och Byron bay.

Puhh ja kan nog hålla på hur länge som helst
Tack för tipsen det blir en del att undersöka för oss och allt norr om Sydney känns aktuellt. Sydney blir nog så långt söderut som vi kommer. Mellanlandning får vi nog satsa på Singapore eller Hongkong då. Bangkok har vi varit i ett antal gånger redan. Kul med något nytt.
Svara med citat

Gammal 2011-02-27, 21:14

Tonårsfamiljen

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av LN21 Visa inlägg

När det gäller resetaktik med barn/ungdomar så har vi kommit fram till att 3-4 dagars stopp är nödvändiga för att sedan ta en "resdag". Det frestar på en del att hela tiden vara på rulle därför har vi märkt att det är ett helt annat sätt att resa med unga än att vara ute bara två pers.
Vi vart även innan ungarna mycke i Asien och en gång i Australien.
Så är ni resvana utan barn så är det en himla skillnad om man är fyra att ta hänsyn till.

Vi har även gjort idiotiska saker som att göra resan Växjö - Brisbane utan ta in på hotell på vägen o då vart den minsta 6 år. Ja det gör vi inte om, orutin helt enkelt

Så det absolut bästa är att stoppa både på in o utresan, visst det kostar liiite mer på flygbiljetten men äventyret blir så mycke större för hela familjen.

Även på plats är det bra att ha samma upplägg, det är lätt för vuxna att se "vägen" som målet med resan men det är betydligt svårare för ungarna att se det på samma sätt. Dom behöver liksom pauser för att sortera upplevelserna på ett annat sätt än vuxna. O det finns inte många bättre platser än på beachen att ladda batterierna
Ja man får planera väl och anpassa sig efter barnen. Vi är resvana både utan och med barnen. Senast var vi runt i västra USA med bil i tre veckor så där drog vi viss lärdom om det här med att resa för långa "pass". Satsar nog på ett par tre dagars stopp på resan till Australien. HongKong blev vi nu lite intresserade av från att vart inställda på Singapore.
Svara med citat

Gammal 2011-02-27, 22:35

LN21

Medlem
LN21 är inte uppkopplad

Standard
Vi tycker att HongKong är trevligare än Singapore.
Disney är väl lite sådär för en 14 åring men helt klart kul att spendera en eftermiddag på.
Ett helt ok badland finns oxå. Finns dessutom en rätt ok stand i HK.
Starferry är ett måste, en av världens fräckaste båtresor kvällstid, stan är alldeles fantastisk då.
En lasershow som är mega mega, den ses bäst från taket på huset precis söder (typ 50 meter) om där färjan går i land på Tsim sha tsui o börjar klockan 8 på kvällen. Vid färjeläget finns oxå en jätte shoppingplaca Marina tror ja att den hette.
från The Peak får man en otrolig utsikt över stan.
Vilket hotell man ska välja beror lite när flyget landar, men morronplanet gör att det är super att ta ett hotell vid flygplatsen, inte säkert att rummet är klart vi 8-9 på morgonen men hotellpoolen är ju "alltid" öppen och det är helt ok att slå ihjäl en timme där.
Ett superläge på hotell är Holiday express mitt i Central. Minirum men helt ok pris inkl. frukost. Läget är 10 meter från shoppingcenter o tunnelbana
. Mc D. runt hörnet och flera stora shoppingcenter inom 10 minuters gångväg.
Hotellet fixar transport till flygplatsen för ca. en hundring per pers.
Mat finns i alla prisklasser runt Hotellet (tror att det var fem ställe bara i hotellets lobby). Pizzahut finns oxå en fem minuter promenad bort om barna tvärvägrar asiatiskt. Där finns även en Bio i centret om allt annat låser sig.
Starbucks osv osv osv.

Taxi funkar riktigt bra är lätta att fåtag i (finns i tusentals) och är billigt.

Vi har även tagit tunnelbana från flygplatsen till centrum. Det finns en station inne i flyplatsen, tågen är hur fräscha som helst.

En sväng till Macau är oxå att rek.om man är där.

Ja om du vill så kan ja fixa hotelllänkar på HK.

Allmänt om HK är vi känner oss rätt säkra i stan, turister är välkomna och man känner sig väl tillmods även nattetid.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8