ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-15, 17:37

aTallroth

Standard Budget och tips för Australienresa
Jag tror detta kanske är den svåraste frågan man kan ställa men jag skulle vilja få en uppfattning om vad det kostar att resa i Australien. Ska försöka specificera mig så gott jag kan om vad jag och min polare hade tänkt göra.

Vi flyger antagligen till Sydney och spenderar ett par dagar där. Vi hade sedan tänkt göra ett varv i hela östra Australien. Alltså Sydney -> Canberra -> (Melbourne) -> Adelaide via Greyhound bussar. (Antar att det är den billigaste lösningen). Hade sedan tänkt köra bil från Adelaide till Darwin (300 mil över Stuart Highway). Detta innebär antagligen 2 veckors hyrd bil med 300 mil bensin. Funderar sen på att ta oss österut från Darwin till nordöstra Australien, typ Townsville eller Cairns. Här kan det bli aktuellt att flyga eftersom avstånden är gigantiska. Sedan ner därifrån tillbaka till Sydney eller eventuellt bara till Brisbane. Vi är två killar i 20-års åldern och har inga problem med att sova på hostels eller vissa nätter i bilen eller liknande. Har tidigare gjort en 3 månaders resa genom hela sydöstra Asien så är van vid låg standard.

Hur mycket kan man räkna med att bränna per dag? Vi kan som sagt hålla i pengarna om det behövs men vill samtidigt kunna ta oss en bärs och äta gott ibland. Vad kan det kosta att hyra bil i 2 veckor? Vad kostar inrikesflyg och bussbiljetter? Vi hade tänkt göra denna runda på 6-8 veckor, är detta nog med tid för turen vi tänkt oss?

Sist men inte minst, kan ni tipsa om ställen i områdena vi rör oss i som man bara inte får missa?

Tack på förhand!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8