Citat:
Ursprungligen postat av Helmetrock
Hej allihopa!
Det är så att jag och några kompisar kommer att hamna i Christchurch i februari när vi kommer tillbaka från ett jobb på Sydpolen, och eftersom vi ändå är där vore det ju kul att hitta på något!
Ingen av oss har varit där förr, jag tror inte någon av oss har några större idéer om vad som finns förutom fin utsikt, färgade sjöar och lite sånt.
Jag tänkte stanna i ca fyra veckor, de andra två eller tre kommer nog att stanna i max två veckor.
Det jag är mest intresserad av är natur, men vi kommer nog att hålla oss till städerna i början. Jag vill gärna ut på valsafari och liknande, och jag gillar att fota lite allt möjligt.
En annan grej jag funderar på är transporter, kan man få tag på en hyrbil hyfsat billigt? Hur utbyggd är kollektivtrafiken med tåg och bussar? Jag hade gärna haft en hyrbil eftersom vi kommer att ha en hel del packning
Hur bor man billigt men ändå OK typ vandrarhem?
Hur är klimatet på olika ställen under tiden från februari och lite framåt?
Tacksam för alla tips och idéer!
Rickard
|
Hyrbil från 150kr dygn, kollektivtrafik som sverige standard, motel längs vägarna 200-400kr vandrar hem vid större turistattraktioner/städer billigare. Februari är högsommar..
jag har kört Cristchurch_Queenstown och kan rekomendera den starkt, ta vägen genom bergen ena hållet och via kusten andra så täcker du av stor del av all fantastisk natur, gör några avstickare vid bergen också. valsafari hittar du via kuststräckan då allternativt högst upp i norr på sydön. Köra norrut till wellington och däromkring är också fint men inte alls i samma klass som söderöver imo.