ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-15, 18:56

marta

Nykomling
marta är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 0

Standard Australien - vilka jobb, hyra lägenhet, körkort
Går sista året på gymnasiet och jag en en kompis har tänkt att åka till Australien efter nästa sommar. I sommar har vi tänkt jobba järnet här i Sverige så vi får ihop lite mer till reskassan.

Vi ska vara i Australien ett år, jobba den största delen av tiden och kanske resa runt lite, men mest stanna i samma stad och upptäcka det som finns. Vilken stad rekomenderar ni? Vi har tänkt bo vid någon storstad vid havet med mycket folk. Eftersom vi ska bo mycket på samma ställe tänkte jag kolla om någon har nn aning om vad priset på en lägenhet kostar? Vi vill bo rätt centralt, men litet.

Vi har tänkt att fixa allt genom work travel..
Men hur lätt är det att få jobb? Vilka olika jobb kan man bli erbjuden? Har hört rätt mycket om farms osv, men helst gör vi nåt annat.

Om vi har ett svenskt körkort, fungerar det i Australien också eller måste vi ta ett nytt körkort? Vad kostar det ungefär att hyra bil?
Svara med citat

Gammal 2008-09-23, 01:56

Gäst

Standard
Hejsan!

Jag åker själv till Australien nu i höst, vet inte så mkt om vilka städer och så ni bör bo i, inte hur mkt det kostar heller ... men det jag vet är att det finns massor utav jobb liksom servitris/servitör och massa olika inom det yrket, kanske butiksjobb finns oxå om man leter. Finns ju absolut inte bara farmjobb ...

Erat svenska körkort gäller inte i Australien, det gäller bara inom Europa ... ni lär alltså skaffa ett internationellt körkort. (Bara att söka om på google) Det är i stort sett bara en översättning utav erat svenska körkort, ni lär inte skaffa ett helt nytt körkort. Vet inte heller vad det kostar att hyra bil, sök lite på google så hittar ni säkert något där ... men det jag vet är att man inte får hyra bil om man inte är 21, eftersom ni slutar skolan till sommaren antar jag att ni är 90r, alltså får ni inte hyra bil, ni får köra men inte hyra. Konstigt, jo tycker jag med, men men så är det, ni kan ju alltid ragga upp en till person som vill åka med er som är 21, eller över ...

En annan sida där ni kan få bra mkt mera svar på frågor är: Backpacking.se - Hemma bra men borta bäst ... det hänger helt enkelt mkt mer folk där än här.

Mvh.
/Erik
Svara med citat

Gammal 2008-09-23, 13:19

gäst

Standard
... där emot kan ni köpa en bil billigt pâ speciella marknader för unga turister - och senare sälja den till ungefär samma pris. De billigaste kostar runt 10000sek har jag hört.
Svara med citat

Gammal 2008-10-19, 04:20

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Okej, jag kan ju saga att om ni stannar kvar pa ett och samma stalle hela tiden sa komme rni gora ert livs storsta misstag. Australien ar gjort for att resa runt i, det ar sa fantastiskt att stannar man pa ett och samma stalle sa har man ingen aaaaning om vad man missar. Visst stanna i en stad ar kul, det gjorde jag i borjan, men sen vi borjade var roadtrip...har jag lugnt haft den basta tiden i mitt liv!
Men annars sa tycker jag val att melbourne eller brisbane ar dom basta storstaderna.
Det ar ganska svart att fa ett bra jobb som backpackar, speciellt nar man kommer direkt fran skolan. Och ni far bara jobba hos samma arbetsgivare 6 manader.

Ja ni skaffar internationellt korkort genom motormannen, kostar typ 300. Och man maste inte alltid vara 21 for att hyra bil, det gar att hitta stallen dar du far hyra aven om du ar under 21, men det blir dyrare. Men som foregaende skrev, ska ni ha den ett langre tag...kop en bil och salj den vidare sen. Det finns gott om begagnade bilar har.

Gammal 2012-01-20, 22:14

Gäst

Standard hyra bil i Australien 20 år
Var kan man hyra bil i australien om man 20?? Skulle gärna vilja ha en hemsida eller liknade
Tack för svar!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8