ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack (1) Ämnesverktyg

Gammal 2007-11-18, 11:03

Kara

Nykomling
Kara är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Question Hjälp om Australien!!
Jag åker ner till Australien, Sydney, för första gången den 9e december och är väl borta nåt halvår - år eller så...har huuur många frågor som helst egentligen (eftersom jag åker själv), får se hur många jag kommer på för tillfället...

Jag hade tänkt mej att jobba lite...vilka jobb är vanligast att folk söker till, och hur lätta/svåra är dom att få? Har hört att det ska va lite knepigt med tanke på att jag åker vid lite fel tidpunkt...? Och måste man ha med sej ett CV eller räcker det med att bara gå dit och anmäla sitt intresse??

Dum fråga kanske, men vad kan det vara bra att ha med för kläder hemifrån?? Å eftersom jag inte tänkt stanna i Sydney för alltid, utan kanske resa runt lite också, undrar jag om det är vettigast att ha en dragväska eller en backpacker-ryggsäck??? Jag backpackade i Asien under tre månader förr-förra året och verkligen HATADE den där ryggsäcken...undrar om jag kan få slippa den, den här gången??

Å eftersom jag tänkt åka ifrån Sydney efter ett tag är jag inte direkt ute efter att binda upp mej på nån lägenhet eller liknande..några tips på vart man kan bo som inte är sådär jäääättedyrt?? Men när jag väl är i Sydney, där jag ska va till en början, så vill jag ju sola och bada lite, tips??

Och sen måste jag bara veta...vart ska man INTE bada med tanke på alla hajar?? Är det livsfarligt vart man än är eller finns det några ställen som är helt hajfria??

Det här känns väääldigt stort för mej och är hur nervös som helst! Är tacksam för alla svar som jag kan få, så kanske jag kan lugna mej lite..!!
Svara med citat

Gammal 2008-06-13, 11:26

Gäst

Standard Hej!
När det gäller boende så ska du nog i så fall bo på hostel, där brukar man kunna bo hyfsat billigt och betala veckovis! Annars kanske du kan hyra ett rum hos någon som har en lägenhet?

När det gäller hajar behöver du inte oroa dig! Det är väl egentligen det sista du ska tänka på.. =) Tänk på alla giftiga spindlar och ormar i stället! Saken är ju den att det finns väl hajar på hela östkusten men jag var där i ca 4 månader och de enda hajattackerna som jag hörde talas om var i Byron Bay, på surfare. Dem attackerar surfarna bara för att dem ser ut som sälar från deras synvinkel! Ska du bara bada eller köra lite vanlig surf på dagen är det nog ingen fara ska du se! Och skulle du bli attackerad så ja, då var det kanske ödet? haha nej då, skämt o sido

Ha en trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 07:35

Gäst

Smile Australien Tips
Ja skulle satsa på en dragväska om du inte har tänkt att vandra mycket. Det bästa är nog att ta med en liten ryggsäck som du kan ha för dagsturer och dyl.

Ta med ett CV. Enklaste jobbet att få är att plocka frukt på nån farm, men det är ju inte allas grej. Annars är nog barjobb/ städjobb hyffsat enkelt att få tag på.

Jag bor på Guldkusten sen 5 år tillbaka och surfar nästan dagligen och har bara sett en haj en gång, faktiskt i Byron Bay. Inget att oroa sig för alls, en absolut minimal chans att nått händer.

Kola in lite bilder från Guldkusten:
Sista Minuten Australien - Guldkusten | Sista Minuten Resor

Och Byron Bay:
Sista Minuten Australien - Byron Bay | Sista Minuten Resor

Ha en härlig Australien resa, ropa till om du undrar något.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reseforum.se/forum/australien-nya-zeeland/14677-hjaelp-om-australien.html
Postat av For Type Datum
Billiga flyg till Australien This thread Refback 2008-01-08 10:29

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8