Reg.datum: mar 2006
Rykte: 0
|
Reseberättelse: Working Holiday i Australien
Sista året i gymnasiet hemma på lilla Åland kändes tungt. Jag gick runt och väntade på att något spännande skulle hända men insåg till slut att jag verkligen måste ta tag i det ordentligt på egen hand. Man kan inte bara vänta på att livet skall hända, man måste kämpa lite också! Där för bestämde jag mig för att, tillsammans med en kompis, åka till mitt drömresemål: Australien.
Vi började planera, kontaktade en organisation som skulle hjälpa oss skaffa jobb där nere och till slut var vi faktiskt på väg! Detta var början av 2004 och jag hade väl aldrig varit så nervös som den dagen jag vinkade av familjen på Arlanda.
Brisbane var lika välkomnande som ett syrefattigt växthus och jag höll nästan på ge upp redan från början. Men skam den som ger sig, efter ett par dagar hade jag vant mig vid hettan och fuktigheten. Tillsammans med nyfunna vänner som också hörde till organisationen spenderade vi några dagar på ljuvliga Rainbow Beach och gjorde vårt bästa att inte bränna oss i solen. Behöver jag nämna att vi inte lyckades så bra med just det?
Efter denna trevliga semester bar det av till en träningsfarm. Det var dags att lära sig, eller förbättra sina kunskaper i att, köra traktor, använda motorsåg, valla kor och diverse liknande saker. Efter fem dagar kom första jobberbjudandet från en boskapsfarm i södra Queensland. Vi tog det och befann oss snart på bussen dit, det var mer eller mindre översvämning i det området, vi lockade tydligen fram regnet eftersom det regnade flera veckor efter att vi landat i Australien. Bussen körde fram genom djupt vatten på flera ställen!
Denna farm vi jobbade på under de följande två månaderna var underbar! Jag hade väl aldrig trott att jag faktiskt skulle få jobba på en sådan enorm farm och att alla människor skulle vara så oerhört trevliga och att jag skulle lära mig så mycket.
[pic:d9355f948c]597[/pic:d9355f948c]
Vi vallade 1600 getter och vet inte hur många kor med motorcyklar i de härliga paddockarna.
[pic:d9355f948c]598[/pic:d9355f948c]
Härliga så länge det inte hade regnat på ett tag vill säga. En paddock kan förändras väldigt fort från en torr gräsfylld slätt till en brutal gyttjig sumpmark. Vilket gjorde att vi fastnade med traktorer, bilar, motorcyklar och fyrhjulingar lite titt som tätt. Men det löste sig alltid och vi lyckades oftast se det som en kul grej. Det var otroligt svårt att lämna det här stället men vi kände efter två månader att vi ville se oss omkring lite, det kliade i resnerverna så att säga.
Så efter ett tårfyllt farväl begav vi oss mot Tamworth och Sydney. Båda ställen var underbara på sina egna små vis och jag måste säga, som en tjej som inte är så förtjust i storstäder, att Sydney tog mig med storm. Jag säger bara, Botaniska trädgården nere i hamnen, ljuvlig! Vad som skulle vara några dagar i Sydney blev två veckor. En intressant sak vi gjorde där var att gå på Sydney Royal Easter Show. Vi fick för första gången se utställningar med boskapsdjur, galna motorcykel stunts, tävlingsauktioner, hästuppvisningar och annat roligt. Det var definitivt värt att gå på.
Efter att ha rest lite i ungefär en månad ekade det i plånboken igen.
Det hade inte varit så välbetalt det första jobbet men verkligen värt det ändå. Vi bestämde oss för att prova på att plocka frukt och hittade ett roligt litet ställe som visade sig ge oss vänner för livet men absolut inga pengar. Lönen var bara skräp och säsongen för dessa frukter var slut så vi stannade bara en vecka. Vårt nästa jobb var inte lika spännande och exotiskt som det första men betalade desto mer. Två veckor sorterade vi majs i ett iskallt skjul, ibland tolv timmar per dag, och sedan jobbade vi utomhus på fälten i en och en halv månad. Vi drog slangar, skördade majs och sallad, rensade ogräs och annat sådant. In till närmsta staden på fredagseftermiddagen och handla mat om man lyckades få skjuts, ta en fika på lilla kaféet, hem och ha grillfest med vårt störtsköna gäng på kvällen och sedan ta det lugnt på lördagen, enda lediga dagen i veckan. Livet var underbart och kravlöst! Huset vi bodde i var till en början en
[pic:d9355f948c]595[/pic:d9355f948c]
mardröm med diverse husdjur (möss och spindlar främst), noll isolering (var 2 grader Celsius i sovrummet varje morgon) och relativt ofräsch miljö överhuvudtaget. Men vi sju av olika nationaliteter som bodde där lyckades göra det till ett hem.
Det var hårt att lämna det i början av juni men med plånboken någorlunda full igen och en enorm nyfikenhet på att se mer av landet åkte vi iväg. Vi gjorde som många andra och tog oss till Melbourne, stannade där en vecka eller så och reste sedan längs Great Ocean Road. Vidare från Adelaide upp till Ayers Rock och sedan Alice Springs och efter ett tag fortsatte vi till Darwin. Vi älskade det! Härligt väder, härliga människor, inga måsten, vi kunde göra precis vad vi ville.
[pic:d9355f948c]596[/pic:d9355f948c]
I augusti kom två vänner till Australien för att resa med oss en månad och vi tog oss då ner längs östkusten från Cairns till Brisbane. Vi dök för första gången, snorklade hur mycket som helst, festade, solade, tältade, seglade och mycket mycket mer. Månaden gick alldeles för fort och innan vi visste ordet av var jag och min kompis ensamma igen, luspanka och i behov av ett jobb. Igen! Vi hittade något som lät intressant en bit ovanför Brisbane. Vi tog det och plockade zucchinis, körsbärstomater och potatis de nästföljande tre veckorna. Jobbet var okej men jag måste erkänna att allra roligast hade vi på puben. Ta en öl, spela biljard och lyssna på musik hela kvällarna är något man lätt vänjer sig vid. Speciellt om man är omgiven av roliga, intressanta, snälla människor från massor med olika länder hela tiden. Som på alla andra jobben var det svårt att lämna även detta ställe som hade blivit som ett hem för oss även fast vi bara var där tre veckor. Det var hårt att splittras från vår nya grupp men vi hade bara några veckor kvar i landet och ville göra av med de få pengar vi hade nu på något kul. Vi bestämde oss för en riktig solsemester i Byron Bay. Det visade sig inte vara ett helt fel val och vi hade många trevliga, lata dagar på stranden. Lite utflykter hann vi också med innan vi drog till brisbane igen för några dagar av shopping innan det var dags att hoppa på flyget hem.
Dagen vi satte oss på bussen till flygplatsen var lika hemsk och ljuvlig som dagen vi åkte till Arlanda i januari nio månader tidigare. Det kändes spännande att åka, men oerhört sorgligt att lämna något så ljuvligt bakom sig. Min tid i Australien är något jag kommer att minnas för evigt och jag ångrar inte en sekund av det. Jag blev förälskad i landet, naturen, djuren, människorna, livet som backpacker och våra arbeten. Det går inte en dag utan att jag tänker på allt roligt som hände, och då har det ändå gått ett och ett halvt år sedan vi klev ur planet på Arlanda och var tillbaka hemma igen. Att arbeta och resa i Australien var min bästa idé någonsin.
[pic:d9355f948c]599[/pic:d9355f948c]
|