|
|

2005-12-19, 14:08
|
|
|
Billigaste landet?
Vilket är världens billigaste semesterland?
Följande ska ingå i beräkningen:
Flyg till och från resmålet.
Två veckors hotell med frukost.
En utflykt över dagen.
En souvenir.
Vad tror ni?
|
|
|

2005-12-19, 15:38
|
|
|
2 kandidater måste väl vara indien och thailand. Men det är väl svårt att ge ett exakt svar, det är mycket faktorer man måste ta hänsyns till. T.ex. kan flyg till goa kosta 3000 kr ena veckan och 7000 nästa vecka. Eller så kan en lunch kosta 100 kr i patong beach men bara 50 kr i en annan del av phuket. Rent generellt gäller väl att hålla sig borta från de största turistställerna om man vill pressa priset.
|
|
|

2005-12-20, 11:35
|
Reg.datum: jan 2004
Rykte: 9
|
av egna erfarenheter så måste ju Bulgarien vara en vinnare i europa ! priserna har stigit på charter dit med då lever du otroligt billigt på plats.
annars så är ju ett bra alternativ Egypten god mat och billigt och fina hotell vi tog en sista munuten till sharm el sheik med detur i januari och kom på ett 4 stjärning + hotell ink frukostbuffe till en billig penning, är billigt att leva där med..
/Tom
|
|
|

2005-12-20, 12:36
|
|
|
Håller med om Bulgarien..
Billigt att flyga dit också.
Billiga länder att leva i är annars riktigt fattiga länder, men dom ligger oftast långt borta och då blir resan dyrare.
Tanzania besökte jag för något år sedan, där går det att komma billigt undan när det gäller mat och aktiviteter, hotell med bra standard är dock rätt dyra, och resorna dit kostar en del.
|
|
|

2005-12-21, 10:33
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Ryssland?
Moskva är väl hyffsat billigt att flyga till? Där borde man kunna leva länge på lite pengar tycker jag..
Eller har det blivit dyrare där också?
|
|
|

2005-12-21, 11:34
|
|
Jag tror inte att Moskva är särskillt billigt för turister. Framförallt boende är väldigt dyrt i Moskva har jag hört.
|
|
|

2006-02-08, 08:47
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 0
|
BILLIGA LÄNDER
Hur är det med Estland, Lettland och Litauen då? :P
|
|
|

2006-02-08, 09:37
|
|
De baltiska länderna har en lägre prisnivå jämfört med Sverige, framförallt på t.ex. mat men sett globalt är det väldigt dyra länder. Om man tittar på BNP för de balitska länderna så ligger den på ca 4000-6000 USD per person och år att jämför med t.ex. indien, kenya m.fl. som ligger på 400-600 USD per person och år.
|
|
|

2006-02-08, 09:52
|
|
Re: Billigaste landet?
Citat:
|
Ursprungligen postat av AndersL
Flyg till och från resmålet.
Två veckors hotell med frukost.
En utflykt över dagen.
En souvenir.
|
Om man får byta flyget till färja så ligger nog Balt-staterna bra till!
|
|
|

2006-02-08, 23:25
|
|
|
Mitt tips är Tunisien! Det är förhållandevis billigt att resa dit med charter. Man får mycket hotell för pengarna. Tvåstjärnigt i Tunisien är riktigt bra hotell i jämförelse med tex Grekland.
Det är billigt att leva i Tunisien. Man kan äta bra lunch för 20-30kr, mkt billigare än så om man tar en stor sandwich. BRA utflykter! Sahara i två dagar med massor av upplevelser och övernattning på FINT hotell i närheten av öknen för 700-900kr. Dagsutflykt kan vara en tur till Tunis och se tex sidi bou said, tunis medina eller kartage.
Souvenirer finns det gott om för ca 6kr, finns såklart både dyrare och billigare att få tag på också.
|
|
|

2006-02-11, 14:04
|
|
Hmm..
Ju närmare ju billgare tror jag? :?
|
|
|

2006-02-20, 14:07
|
|
Thailand är absolut inte ett av de billigaste länderna längre. Var där i höst och man får mycket mindre där för pengarna än i kringliggande länder.
Kambodja är superbilligt! Men kanske inte de bästa landet att åka till om man söker sol och bad. Men har ju Angkor och det är verkligen värt ett besök!
Vietnam är absolut ett av mina favoritländer! Billigt som bara den och standarden är högre. För fem dollar får man tex ett dubbelrum med varmvatten, tv aircon och ibland kylskåp. Lägg till ytterligare någon dollar och det blir betydligare lyxigare.
Landet isig är också otroligt! Varje stad är unik.
Nha Trang- turiststaden men fin strand och roligt kvällsliv. mycket turister.
Hoi An- med över 200 skräddare som syr upp vad du vill för en billig peng.
Mui Ne - Fin liten strand och mysiga utflykter till sanddynorna
ja sen finns de ju en massa andra goa ställen som alla bjuder på nått nytt!
|
|
|

2006-02-20, 15:13
|
|
Bulgarien helt klart!!! Där ska det vara mycket billigt, både mat, resa och hotell! Sedan kanske man kan diskutera standarden på hotellen. Jag har hört att man nästan måste bo i ett fem plus hotell för att få normal standard.
|
|
|

2006-02-21, 09:11
|
|
kambodja eller vietnam skulle jag tro.
|
|
|

2006-02-21, 10:20
|
Reg.datum: jan 2004
Rykte: 9
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av lollizz
Bulgarien helt klart!!! Där ska det vara mycket billigt, både mat, resa och hotell! Sedan kanske man kan diskutera standarden på hotellen. Jag har hört att man nästan måste bo i ett fem plus hotell för att få normal standard.
|
nej då så illa är det inte men inte lägre än 3 stjärnit ska man ha !
/Tom
|
|
|

2006-02-21, 11:16
|
|
Jag funderar på att åka till Bulgarien, men vart i Bulgarien ska jag då till? Vilken är den bästa platsen? Är det varmt där på Sommrarna, hur mågna grader?
|
|
|

2006-02-21, 12:47
|
Reg.datum: jan 2006
|
Indonesien är ju jättebilligt land att vistas i....
Boende från ca 20 kr för enklaste
transporter, mat kostar inte heller mycket...
Men så är det ju resan dit....
Det går ju att hitta billiga flygbiljetter i lågsäsong
(Åkte dit år 2000. Sista minuten flyg kostade 3000 kr.)
Eller;
Som någon annan skrev... Tunisien... billiga resor, ibland billigt att bo lyx..
Tex med halvpension på 4 stjärnigt för 5000-6000 14 dgr... Ännu billigare med 2-3 stjärnigt o frukost...
|
|
|

2006-03-16, 20:35
|
Reg.datum: mar 2006
|
Vi var i Albena i Bulgarien, skulle nog inte rekomendera den staden. Hellre då Sunny Beach. Vi åkte i början av juni och vädret var sådär. var molnigt / regn halva tiden och soligt den andra halvan ungefär. Vi var i 2 veckor vilket nog är ganska lagom.
Billigt är det iallafall. En öl på restaurang kostade aldrig mer än 5 SEK. Middag mellan 10 - 50 SEK. Lunch 10 SEK. Det enda som var dyrt var "GB liknande" glassar.
Vi åkte till Varna, även kallad "sommarhuvudstaden", kan varmt rekomenderas för shopping av skor, kläder väskor mm. En stor utomhusmarknad var där varje dag med snuskigt låga priser.
Även taxi var mycket billigt. Åkte Albena - Varna T/R för ca 120 SEK och då väntade taxichauffören på oss en hel dag i Varna för att sedan ta oss hem. Hela resan betalades först vid hemkomst till hotellet.
Även Nessebar, en trevlig liten pittoresk ö, kan varmt rekomenderas som dagsutflykt.
Hotellet var mycket bra, bra mycket högre standard än svenska normala hotell. Fast då hade vi kanske tur, andra på samma resa vet jag hade inte alls samma uppfatnning om sina respektive hotell.
|
|
|

2006-03-27, 16:10
|
Reg.datum: mar 2006
|
Rumänien är ett hett alternativ! Kommer inte riktigt ihåg vad maten kostade, men långt under våra priser.. däremot köpte jag ett par skor för 20 kr
|
|
|

2006-04-24, 19:01
|
|
|
Re: Billigaste landet?
Jag tror att det måste vara Bulgarien.. 8)
Jag har aldrig vart där, men vill mer än gärna dit..!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|