ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-10, 13:13

Mogge8212

Nykomling
Mogge8212 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Mogge8212
Standard Resa till värmen januari 2013
Hej på er alla resglada kamrater

Jag fyller 30 i december och tänkte ta med mig tjejen iväg till värmen i januari 2013.
Frågan är bara vart vi ska åka?

Jag tillhör den lilla samling svenskar som inte varit i Thailand och jag är lite tveksam till detta "försvenskade resemål"
Visst där finns säkert mycket att se, billiga kläder att köpa hem, varmt vatten och billig mat att äta men jag vill nog ha det där "lilla extra" som inte alla andra sett och upplevt.

Funderar lite svagt på Dominikanska Republiken, Bahamas, Isla De Maragaria, Barbados, Hawaii mfl...
Har tänkt vara borta i 2v och åka i mitten av januari 2013.

Någon som har något resmål med det lilla extra att rekommendera?
Vi vill både bada & slappa men även uppleva stället med både djur, natur & kultur.

Tack i förhand

//Morgan
Svara med citat

Gammal 2012-02-10, 13:25

Gäst

Standard
Två veckor är på tok för lite på en långresa, det tar ju ett par tre dagar innan man är i rätt rytmen efter framkomst och sen är det inte mycket kvar innan man får förbereda hemresan.
Men kan ni tänka er tre veckor i egen regi, blir betydligt billigare än med charter, så skulle jag rekommendera Vietnam, ett otroligt spännande land att besöka, vänliga människor, mycket att uppleva och inte minst väldigt billigt.
Svara med citat

Gammal 2012-02-10, 14:10

Mogge8212

Nykomling
Mogge8212 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Skicka ett meddelande via MSN till Mogge8212
Standard
Har funderat lite på Vietnam också men som du säger så när det väl blir ett sådant resmål så är 3-4v mer lämpligt.
Vill även till Australien men även där är 2v för lite känner jag.

Därför funderade jag lite på ett lite "mindre" resmål men ändå ett exotiskt ställe där man hinner se och uppleva mycket på 2v men ändå hinner med stranden och poolen ett par dagar också.
Svara med citat

Gammal 2012-02-18, 16:32

asaelof

Nykomling
asaelof är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Smile Dominikanska är helt ok i januari/februari
Vi kom nyligen hem från en 2-veckorstripp till Dominikanska Republiken. Det är en fantastiskt vacker ö, och vi hann med både sol/bad och upplevelser. Jag rekommenderar inte all inclusive-hotell. Vi bodde i Cabarete på Velero Beach Resort, och hade bara frukost som tillval. Av 5 stjärnor ger vi 5 för boende, service, närheten till stranden osv. Det är ett mindre hotell, och vill man ha partyparty är det inte rätt ställe. Däremot om man vill ha lugn, vacker omgivning och toppservice.

Exempel på utflykter:
Om ni försöker åka så sent som möjligt i januari (bästa tiden är februari/mars) så har ni chansen att se knölvalar vid Samana-halvön.
Ridtur i djungeln var en out standing upplevelse.
Vattenfallet El Limone.
Puerto Plata, bl a cigarrprovning och romprovning, bärnstensmuséet.
Snorkling.
"Bacardi-ön"...

Vid Cabarete kan man testa windsurfing och kitesurfing. En dag räknade vi till upp emot 80 kite-skärmar.

Jag rekommenderar också gärna Goa i Indien. Vi var där 2 veckor i januari 2011. Underbart! Vilken mat. Vilken kultur. 2013 åker vi dit igen.

Lycka till med dina reseplaner!
Svara med citat

Gammal 2012-02-27, 15:31

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Oman kan ju vara ett alternativ också. Kan bjuda på både hav och slappande som mer exotiska saker som kamelritt och beduinutflykter.

Eller kanske Kap verde eller Gambia.

Det bästa är ju om man kan minimera både flygtid och tidsomställningar.
Svara med citat

Gammal 2012-02-29, 00:47

Gäst

Standard
Gambia 4 sure!!! Ska med dit med min kille runt runt den 22.e jan 2013 =)
Svara med citat

Gammal 2012-03-02, 11:07

Travelfuel.net

Smile Tips på resmål
Hej,
Det finns ju så mycket roligt :-) men utifrån det du skriver + med tanke på när du planerar att vara borta så skulle jag föreslå Costa Rica. Där har du massvis av djurliv, djungel och natur i överflöd, långa härliga sandstränder, sol, bad (surf) och äventyr om du skulle tröttna på att slappa. Relativt lätt att resa dit också då det finns flyg med endast ett stopp i New York från Sverige. Januari är dessutom helt perfekt tid att besöka Costa Rica eftersom det är torrperiod då.
Ha så roligt/Travelfuel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8