ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-12-24, 13:26

Gäst

Standard Fler som inte gillar sol & bad ?
Är det bara jag som inte gillar sol och bad på semster ?
Varje år har vi åkt iväg så är det ner på stranden och ligga som en dö sill från morgon till kvällen !?
I bland ska man tydligen gå ut i vattnet , simma en runda , säga -Åhhh så skönt !! gå upp igen och ligga i en solstol och vara helt osocial i flera timmar !!?! semester ???????

Ok , när ungarna var små , då kunde jag busa och leka med dom. Göra skattkartor , mm. Tiden gick.
Men nu är dom stora och åker inte med längre.
Tycker att åker man till ett främmande land så vill jag se det landet har att visa. Ligga och rulla navelludd kan jag göra hemma.

Nu ska vi åka på safari och mitt krav var "inte en dag på stranden" med tanke på hur mycket den resan kostar. Lägga 100.000:- och sitta på ett hotellrum och rulla rummarna halva tiden. Knappast !!!
Till sommaren delar vi på oss så frun får "sol & bad" och jag ska vandra i fjällen. En kompromiss men det hade varit roligare att göra det ihop..

Finns det fler som inte ser något nöje i sol & bad när man reser för dyra pengar ??
Svara med citat

Gammal 2011-12-24, 18:28

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
De allra flesta reser inte för dyra pengar utan lägger 5-10k på en resa till Egypten/Turkiet/Grekland/Spanien och då främst för det fina vädrets skull och att kunna ligga på stranden hela dagarna. Ungefär samma fenomen gäller Thailand men då brukar det kosta några tusenlappar till och kul nog brukar folk hitta på mer "vettiga" saker där som utflykter etc.

De som lägger lite mer pengar på solresor kanske åker till Florida/Karibien/Hawaii eller någon lite mer ovanlig paradisö. Tänket är ungefär det samma men det är klart färre svenssons på dessa resmål.

Personligen har jag fastnat för området kring Miami men jag brukar inte spendera mer än max två-tre timmar om dagen på stranden. Resten går åt utflykter och andra fritidsaktiviteter, utforska matställen och att shoppa lite.

Alla gillar vi olika saker och gillar du verkligen inte solsemestrar och din fru verkligen inte gillar dina fjällvandringar så tycker jag att ni gör rätt i att dela upp er hur tråkigt det än må kännas - för att ta med någon som inte trivs kommer bara att orsaka sprickor i förhållandet!
Svara med citat

Gammal 2011-12-25, 17:08

Gäst

Standard
Eeep, vem reser för 100k?

Men annars håller jag med dig, jag är inte intresserad av sol och bad heller. Kanske du och din fru kan lyckas hitta nån kompromiss där hon kan få sola och bada och du kan vandra och se saker och sen kan ni träffas igen till kvällen för att äta tillsammans och umgås? Så brukar jag försöka göra när jag reser med min familj...
Svara med citat

Gammal 2011-12-25, 19:07

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Standard
100k för en person är det få som lägger men är man en familj på fem som är borta mer än tre veckor (och inte väljer Egypten eller något annat lågbudgetalternativ) landar det utan problem på 100k allt inräknat.
Svara med citat

Gammal 2011-12-26, 18:21

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Puh....100k var en stor summa, måste vara nåt väldigt flott.

Jag rör mig med betydligt mindre summor och har också ledsnat på att bara ligga på en solstol, jag berikar mitt liv och mina resor betydligt mer med att varva med utflykter och servärdheter.

Efter en varm dag, kan det vara oerhört mysigt att kasta sig i havet, varva ned med en kall öl i solen osv.
Men inga fler semestrar för mig med solstol, från morgon till kväll, dag efter dag....

Ni gör helt rätt att dela på er, om ni inte kan komma överens på annat sätt, livet går fort och man skall ta vara på det som ger bäst utbyte för sinnet och själen.
Om jag inte finner nån som vill det jag vill, då får jag resa själv :-)
Svara med citat

Gammal 2011-12-29, 00:29

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Detta var en intressant tråd!

Själv njuter jag lika mycket av att göra saker som att inte göra något alls. En resa ska ha mer än bara "ligga och lata sig" men när man varit ute en hel dag och upptäckt museer, natur, shopping etc då är det skönt att slappna av ett par timmar och njuta av solnedgången med en drink i handen.

Jag och flickvännen besökte Mallorca första gången i år. Det var långt ifrån vårt förstahandsval men budgeten räckte inte längre. Vi spenderade kanske 20% av tiden på stranden och resten av tiden med att upptäcka ön. Och det visade sig att Svensson-paradiset hade mycket mer att erbjuda än det som stod i broshyrerna!
Svara med citat

Gammal 2011-12-29, 12:09

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard Fler som inte gillar sol och bad
Visst gillar jag sol och bad, men det är det vi ägnar minst tid åt på semestern!
Hyr alltid bil på plats, det vi uppskattar mest är att besöka genuina små byar, naturupplevelser och vackra utsikter, vandra i denna miljö, äta på små mysiga tavernor som serverar god inhemsk mat, njuta av att sitta på en balkong och blicka ut mot havet.
Älskar att vara vid havet o naturligtvis också att bada där, och då blir det även så att man kopplar av i solen en stund. Finns det något mer avkopplande än att sitta vid havet med en god bok!

Den resa som vi fortfarande tycker är den mest fantastiska vi gjort är Sydafrika! - Den vackra naturen, alla fantastiska sevärdheter, de vilda djuren som vi fick se på safari, människorna, maten och miljön där slår nog allt!

Javisst Peter South, Mallorca är en underbar ö som man upplever om man bilar runt, det finns många fina pärlor där! Är någon intresserad av vår resa på vackra Mallis så har jag skrivit om ön här desires

Ska med maken själv åka t Kanarieöarna - av alla ställen - ! Bor då i Puerto Mogan som vi ändå tycker är den ENDA byn där som är lite gullig, även om den är turistisk. Vi tänker som vanligt hyra bil då och se oss om.
Åker dit pga att jag behöver värme och då finns det inte så många platser när man bara har en vecka o därför inte vill flyga så långt.

Har fått en hel del tips på Reseguiden om vad man kan uppleva utanför alla hemska turistområden som finns där, men tar tacksamt gärna emot tips från er här. Har ni något tips på vad man absolut bör se på Gran Canaria??

Gott Nytt Reseår på er!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8