ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-29, 09:52

nadineen

Nykomling
nadineen är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 0

Standard Jorden runt, behöver tips om budget!
Hej, jag vet att det finns många trådar om vilken budget man behöver när man ska resa jorden runt, och att det är grymt svårt att säga hur mycket som går ut per dag, men jag skulle jättegärna vilja få lite hjälp

Jag och min pojkvän åker jorden runt om två månader. Vår resrutt ser ut ungefär såhär:

USA: 8 dagar
Fiji: 2 veckor
Nya zeeland: drygt 3 veckor
Australien: 10 dagar
Bali: 4 veckor
Asien (Malaysia, vietnam): 4 veckor

Vi har tänkt ta med oss 45 000 kronor var som enbart ska gå till boende, mat, transporter och eventuella äventyr/sevärdheter. Sen utöver det har vi med oss kanske 10-15000 som går till shopping etc.

Låter det som en budget vi kan klara oss på? Vi är borta i 109 dagar, drygt tre och en halv månad. Tacksam för alla svar
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 10:50

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Så spännande!

Tolkar jag det rätt har ni 105.000:- totalt på 109 dagar. Efter en snabb överslagberäkning så hoppas jag att ni inte räknar med för mycket hotellövernattningar, för mycket shopping eller för dyra utflykter för det kommer att bli snävt med den budgeten.

Då uppskattade jag att ni lägger 40k (tillsammans) på flygen vilket ger er knappt 600:- (tillsammans) per dag för boende, mat, nöjen och shopping. 40k är kanske någon eller några tusenlappar mer än vad det slutligen hamnar men det är lika bra att räkna lite i överkant när man budgeterar.

Var i USA har ni tänkt resa? För på Manhattan är det svårt att komma under 500:- natten för två ens på ett vandrarhem, hotell kostar nästan alltid mer än 1.000:-.

Men med minimal shopping och vandrarhemsövernattningar borde det gå vägen och kommer att ge er ett minne för lång tid framöver!
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 11:28

Gäst

Standard
Tack för så snabbt svar

Vår budget är exklusive flygen Så vi har ungefär 105-110 tusen att ENBART leva på. Vi har redan betalat allt som måste fixas innan vi reser iväg såsom reseförsäkrigar, vaccinationer etc. I USA är vi i Los Angeles! Där har vi ett boende för 4700 på hotell för hela veckan, då har vi även kök på rummet så vi borde kunna komma undan rätt billigt med maten Eller vad tror du?

Och kommer 105-110 tusen räcka?
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 11:31

nadineen

Nykomling
nadineen är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Standard
Tack för så snabbt svar

Vår budget är exklusive flygen Så vi har ungefär 105-110 tusen att ENBART leva på. Vi har redan betalat allt som måste fixas innan vi reser iväg såsom reseförsäkrigar, vaccinationer etc. I USA är vi i Los Angeles! Där har vi ett boende för 4700 på hotell för hela veckan, då har vi även kök på rummet så vi borde kunna komma undan rätt billigt med maten Eller vad tror du?

Och kommer 105-110 tusen räcka?
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 22:57

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Är de olika flygresorna utom budgeten låter det bättre, men det är fortfarande bara 500:- per person och dag så håll i slantarna lite extra i början så de inte tar slut i förtid! De åtta sista veckorna borde ni komma billigare undan vad det gäller boendet för både på Bali och i Thailand/Vietnam går det att hitta helt okej boenden för 2-300:- per natt för ett dubbelrum. NZ och Australien har jag dessvärre inte alls koll på kostnader men det finns säkert andra som kan svara på detta.

Lycka till med planeringen!
Svara med citat

Gammal 2011-12-15, 11:09

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Citat:
Är de olika flygresorna utom budgeten låter det bättre, men det är fortfarande bara 500:- per person och dag så håll i slantarna lite extra i början så de inte tar slut i förtid! De åtta sista veckorna borde ni komma billigare undan vad det gäller boendet för både på Bali och i Thailand/Vietnam går det att hitta helt okej boenden för 2-300:- per natt för ett dubbelrum. NZ och Australien har jag dessvärre inte alls koll på kostnader men det finns säkert andra som kan svara på detta.
Håller verkligen inte med om detta, överlag tycker jag det låter som en alldeles utomordentlig och rimlig budget. Jag och min sambo har senaste 9 månaderna rest i Latinamerika (vilket är betydligt dyrare än Sydostasien), trots att vi inte hållit igen kostnaderna särdeles och gjort väldigt dyra saker som dykning i Cozumel, Galapagoskryssning, segling i Karribien, en del shopping, flera djungelutflykter av högre standard samt bott på trestjärninga hotell i snitt har vi i snitt bränt 12000 per skalle och månad. Vi har dock blandat lite dyrare länder som USA, Brasilien och till viss del Mexico med billigare som Guatemala, Nicaragua och Bolivia. Och 2-300 SEK natten i Vietnam? Var i Hanoi för två år sedan och hittade ett nybyggt, fräscht hotell med LED-tv, snabb wifi och skön dubbelsäng för 15US natten (100SEK). Det flesta hotell i gamla stan där jag tittade verkade erbjuda ungefär samma sak för detta pris.

Skrev även det här i ett annat forum nyligen, klistrar in det här då det mesta är passande i denna tråd också.

Kostnad är helt beroende på hur ni vill bo, vad ni vill äta och vad ni vill göra i olika länder.

Standardkostnad för ensamresande med lite lägre budget i billigare länder brukar vara ca 10000 per person och månad inklusive transport och äventyr såsom dykning eller djungelutflykter. Räkna med lite mer i USA, Söderhavet och Australien (kanske 15000). I USA kan jag tipsa om att boka boenden online, många bokningssidor som har ordentliga rabatter jämfört med att boka det på plats, du kan hitta okej boende från 50US natten, mer i New York. Indien däremot är väldigt billigt och där skulle ni kunna leva för 150-200 kronor per person och dag (4500-6000).

Sydostasien är lite dyrare än Indien (speciellt Thailand). Räkna som sagt med 10000, men om man är lite försiktig med utgifterna (åka buss, äta en del gatumat) skulle man absolut kunna resa igenom för ca 8000 per månad.

Kina är i sin tur lite dyrare än SoA, mycket på grund av att avstånden är längre och därför transportkostnaderna högre, tycker ändå man borde klara sig på standard budgeten.

Sen är det är klart att det blir lite billigare per person om man reser som ett par då exempelvis boende blir billigare.

Skulle ändå råda om att om möjligt inte prioritera bort saker att göra såsom snorkling, djungelutflykter, historiska platser eller kända tempel. Så klart att man får prioritera lite. Men med för tight budget får man hela tiden välja bort saker man egentligen vill göra. Och det är ju trots allt för att uppleva saker som ni ska ger i väg, eller hur .

Titta gärna in här för lite tips att göra under resan.

En kul Hemul
Senast redigerad av tasaray den 2011-12-15 klockan 11:30.
Svara med citat

Gammal 2011-12-18, 13:05

slynla

Nykomling
slynla är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Standard
Låter som en rimlig budget.

Kom ihåg bara att kolla upp de priser Ni kan innan Ni far.
Vissa länder har folk som säljer tex djungelturer, båtsafari och annat till väldigt höga priser motför vad den lokala befolkningen skulle göra.

I Thailand så sa ett resebolag att resan skulle gå på en viss summa, för dyrt ansåg vi och beslöt oss göra resan i slutet av semester om vi hade råd då. Ty om vår förvåning så blev samma resa (men från andra sidan av Thailand) 10 ggr billigare?!?. Skillnaden dessutom var att vi dessutom fick en lång bussresa (från Phuket-Surat Thani) med på köpet.
Svara med citat

Gammal 2011-12-18, 14:53

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Be att få se certifikat som garanterar ett miljövänligt förhållningssätt vid exempelvis djungelturer. Fråga om pengar avsätts för att skydda reservatet du besöker och isåfall hur mycket. Låter lite krångligt, men är enkelt då seriösa firmor ofta har sina certifikat på väggen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8