Citat:
|
Är de olika flygresorna utom budgeten låter det bättre, men det är fortfarande bara 500:- per person och dag så håll i slantarna lite extra i början så de inte tar slut i förtid! De åtta sista veckorna borde ni komma billigare undan vad det gäller boendet för både på Bali och i Thailand/Vietnam går det att hitta helt okej boenden för 2-300:- per natt för ett dubbelrum. NZ och Australien har jag dessvärre inte alls koll på kostnader men det finns säkert andra som kan svara på detta.
|
Håller verkligen inte med om detta, överlag tycker jag det låter som en alldeles utomordentlig och rimlig budget. Jag och min sambo har senaste 9 månaderna rest i Latinamerika (vilket är betydligt dyrare än Sydostasien), trots att vi inte hållit igen kostnaderna särdeles och gjort väldigt dyra saker som dykning i Cozumel, Galapagoskryssning, segling i Karribien, en del shopping, flera djungelutflykter av högre standard samt bott på trestjärninga hotell i snitt har vi i snitt bränt 12000 per skalle och månad. Vi har dock blandat lite dyrare länder som USA, Brasilien och till viss del Mexico med billigare som Guatemala, Nicaragua och Bolivia. Och 2-300 SEK natten i Vietnam? Var i Hanoi för två år sedan och hittade ett nybyggt, fräscht hotell med LED-tv, snabb wifi och skön dubbelsäng för 15US natten (100SEK). Det flesta hotell i gamla stan där jag tittade verkade erbjuda ungefär samma sak för detta pris.
Skrev även det här i ett annat forum nyligen, klistrar in det här då det mesta är passande i denna tråd också.
Kostnad är helt beroende på hur ni vill bo, vad ni vill äta och vad ni vill göra i olika länder.
Standardkostnad för ensamresande med lite lägre budget i billigare länder brukar vara ca 10000 per person och månad inklusive transport och äventyr såsom dykning eller djungelutflykter. Räkna med lite mer i USA, Söderhavet och Australien (kanske 15000). I USA kan jag tipsa om att boka boenden online, många bokningssidor som har ordentliga rabatter jämfört med att boka det på plats, du kan hitta okej boende från 50US natten, mer i New York. Indien däremot är väldigt billigt och där skulle ni kunna leva för 150-200 kronor per person och dag (4500-6000).
Sydostasien är lite dyrare än Indien (speciellt Thailand). Räkna som sagt med 10000, men om man är lite försiktig med utgifterna (åka buss, äta en del gatumat) skulle man absolut kunna resa igenom för ca 8000 per månad.
Kina är i sin tur lite dyrare än SoA, mycket på grund av att avstånden är längre och därför transportkostnaderna högre, tycker ändå man borde klara sig på standard budgeten.
Sen är det är klart att det blir lite billigare per person om man reser som ett par då exempelvis boende blir billigare.
Skulle ändå råda om att om möjligt inte prioritera bort saker att göra såsom snorkling, djungelutflykter, historiska platser eller kända tempel. Så klart att man får prioritera lite. Men med för tight budget får man hela tiden välja bort saker man egentligen vill göra. Och det är ju trots allt för att uppleva saker som ni ska ger i väg, eller hur

.
Titta gärna in här för lite tips att göra under resan.
En kul Hemul