ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-26, 14:08

pyret

Nykomling
pyret är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 0

Standard resa med rullstol
<hej,

jag planerar en längre resa nästa år. Problemet är att jag måste ha med mig en rullstol. Kan gå kortare sträckor och av/på bussar o så,men är ändå beroende av rullstolen när det gäller att gå lite längre sträckor. Funderar nu på var jag ska åka och har tänkt på antingen att resa mellan Bangkok och Singapore eller Brasilien. Jag kommer ha en kompis med så jag får ju hjälp och så, men skulle ändå vilja höra om någon här har någon åsikt hur det kommer funka. Är berädd att lägga lite mer pengar på bra transport och boende. Men är det ngn som har ngt tips eller annat så får ni gärna svara.

från pyret
Svara med citat

Gammal 2011-12-15, 11:52

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Hej! Nu är jag inte rullstolsbunden så det är kanske svårt att svara på allt, men jag befinner mig åtminstone i Rio så jag kanske kan svara lite. Tycker generellt att staden här verkar mer handikappanpassad än Bangkok. Bredare trottoarer som inte är lika höga, trottoarkanten är oftast borttagen vid övergångställen precis som i Sverige. Det är inte heller gatustånd och annat som blockerar framkomligheten på samma sätt. Den långa strandpromenaden mellan Copacabana och Ipanema är bred och plan (dock i mosaik, detta kanske är jobbigare underlag?). På stranden kan man hyra solstolar för en billiga penning, jag vet dock inte huruvida man kan få hjälp ner till stolarna. Kollektivtrafiken är inte det minsta anpassad till rullstolar, men det finns gott om taxi. Det står även på flertalet sidor att Jesusstatyn ska vara anpassad för att man ska kunna ta sig med rullstol.

Även om det kanske inte är till mycket hjälp hoppas jag det hjälper lite.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8