Citat:
Ursprungligen postat av jennifer.i.
Hej!
Jag och en vän planerar att åka Transibiriska järnvägen, Moskva-(genom)Mongoliet-Bejing. Vi vill stanna i Irkutsk och Ulan-Bator i några dagar. Så jag har lite frågor som jag hoppas att någon kan besvara. Vi vill åka i slutet på februari.
Är det någon annan som har åkt under den perioden och vet hur det var?
Hur länge rekommenderar ni att man stannar i de olika städerna?
Är det några andra städer ni tycker att man inte får missa?
Hur bokade ni era biljetter? Här i Sverige, via en resebyrå eller på plats i Ryssland? Det är ju lite svårt med visum.
Har ni några tips är det verkligen uppskattat!
Tack på förhand
Jennifer
|
Hej, ny här så ja hoppas att min kommentar funkar
Jag var i Beijing i april 2011 och det var helt fantastiskt, maten var dock väldigt dålig!
Nä vi var där träffade vi 4st svenska damer som åkte Transibiriska.. De var borta i ca 1 månad.
De hade bokat allt i Sverige och vad jag förstod så startar resan i Moskva, vilket innebär att ni får ta er dit med flyg på egen hand.
Visum måste du skaffa i Sverige så jag antar att det är lättast att boka även resan från sverige (kolla Kina tours tror jag de heter...).
De upplevde att resan "började" först i Kina eftersom de hade endast haft korta turer utanför tåget i de föregående länderna, som mest fick de vara på tåget i 8 dagar (utan att gå utanför) och på tåget finns endast 1st dusch/toa/vagn...
Dessa damer hade i vilket fll, 4 dagar i Beijing, 3 dagar i Shanghai och sedan skulle de vidare till Thailand i 2 veckor.
Övriga länder vet jag inte hur länge de stannar.
Jag kan dock rekommendera 5 dagar i Beijing, mycket shopping och mycket sevärdheter!
Kan även tänka mig att det är väldigt kallt i februari, så packa tungt!
Tror ni får en jättehärlig resa! Lycka till!