ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-10-21, 11:43

Mmm

Smile Dricks
Hejsan! Hur är det med dricks när man åker charter? Brukar ni lägga pengar på sängen till städarna? Om man åker All Inclusive: dricks till serveringspersonal? Och om man bor på vanligt hotell? Vart lägger man dricken och hur vet man när man ska göra det? Jag frågar inte av snålhet, har ingenting emot att betala dricks, men är ju som svensk lite ovan. Jag förstår att det är olika från land till land, men tar gärna emot info från olika ställen för att få ett hum om var, när hur. Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 09:07

Mmm

Question
Ingen som betalar dricks när de är utomlands?
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 13:33

Gäst

Standard
Vi brukar lägga dicks till städerskan på kudden.
På AI hotell brukar finnas Tipbox i restauranger och barer vart man lägger dricks. Givetvis kan man även på AI lämna dricks till personalen direkt.
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 13:56

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Beror väl mycket på kultur också, nu finns inte AI-hotell i t.ex. Japan och USA, men det är två länder som har vilt skilda tillämpningar av dricks, det ses som en förolämpning i Japan att ge dricks medan det är en förolämpning att inte lämna dricks i USA =}
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 15:42

Internet

Nykomling
Internet är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Rykte: 0

Standard
I i-länder på hotellen där det är all inclusive brukar man inte lägga pengar till städerskor då man vet att deras förhållanden är bra, i alla fall bättre än i övriga u-länder.

Det är väl i och för sig inte det jag går på när jag vill lägga dricks utan det är den service de har givit mig. Om servitören/servitrisen inte erbjudit någon bra service får de uppenbart mindre i dricks än om de är trevliga och gästvänliga. Så vilket land man är i tycker jag inte egentligen har så himla stor betydelse även om många andra anser det. Jag tycker att man alltid ska lämna en slant så länge man är nöjd med det man ätit eller det man har besökt.

Om jag vill lägga dricks till städerskan lägger jag dricks på ett öppet ställe där hon lätt kan se det, kanske vid nattduksbordet eller liknande. Du behöver ju inte gömma dricksen under kudden då det inte är något olagligt att lämna dricks.

John
one piece
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 16:04

Mmm

Standard
Tack! Jag brukar mest backpacka istället för charter. För ett par år sedan åkte jag på charter till Egypten och tänkte aldrig på att ge dricks på hotellet då jag - felaktigt, förmodar jag - tänkte att eftersom man betalar allt i förväg när man åker charter så behöver man inte dricksa. Däremot så dricksade jag när jag åt. Jag kom på det ganska nyligen att jag inte lämnade dricks och det slog mig att jag kanske gjort fel mot städarna. Dumtdumt.
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 17:25

babiih

Medlem
babiih är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm Visa inlägg

Tack! Jag brukar mest backpacka istället för charter. För ett par år sedan åkte jag på charter till Egypten och tänkte aldrig på att ge dricks på hotellet då jag - felaktigt, förmodar jag - tänkte att eftersom man betalar allt i förväg när man åker charter så behöver man inte dricksa. Däremot så dricksade jag när jag åt. Jag kom på det ganska nyligen att jag inte lämnade dricks och det slog mig att jag kanske gjort fel mot städarna. Dumtdumt.
Hur det funkar med dricks är så olika runt om i världen, det ÄR rörigt och inte så lätt att veta, så jag tycker inte du ska gräma dig för det. Folk som jobbar med service måste också förstå att det inte är så lätt att veta. Apropå dricks på resturanger hittade jag denna länk. Se upp i Japan.
Svara med citat

Gammal 2011-10-25, 18:58

Mmm

Standard
Jättebra länk! Tack!
Svara med citat

Gammal 2011-11-03, 12:24

babiih

Medlem
babiih är inte uppkopplad

Standard
Någon som vet hur det är i Polen? Även på hotell osv...
Svara med citat

Gammal 2011-11-26, 21:58

Tomas68

Nykomling
Tomas68 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Standard Polen
I Polen lämnar man dricks endast när man är nöjd med service. Det är 10%. Man gör det i barer, restauranger, cafeer. Det gäller inte hotelltjänster eller taxichaufförer. Många avrundar priset till närmaste femma eller tia. Är räkningen t.ex. 12:50 så 15 räcker. Är det 21 så vissa lämnar 2-3 zl men de generösa lämnar 25 zl.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8