|
Fritidsresor bryr sig INTE om kunderna ...
|

2011-07-13, 18:05
|
Reg.datum: jul 2011
Rykte: 0
|
Fritidsresor bryr sig INTE om kunderna ...
Jag skriver detta inlägg med anledning av en Thailandsresa i oktober som Fritidsresor valt att ensidigt ställa in. Jag tycker deras agerande är högst anmärkningsvärt. Vi är ett sällskap på 9 personer (två familjer och en farmor) som redan i januari bokade den här resan för att kunna planera in våra överfulla jobbkalendrar så att vi kunde åka och fira vår mors 75-årsdag i Thailand. Vi fick häromdagen ett mail där Fritidsresor helt sonika konstaterar att de har valt att ställa in vår resa, men istället för att flyga ut den 23 oktober erbjöd Fritidsresor oss alternativet att flyga ut den 25 oktober istället (det är bra) … det finns bara en hake med detta erbjudande, det finns inga likvärdiga hotell på vår destination att boka vid detta tillfälle (de är redan uppbokade). Eftersom det är viktigt att vi kommer iväg på den här sedan länge planerade resan (vi bokade redan i januari) för att fira vår mors 75-årsdag, har vi efter mycket konfererande familjerna emellan dock valt att följa Fritidsresors råd att resa ut den 25 oktober med dem (bara flygbiljetterna kostar drygt 75000kr), men då de inte kan erbjuda något hotell så har vi själva fått boka ett motsvarade hotell via Ving-resor, men det blev tyvärr 9500kr dyrare. Jag tycker det är rimligt att Fritidsresor står för de merkostnader som de orsakar (eller på annat sätt löser problemet), men det tycker inte Fritidsresor, trots att de inte själva kan erbjuda några alternativa lösningar. Fritidsresor är så oengagerade i sina kunder att deras reklamationsassistent till och med uttryckte det som ”att det är ju upp till er om ni vill resa med oss i framtiden eller inte” … inte som jag tycker är mer passande ”vi beklagar de bekymmer vi har ställt till för er och vi ska givetvis försöka hitta en lösning på det problem vi har orsakat”. Bara min familj på 4 personer har sedan sommaren 2008 spenderat 120000kr på Fritidsresor (Kreta, Cypern och Thailand) och nu skulle vårt resesällskap om 9 personer bidra med ytterligare 120000kr till Fritidsresors omsättning. Vad har vi för garanti att Fritidsresor inte också ställer in resan den 25 oktober?! … då står vi där utan resa och ett hotell bokat hos Ving som vi inte kan utnyttja! Jag hoppas att Fritidsresor är lika flexibla gentemot sina kunder som saknar avbokningsskydd som de själva tillåter sig att vara mot sina kunder (som har avbokningsskydd). Fritidsresor har genom sitt agerande lyckats vända mig från att tidigare ha varit en mycket nöjd kund, till att bli en väldigt missnöjd dito, som bryskt konstaterat att Fritidsresor är sig själv närmast och inte bryr sig om sina kunder. Fritidsresor må ha paragraferna på sin sida, men moraliskt anser jag att de som stor researrangör bör ta ett ansvar att finna en lösning på de problem de förorsakar, inte bara konstatera att resan blir inställd! Tänk på detta inlägg nästa gång du ska boka en resa ...
|
|
|

2011-07-13, 18:33
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Patrice
Jag skriver detta inlägg med anledning av en Thailandsresa i oktober som Fritidsresor valt att ensidigt ställa in. Jag tycker deras agerande är högst anmärkningsvärt. Vi är ett sällskap på 9 personer (två familjer och en farmor) som redan i januari bokade den här resan för att kunna planera in våra överfulla jobbkalendrar så att vi kunde åka och fira vår mors 75-årsdag i Thailand. Vi fick häromdagen ett mail där Fritidsresor helt sonika konstaterar att de har valt att ställa in vår resa, men istället för att flyga ut den 23 oktober erbjöd Fritidsresor oss alternativet att flyga ut den 25 oktober istället (det är bra) … det finns bara en hake med detta erbjudande, det finns inga likvärdiga hotell på vår destination att boka vid detta tillfälle (de är redan uppbokade). Eftersom det är viktigt att vi kommer iväg på den här sedan länge planerade resan (vi bokade redan i januari) för att fira vår mors 75-årsdag, har vi efter mycket konfererande familjerna emellan dock valt att följa Fritidsresors råd att resa ut den 25 oktober med dem (bara flygbiljetterna kostar drygt 75000kr), men då de inte kan erbjuda något hotell så har vi själva fått boka ett motsvarade hotell via Ving-resor, men det blev tyvärr 9500kr dyrare. Jag tycker det är rimligt att Fritidsresor står för de merkostnader som de orsakar (eller på annat sätt löser problemet), men det tycker inte Fritidsresor, trots att de inte själva kan erbjuda några alternativa lösningar. Fritidsresor är så oengagerade i sina kunder att deras reklamationsassistent till och med uttryckte det som ”att det är ju upp till er om ni vill resa med oss i framtiden eller inte” … inte som jag tycker är mer passande ”vi beklagar de bekymmer vi har ställt till för er och vi ska givetvis försöka hitta en lösning på det problem vi har orsakat”. Bara min familj på 4 personer har sedan sommaren 2008 spenderat 120000kr på Fritidsresor (Kreta, Cypern och Thailand) och nu skulle vårt resesällskap om 9 personer bidra med ytterligare 120000kr till Fritidsresors omsättning. Vad har vi för garanti att Fritidsresor inte också ställer in resan den 25 oktober?! … då står vi där utan resa och ett hotell bokat hos Ving som vi inte kan utnyttja! Jag hoppas att Fritidsresor är lika flexibla gentemot sina kunder som saknar avbokningsskydd som de själva tillåter sig att vara mot sina kunder (som har avbokningsskydd). Fritidsresor har genom sitt agerande lyckats vända mig från att tidigare ha varit en mycket nöjd kund, till att bli en väldigt missnöjd dito, som bryskt konstaterat att Fritidsresor är sig själv närmast och inte bryr sig om sina kunder. Fritidsresor må ha paragraferna på sin sida, men moraliskt anser jag att de som stor researrangör bör ta ett ansvar att finna en lösning på de problem de förorsakar, inte bara konstatera att resan blir inställd! Tänk på detta inlägg nästa gång du ska boka en resa ...
|
Skriv till Konsumentombudsmannen och hör lite vad dom har att säga om detta. Om KO - Konsumentverket
|
|
|

2011-07-14, 09:21
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Fritidsresors omsättning 2010 var 4,6 miljarder kr så dina pengar betyder således inte särskilt mycket för dom. Ställer dom in en resa så har dom troligtvis en anledning till att göra det och det får du ju bara acceptera eller ta dig dit med reguljärt flyg. Fritidsresor eller vilket annat bolag som helst går ALDRIG in och betalar mellanskillnaden på ett hotell så länge som dom har lediga hotell på orten som dom redan betalat för. Mitt förslag är boka av fritidsresor boka med något annat bolag typ ving/apollo eller dylikt.
|
|
|

2011-07-14, 10:43
|
|
... det är ju precis det som är problemet, det finns INGA motsvarande hotell på orten på det aktuella utresedatumet. Visst är mina 120000kr lite i jämförelse med Fritidsresors 4,6 miljader i omsättning ... men jag är KUND och jag väljer var jag spenderar mina pengar (och om fler gör det så blir det snart märkbart även för Fritidsresor). Jag bryr mig egentligen inte så mycket om merkostanderna, det som stör mig är Fritidsresors TOTALA AVSAKNAD AV ENGAGEMANG för att försöka hitta en lösning åt oss när DE väljer att ställer in resan (av vilken anledning det nu må vara) ... Fritidsresor bara meddelar att den är inställda och lämnar sedan kunderna i sticket ... flera andra researrangörer som jag och min bror har åkt med tidigare har aktivt försökt hitta lösningar på de problem "de" ställer till med om de avbokar en resa (tex gjorde Solresor ett väldigt bra jobb när de hittade ett nytt resealternativ för min brors familj när deras Egyptenresa blev inställd i vintras pga av revolutionen ... det är Force Major så Solresor hade inte behövt göra något ... men det företaget verkar förstå värdet av att ha kunder).
|
|
|

2011-07-14, 11:51
|
|
|
Fattar inte varför man väljer charter till Thailand, ett enklare land att resa i och fixa boende finns inte, men har man för mycket pengar så är ju charter bra på att plocka dem.
|
|
|

2011-07-14, 12:16
|
|
Håller fullständigt med dig ... har också insett detta efter denna händelse, så det blir inte mer charter till Thailand ... från och med nu blir det hotel.com och flygresor.se ...
|
|
|

2011-07-14, 12:59
|
|
Citat:
Håller fullständigt med dig ... har också insett detta efter denna händelse, så det blir inte mer charter till Thailand ... från och med nu blir det hotel.com och flygresor.se ...
|
Kan du inte boka om redan nu, du kan få ner kostnaden mycket om du tar dig tid och letar lite privat och varför hyr ni inte ett helt hus tillsammans ?
(om ni vill bo under samma tak)
Finns fina hus mer fler badrum och stora ytor så man inte behöver kliva på varandra. Handla egen frukost och ha det jätteskönt med egen altan osv.
Jag betalade jan 2010, 2 veckor, Malaysia, Langkawi, eget hus vid stranden, mer likt en hydda, med stort badrum, toalett, kulskåp, dubbelsäng och egen trädgård, flyg från Arlanda till Amsterdam, därifrån till Kuala Lumpur och sen till Langkawi, 3 olika fligther. (tur&retur)
Jag knåpade ihop den resan själv = totalsumma ca 7000 kr.
|
|
|

2011-07-14, 13:13
|
|
Glömde och fråga.....det hotell ni först hade bokat som Fritidsresor sa är fullt, är det ett sådant hotell som du kan boka in dig där privat ?
Ibland är det så att olika charterbolag har en kvot på rum, kanske deras kvot är fylld och det finns lediga rum ändå på hotellet.
Men vissa hotell "ägs" ju nästan av charterbolagen och det finns inte nån hemsida för dessa hotell.
Vad heter hotellet ?
|
|
|

2011-07-14, 15:05
|
|
Oneway, hotellet vi skulle bo på heter Centara Karon Beach (vi bodde där i julas och var mycket nöjda med det). Jag har kommunicerat med hotellet både på mail och på telefon, och den prisbild som erhölls är en annan än den vi hade i vår ursprungliga bokning, dessutom får vi inte de rum / den rumstyp vi hade bokat (och som vi gillade när vi bodde där i julas). Vi valde charter för att vi just nu sitter i en situation där vi inte har tid att sitta och leta alternativ fram och tillbaka, men med facit i hand så skulle vi nog ha agerat annorlunda ... så blir det i varje fall nästa gång vi åker ut i världen (vilket vi gör 2-3 gånger per år). Vi har dock fått ett mycket bra alternativt hotell genom Vingresor, så det kommer att bli en bra semester trots allt (dock helt utan någon som helst hjälp från Fritidsresor).
|
|
|

2011-07-14, 15:27
|
|
Citat:
Oneway, hotellet vi skulle bo på heter Centara Karon Beach (vi bodde där i julas och var mycket nöjda med det). Jag har kommunicerat med hotellet både på mail och på telefon, och den prisbild som erhölls är en annan än den vi hade i vår ursprungliga bokning, dessutom får vi inte de rum / den rumstyp vi hade bokat (och som vi gillade när vi bodde där i julas). Vi valde charter för att vi just nu sitter i en situation där vi inte har tid att sitta och leta alternativ fram och tillbaka, men med facit i hand så skulle vi nog ha agerat annorlunda ... så blir det i varje fall nästa gång vi åker ut i världen (vilket vi gör 2-3 gånger per år). Vi har dock fått ett mycket bra alternativt hotell genom Vingresor, så det kommer att bli en bra semester trots allt (dock helt utan någon som helst hjälp från Fritidsresor).
|
Du kan inte avboka flyget med Fritidsresor och flyga med Ving charter eller Ving reguljärt ?
Du borde skippa Fritidsresor helt och hållet :-)
|
|
|

2011-07-14, 15:31
|
|
Skulle hemskt gärna följa ditt råd "Oneway" ... vi är dock så uppbokade i båda familjerna så det är bara Fritidsresor som har några fligther på de datum vi kan resa ... men det bär emot att bidra med nästan 80kkr till deras omsättning så som de behandlar sina kunder ... men nästa gång hamnar pengarna definitivt hos någon annan ... så fungerar marknadsekonomin
|
|
|

2011-07-14, 16:01
|
|
Citat:
Skulle hemskt gärna följa ditt råd "Oneway" ... vi är dock så uppbokade i båda familjerna så det är bara Fritidsresor som har några fligther på de datum vi kan resa ... men det bär emot att bidra med nästan 80kkr till deras omsättning så som de behandlar sina kunder ... men nästa gång hamnar pengarna definitivt hos någon annan ... så fungerar marknadsekonomin 
|
Oki doki, hoppas ni får en trevlig resa.
Men du får nog fälla in dina horn mot Fritidsresor om
ni ändå väljer att åka med dem :-)
|
|
|

2011-07-14, 16:08
|
|
... nu sätter vi punkt för diskussionen kring Fritidsresors agerande (eller snarare brist på agerande) och sätter oss i bilen mot Arlanda, nu bär det iväg till Kreta för två sköna veckor (med Airtours som tur är, annars vet man ju inte om man kommer iväg eller inte ...)
Till alla som tar del av den här diskussionstråden ... fundera allvarligt på att boka era resor själva framgent (hotels.com, flygresor.se, mfl) det blir billigare och ni behöver inte riskera att Fritidsresor ställer in er resa och skapar problem för er!
|
|
|

2011-07-14, 21:56
|
|
|
Ett alternativ är ju att boka genom en reguljärflygsarrangör. Då får resegarantier och allt det där samtidigt som du får valfrihet.
|
|
|

2011-07-15, 10:00
|
|
|
Också dåligt behandlade av Fritidsresor
Hej! Vi skulle också åkt till Thailand med Fritidsresor detta datum. Fick precis som trådstartaren bara ett mejl där det i princip stod: ni är avbokade, ni får boka om i mån av plats.
Vi tycker också att det är jävligt dåligt gjort av Fritidsresor! Dessutom har de redan ändrat datumet för flyget en gång.
Vill de inte ha resenärer eller vad är det frågan om?
Tyvärr har vi haft dåliga erfarenheter av Fritidsresor två gånger innan. Ett hotell i Marocko som var katastrof och ett trasigt flygplan som det tog +10 timmar att laga.
Nu avbokar vi Fritidsresor och väljer en konkurrent som bemöter oss som kunder mycket bättre.
|
|
|

2011-07-15, 18:51
|
|
|
Jag hör också tyvärr till dem som kommer bojkotta Fritidsresor efter sommarens charter. Var i Turkiet och har aldrig bott på sämre hotell. En annan sak var att Fritidsresor tog 58 euro för en utflykt som Apollo tog 45 euro för och då snackar vi exakt samma utflykt. Nej hädanefter åker vi med apollo när vi ska till Grekland eller Turkiet.
|
|
|

2011-07-15, 19:50
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Jag hör också tyvärr till dem som kommer bojkotta Fritidsresor efter sommarens charter. Var i Turkiet och har aldrig bott på sämre hotell. En annan sak var att Fritidsresor tog 58 euro för en utflykt som Apollo tog 45 euro för och då snackar vi exakt samma utflykt. Nej hädanefter åker vi med apollo när vi ska till Grekland eller Turkiet.
|
Vilken ort och hotell bodde du på ?
Jag har rest mest med Ving men det har blivit en del med Fritidsresor sista åren pga jag har valt Cesme och Kusadasi i Turkiet, men sista gången var servicen (svara på mail) helt urusel, två gånger har jag fått säga till att jag inte fått något svar.....jag bokar inte med dem nåt mer.
|
|
|

2011-07-16, 08:05
|
|
|
Secret garden, Marmaris. Städningen var under all kritik. Ofattbart att Fritidsresor kan ha detta i sitt utbud. Fritidsresor uppger att avstånd till strand är 300-600 meter?! Dock var det minst 600 meter. Inget var bra och Fritidsresor är numera bojkottat av oss.
|
|
|

2011-07-17, 20:29
|
Reg.datum: sep 2008
Rykte: 4
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Secret garden, Marmaris. Städningen var under all kritik. Ofattbart att Fritidsresor kan ha detta i sitt utbud. Fritidsresor uppger att avstånd till strand är 300-600 meter?! Dock var det minst 600 meter. Inget var bra och Fritidsresor är numera bojkottat av oss.
|
Fast till Fritidsresors försvar så har hotellet bara två FF, samt att om du googlar hotellet så får du upp många dåliga omdömen om just det hotellet.
Jag har rest flera ggr med Fritidsresor o har varit jättenöjd, o jag kommer garanterat boka med dem igen.
Dock förstår jag trådstartaren o dennes familj, att de är besvikna :-(
|

2011-07-29, 02:25
|
|
Reste till Kreta två veckor med Fritidsresor i år och är verkligen jättenöjd, visserligen blev planet enormt försenat på väg hem men det var problem med planet och inget de egentligen kunde göra något åt snabbare. Vi blev bra behandlade under tiden vi fick vänta. Fick både lunch och middag på ett fint hotell och hotellet vi bodde på var jättemysigt och trevligt.  Har även skickat mail till dem förut, skickade på kvällen/natten och fick svar morgonen därpå.
Förstår dock er som fått hela resan inställd :/
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|