ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-07-10, 00:46

Gäst

Standard Bada utan saltvatten - Var?
Tjenare! Har en kort fråga: var kan man åka om man vill uppleva bäst möjliga badsemester (med bad, dykning surf etc) och slippa saltvatten? Finns det sjöar kanske som erbjuder lika vackra stränder som karibien?
Tack för hjälpen i förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-07-10, 13:16

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
För bad finns det många alternativ på sjöar runt om i världen, men surf och dykning av rang har jag svårt att se att det går att hitta i en sjö! Och stränder finns det givetvis också men inte i klass med "riktiga" stränder.

Får man fråga varför havsvatten inte duger?
Svara med citat

Gammal 2011-07-10, 20:16

Gäst

Standard
Bra fråga! Borde kanske ha nämnt detta: jag har aldrig tyckt om saltvatten först och främst pga allt klibb (framför allt på kroppen men även på utrustning för surf och fiske) men också pga smaken etc.
Föstå mig inte fel, jag tar hellre ett dopp i saltvatten än inget dopp alls, tänkte barar höra om de kanske finns något otroligt vackert paradis i värden där man kan njuta av en perfekt semester utan saltvatten!
Tack för svaret!
Svara med citat

Gammal 2011-07-10, 20:24

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Standard
Det är väl bara att spola av utrustningen och dig själv med sötvatten när du är klar? Alla andra miljoner surfare, dykare och soldyrkare klarar av det

Annars är säkert Como sjön i Italien värt ett besök och säkerligen fullt badbart under större delen av året.. men någon karibisk paradis-strand lär du inte hitta..
Svara med citat

Gammal 2011-07-14, 22:50

Cain

Nykomling
Cain är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Balaton
Balaton kan kanske vara något för bad, surfning vet jag inte men sjön är grund så varmt vatten brukar det vara på sommaren.
Svara med citat

Gammal 2011-07-17, 19:43

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Balaton är indeed ett bra val. Vindsurfa kan man (alltså med segel) utan problem. Det finns gott om uteliv i städerna längs sjön. Det är inte heller svårt att ta sig dit. Malév, Norwegian och WizzAir har ofta bra priser och flyger från flera svenska flygplatser till Budapest. Från Budapest går det lokaltåg till alla städer längs sjön. Ungerska statens järnvägar MÁVs hemsida har tidtabell och prisinfo.

Andra sjöar inom räckhåll är:

Bodensjön, på gränsen mellan Tyskland och Schweiz. En av Europas största sjöar. Flyg med Ryanair från Skavsta till Memmingen i Tyskland, eller med easyJet från Köpenhamn till Basel i Schweiz. Därifrån är det enkelt att ta sig vidare med lokaltrafik.

Genèvesjön, på gränsen mellan Schweiz och Frankrike. Extremt vackert alplandskap blandat med medelhavsklimat. easyJet flyger från Arlanda och Köpenhamn direkt till Genève.

Hoppas det hjälpte!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8