Hur gör du när du bokar resor?
Situation 1: Söker runt på intressanta resmål som ligger inom räckhåll för min budget. Därefter kollar jag vilka flygbolag som trafikerar dit, vilka hotell som finns att välja på och slutligen jämför priser mellan dessa.
Situation 2: Jag prenumererar på diverse nyhetsbrev av flygbolag och hotellkedjor. När de kommer med riktigt bra erbjudanden på intressanta ställen slår jag till.
Vad lockar dig att resa?
1. Jag tycker om att besöka nya platser och få lite variation i omgivningen.
2. Jag är både tåg- och flygintresserad, så själva resandet är en stor del av upplevelsen.
3. Numera kan man resa Europa runt för priset av en måltid så varför inte?!
När på året börjar du tänka på att resa?
Det varierar. Som allra längst bokade jag en resa 6 månader i förväg och som allra kortast 3 dagar i förväg.
Till när bokar du då resan?
När priserna är låga.
Var vill du åka?
Spelar ingen roll så länge jag har råd. Men eftersom jag fortfarande är ganska ung reser jag helst till storstäder där det finns mycket att se. Att slappna av på stranden kan jag göra när jag är äldre och latare.
Hur ofta reser du?
Inrikes (för närvarande är det Tyskland) 7-8 gånger om året, utrikes 10-12 gånger om året.
Hur länge vill/kan du vara borta?
Oftast en helg, ibland en vecka och ibland bara en dag.
Hur mycket är du villig att betala?
Beror på avståndet. Min dyraste resa hittils var Berlin-Dubai för 199€ t/r och min billigaste resa var London-Altenburg för 5€ enkel.
Vad är lyx för dig?
Ett hotellrum med fin utsikt och stort badkar. När man har varit ute hela dagen är det skönt att ha ett flott hotellrum väntandes.
Vad är viktigt för dig?
Att betala räkningar i tid. Eller menar du något mer specifikt?
Resa
o Hur transporteras du?
Bil, tåg, båt, flyg, tunnelbana, spårvagn, buss, linbana... osv...
o Hur lång är transporten?
200m - 4800km
o Hur viktig är konforten under resan
Jag är lång och värdesätter därför benutrymme. Annars har jag inga större krav på komfort.
Äta
o All inclusive
Nej tack. Vill hellre pröva diverse restauranger och komma bort från hotellet
o Varierat
Ja?
Bo
o Nära havet
Passar bra när man är på solsemester
o Nära city
Passar bra när man gör en city-trip
o Ödsligt
Passar bra när man behöver någonstans att övernatta längs motorvägen
Göra
o Lugnt och fridfult
Slappna av på hotellet efter en lång dag. Speciellt om rummet har ett riktigt badkar.
o Aktiverat
Att gå till fots upp på slottsberget i Prag/Budapest/Wien/Salzburg/osv istället för att ta klättertåget.
o Egna förslag
Att pröva lokal snabbmat är alltid kul.
Berlin - Currywurst
Budapest - Fornetti
Amsterdam - Febo
Wien - Schnitzelhaus
Köpenhamn - Pølse
osv