ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-25, 21:26

ikarlsson

Nykomling
ikarlsson är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Rykte: 0

Smile Frågor om tågluff!
Hej!
Jag och en kompis har planer på att tågluffa i Europa i sommar, vi håller nu på att planera detta för fullt och detta är även vårat projektarbete. Som en del i projektet (och uppsatsen) tänkte vi intervjua människor som tidigare har varit ute och tågluffat och se vad de har för erfarenheter. Därför skulle vi uppskatta om några av er erfarna tågluffare där ute skulle kunna tänka er att svara på våra frågor!

1. När tågluffade du?
2. Hur gammal var du?
3. Åkte du med någon eller åkte du ensam?
4. Var åkte du?
5. Hur upplevde du att det var att tågluffa?
6. Hur bodde du?
7. Träffade du mycket nya människor?
8. Vilket är ditt starkaste minne?
9. Vilket är ditt bästa minne?
10. Vad vill du ge oss förstagångsluffare för tips?

Tack på förhand! Och tveka inte med att fylla på med andra tips och saker vi bör tänka på nu när vi planerar
Svara med citat

Gammal 2011-05-03, 20:01

Emanuel_91

Nykomling
Emanuel_91 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Gör ett försök till att ge vettiga svar!

1. När tågluffade du?
Förra sommaren, alltså 2010 under två veckor i juli.

2. Hur gammal var du?
19 år

3. Åkte du med någon eller åkte du ensam?
Jag åkte faktiskt ensam, men träffade folk på vägen om jag umgicks/reste med

4. Var åkte du?
Flög till Paris, tågade sedan ned till Marseille, Nice, Milano, Florens och Rom med några stopp på vägen.

5. Hur upplevde du att det var att tågluffa?
Väldigt spännande. Hela tiden var det nya saker och att resa själv gjorde väl det hela än mer spännande. Men det var hur kul som helst!

6. Hur bodde du?
På vandrarhem, kanske snittade 18 euro/natten eller något. Ett tips är att förboka vissa vandrarhem, särskilt om ni vet att ni kommer till en stad sent på kvällen. Jag kom till Milano typ 20.30 och det blev problem, dock ordnade det sig!

7. Träffade du mycket nya människor?
Oja, och det främst på vandrarhemmen. Allt från svenskar, engelsmän, danskar, brasilianare, australienare, spanjorer..

8. Vilket är ditt starkaste minne?
När jag landade i Paris och väntade på väskan. Det tog ungefär 30 minuter innan väskan kom och svetten rann av nervositet.

9. Vilket är ditt bästa minne?
Helt klart Nice. Jag var kanske inne på min fjärde resdag. Hade först hamnat i Marseille, men lämnade stället kvickare än ja.. jag var där en timme kanske. På tåget till Nice (2 timmar) såg jag ett par svenskar och när vi gick av så började vi snacka och umgicks sedan i tre dagar. Vi har kontakt än i dag faktiskt så då fick man några nya svenska vänner. Sen var Nice en fantastisk stad, rekommenderas starkt.

10. Vad vill du ge oss förstagångsluffare för tips?
Ha inte för bråttom. Om ni trivs i en stad, stanna där då ett tag! Man hinner inte se allt under en månad, det inser man efter ett tag. Sedan är det väldigt smart att ha en basplan inplanerad så att man betar av städer eftersom i stället för att åka kors och tvärs hela tiden. Man tjänar tid på det sättet. Sen är det extremt viktigt att ha kul!

Har ni fler frågor är det bara att maila på eotterhall@hotmai......
Svara med citat

Gammal 2011-08-08, 09:06

Martin123

Nykomling
Martin123 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Standard Tågluffa!
Tjenare!

Hoppas jag kan svara på några av dina frågor, har precis kommit hem från en tågluff i östeuropa!

Vi åkte i ca en månad nu i sommras, vi var två 20åringar som åkte tillsammans! Vi körde vägen Berlin-Prag-Krakow-Wien-Budapest-Belgrad-Split-Brac och sen flög vi hem från Zadar, en flygplats några timmar från Split. Vi båda kan starkt rekomendera att tågluffa, eller åtminstone att resa! Under den här månaden mötte vi oändligt med nya människor och fick med oss tusentals minnen och erfarenheter. Jag trodde att jag med tiden skulle få en rätt stor hemlängtan, då jag trodde det skulle jag skulle tröttna på att "flänga runt" med tiden, men jag hade verkligen skitkul nästintill hela tiden och månaden gick skrämmande fort. Vi bodde på Hostels något som vi blev positivt överaskade av. Ett tips är att gå in på någon av de stora hostelshemsidorna och söka där. Om ni lyckas hitta ett hostel med högt betyg, med en bra hemsida och framförallt många bra recensioner är ni nästintill garantedare ett bra boende. Lägg gärna 40-50 kr mer på boendet per natt så får ni absolut ett trevligare boende. Ett bra hostel med högt betyg har allt en backpacker behöver. (wifi, skåp som går att låsa, tvspel för bakismorgonen och en massa trevligt folk). Oftast så arrangerar även hosteln pubrunder som är billiga och roliga! Vi träffade mängder med människor, både på tåg och vandrarhem. Våga vara positiv och snacka med folk, det blir så mycket roligare då! Mitt starkaste minne var alla de billiga luncher vi körde vid de stora floderna som rinner genom storstäderna. Bröd, yougurt och juice smakar rätt gott när man kan ha fötterna i Donau och titta ut över Budapest samt alla fina utekvällar såklart!

Tips till alla som ska iväg:

Vi hade 12800 i budget, dvs 10 000 i fickpengar och ett 20 dagars interrail. Ha lagom bråttom, stanna gärna i en stad ni trivs i, efter 3-4 dagar så börjar man se saker som man inte såg de första dagarna och man lär känna staden på ett annat sätt. Om ni på samma sätt inte trivs i en stad, dra vidare. Stanna inte kvar i en stad bara för att ni måste, det finns så mycket annat att se. Våga snacka med folk, lev livet och pissa inte i parker på nätterna, risken finns att ni blir jagade av alkisar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8