ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-03-15, 23:33

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard Bokar DU All Inclusive?
Att många barnfamiljer bokar All Inclusive på chartern har jag förstått genom diverse föräldraforum.
Men hur gör övriga resenärer; kör ni AI eller utan?
Varför åker ni AI?
Är det alltid värt pengarna o bekvämligheten?
Svara med citat

Gammal 2011-03-16, 08:09

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Vi har ALDRIG tagit AI, även fast vi har barn. Anledningar:

1. En stor del av semestern är att uppleva andra kulturer, däribland mat.
2. Den lokala turistnäringen utarmas. Även lokala restuaranger och affärer försvinner.
3. Att tillbringa semestern bland andra svenskar är inte speciellt upphetsande.

Våga vägra AI.
Svara med citat

Gammal 2011-03-16, 09:02

Gäst

Standard
Håller med Pellson, skulle inte tänka tanken bara att ta AI, man vill väl uppleva semestern utanför hotellet också.
Svara med citat

Gammal 2011-03-16, 09:34

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Jag håller med er båda.
Jag har också småbarn, men tycker för den sakens skull inte att semestern blir bekvämare med AI utan vill uppleva olika slags matsrätter o matställen under semestern. Tycker att det är en stor del utav resan att testa olika restauranger på resmålet!
Tycker om att möta olika människor o prata med personalen på restaurangerna osv.
Kan helt enkelt inte tänak mig att åka AI.

Dock rör jag mig mkt på vissa föräldraforum där det bl.a. diskuteras resor, o jag blir förvånad då större delen av alla barnfamiljer tycks välja AI - en del tycks inte ens ha provat något annat!
Så därför undrar jag om det verkligen är så bekvämt eller om det är resebolagen som lyckats marknadsföra detta så pass bra att kunden "luras" att tro att det inte finns några andra likvärdiga alternativ, o att det skulle bli "jobbigare" under semestern att resa utan AI..??
Svara med citat

Gammal 2011-03-16, 20:04

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson Visa inlägg

Vi har ALDRIG tagit AI, även fast vi har barn. Anledningar:

1. En stor del av semestern är att uppleva andra kulturer, däribland mat.
2. Den lokala turistnäringen utarmas. Även lokala restuaranger och affärer försvinner.
3. Att tillbringa semestern bland andra svenskar är inte speciellt upphetsande.

Våga vägra AI.
Håller med dig på alla dina punkter, därför väljer man inte AI.
Vet att barnfamiljer väljer detta för att slippa arrangemang med barnen, dom kan hämta glass och dryck när dom vill och det är förstås inte lika mycket ansvar att hålla sig inom området, blir ju säkrare för barnen.
Det går ju bra att äta middag på AI utan att man behöver hem och duscha, byta om ta sig ut igen.
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 08:57

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Jag kan köpa ovanstående argument. Speciellt tråkigt är det ju om lokala näringar slås ut.

Men sedan är det ju även så att i många länder byggs det stora hotellkomplex ute i "obygden", där det i praktiken är svårt att nyttja de lokala restaurangerna. Om det sedan är lokala hotellentrepenörer eller resebolagen som vill ha det på det viset har jag ingen direkt uppfattning om (säkerligen en kombination), kan bara konstatera att så är fallet.

Sedan varierar det från resmål till resmål. Om man generaliserar lite och jämför t ex trafikmiljö på Gran Canaria och vissa orter i Grekland och Turkiet, så är det betydligt enklare och tryggare att ge sig ut för att hitta en restaurang på GC, än det kan vara på andra ställen. Jag säger inte att det behöver vara ett problem, men det kan definitivt vara en faktor som spelar in, speciellt om man har små barn.

Till hösten är det tänkt att vi skall åka till Egypten, och där har ju ungefär 80 % av hotellen all-inclusive som standard, så där är ju valmöjligheten begränsad.
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 14:18

bfholly03

Medlem
bfholly03 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Rykte: 0

Standard En liten fundering bara..
Hej!! Kan det kanske också vara så (till viss del) att det ännu är lite nyhetens behag med AI. Om man går tillbaka i tiden så förknippades AI mest med lyxiga resort i Västindien och kryssningar. Nu på senare år finns det i stort sätt på alla resmål.Jag kan tro att många vill prova för att det låter och känns lyxigt,bekvämt och prisvärt. Många av mina bekanta har provat AI sista åren och åsikterna går ju isär från "aldrig mer till det bästa som hänt på jorden".
Har själv barn och åker ibland på AI och ibland inte.Åker man iväg en vecka och har planerat att bara vara på resorten så visst,det är bekvämt men längre än så skulle jag nog inte att palla med den sortens semester för egen del. Det ska bli intressant om några år och se hur trenden har gått tycker jag.
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 14:23

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Sist min flickvän och jag åkte till Turkiet och hotell Dogan i Side så hade vi All Inclusive. Man äter så mycket som man har betalat för när man har All Inclusive däremot dricker jag mängder med Efes. Kan ligga mellan 15-20 glas på en dag och flickvännen dricker mycket cola och fanta.

Det som charterbolagen kanske skulle ordna är att man får välja bland olika alternativ.

- All Inclusive, dricka och mat
- Bara dricka
- Bara mat

Jag kan tänka mig att åka fler gånger på All Inclusive men då funderar jag på Mexico bara för att få dricka Corona och äta tacos varje dag

Gammal 2011-03-17, 18:30

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Jag och min resepartner är oense vad gäller AI.

Själv är jag inte så lockad att välja AI. Dels pga friheten att kunna äta var man vill när man vill och inte vara bunden till Hotellet, och dels för att kunna mingla med nytt folk och inte lulla runt med samma (skandinaviska och tyska) hotellgäster dag ut och dag in. Att AI hämmar lokalföretagandet är ju också ett skäl att avstå. Frukost däremot är något jag uppskattar. När man är nyvaken är det skönt att slippa jaga bagerier och istället bara traska ner till matsalen och plocka vad man vill på tallriken.

Min respartner är däremot för AI just för bekvämlighetens skull. Hon menar att man får organisera med maten hela året och på semestern är det skönt att allt redan är lagat och dukat framför näsan på en när man är hungrig.

Med detta kan jag konstatera att AI inte är dåligt i sig, men det ska finnas ett alternativ för sådana som oss, som uppskattar den lokala stämningen.
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 19:59

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Intressant att läsa allas åsikter o efarenheter!

Jag tror också att det kan vara lite av ett nyhetens behag, detta med AI.
Ska som sagt bli intressant att se hur det ser ut om några år, om trenden har vänt eller ej.
AI marknadsförs ju som "bekvämt" o "lyxigt" osv, så klart att folk hakar på o vill testa!
Svara med citat

Gammal 2011-05-23, 12:03

Bergling

Globetrotter

Standard
Reportage från P1:s Kaliber om All Inclusive:

Allt ingår: Mat, dryck och lagbrott - Kaliber | Sveriges Radio

Låter ju inte så trevligt egentligen, även om reportaget känns aningen vinklat.
Svara med citat

Gammal 2011-05-23, 20:06

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Tack för intressant länk!

Gammal 2011-05-24, 11:37

Gäst

Standard AI
Idag finns det valmöjligheter gällande resandet
och betydligt vanligare att resa utomlands även med små barn.

Många resorter anpassas efter barnfamiljer,ligger avsides och
har just därför AI.

Överhettade och griniga barn slipper dras runt för att leta matställen m.m.
Föräldrarna kan slappna av mer när inte barnen springer runt borden på
lokala restauranger(som också brukar ligga i anslutning till hårt trafikerade gator).

1-2 veckors semester ska vara just semester för hela familjen och därför passar detta
val många,åtminstone tills barnen blir större och mer "självgående.
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 13:37

Bergling

Globetrotter

Standard
Jag är benägen att hålla med om ovanstående.

Framför allt om man har barn mellan 0 och 10 år.

Sedan har det nog främst att göra med vad man vill ha ut av resan. Personligen så är jag inte speciellt noga med att se en massa sevärdheter och uppleva den genuina lokala atmosfären (även om det kan vara trevligt), om jag åker på en veckas charter till Turkiet. Då vill jag kunna ta det lugnt, bada, sola och umgås med famlijen. Slipper man då kånka runt på barnen sent på kvällen för att försöka hitta en restaurang utan bilder på maträtterna, så är mycket vunnet.

Men jag omhuldar inte AI som koncept. Fick jag välja så skulle jag nog främst välja halvpension. Då har man valmöjligheten att äta var/vad man vill till lunch men har ändå middagen fixad och klar.

Ovanstående gäller förutsatt att jag reser med mindre barn. Skulle dessa inte vara med eller tillräckligt stora så blir ju situationen en annan. Men hotellfrukosten tummar jag nog inte på...
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 13:59

Pellsson

Globetrotter
Pellssons avatar

Standard
Vi har aldrig ens funderat på AI, och vi började resa med vår son när han var 3 månader. Det har sedan varit 2-4 resor varje år. För mig är AI:

1. Att jag äter högst medelmåttig mat - i bästa fall.
2. Att det kryllar av andra svenskar som jag lika gärna kan träffa hemma.
3. Ett medvetande om att jag fördärvar för lokala resauranger, barer och affärer.
4. Att jag missar chansen att sitta på ett café och träffa lokala människor, insupa atmosfären, ofta äta överraskande god mat och känna alla dofterna, vilket är själva essensen med att resa, tycker i alla fall jag.

Varför är det svårare att ta med sig barn på semestern än att ha dem hemma? "Kånka" runt med barnen låter ju inte kul. Kånkar du runt dem hemma också?

Halvpension är så klart vettigare. Då ger ni i alla fall landet en chans.
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 14:57

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Håller med Pellsson till 110% Vill man inte uppleva nya kulturer utan bara sola och bada är det lika bra att åka till Falsterbo för en tiondel av kostnaden

Men det är ju en smaksak, så för den som inte kan tänka sig något annat än AI är det ju bra att det finns...
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 15:54

Gäst

Standard bara undrar
Ha ha,ursäkta men jag blir lite full i skratt...

Hur, när och vart reser ni som upplever det genuina och slipper träffa andra svenskar?
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 16:06

Pellsson

Globetrotter
Pellssons avatar

Standard
New Iberia i Louisiana för att ta ett exempel. Eller Matlacha i Florida för att ta ett annat. Eller lite mer närliggande: Kroatiska skärgården. Och du kan bila genom större delen av Europa utan att träffa på svenskar. Jag har inget emot att träffa landsmän på semestern, jag vill bara inte vara omringad av dem. Men tala om vart du ska åka så jag vet vart jag INTE ska åka, är du snäll.
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 16:17

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Det handlar inte om vart man åker utan vad man gör på plats. På en restaurang i ett vanligt område på stan kan det hända att man stöter på någon svensk, men i all-inclusive restaurangen på hotellet får man leta länge efter icke-svenskar!

Nu är det inget fel på svenskar i sig, men man har väl inte betalat XXXX kronor och suttit på ett flygplan i XX timmar för att träffa samma folk man kan träffa runt hörnet?
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 17:50

Pellsson

Globetrotter
Pellssons avatar

Standard
Bra formulerat, helt enkelt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8