ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-25, 21:15

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson Visa inlägg

Varför är det svårare att ta med sig barn på semestern än att ha dem hemma? "Kånka" runt med barnen låter ju inte kul. Kånkar du runt dem hemma också?
Nu menade jag kanske inte bokstavligt talat, men när vi var på Kreta för 3 år sedan så var det ju mer regel än undantag att vår dotter somnade på restaurangen. Nu var det ju egentligen inget problem eftersom vi hade vagn till henne. Numera har vi två barn och tar inte med en vagn till en 6-åring. Eftersom vi vet att hon har lätt för att somna på kvällen så är det ju ingen höjdare att behöva bära på henne någon kilometer från en restaurang. Då är det mycket praktiskt att bara ha några hundra meter till hotellrummet.

Men det beror nog också mycket på vilken typ av resa man är ute på. Bilar man runt i Europa så är det klart att man är lite mer mobil och hela premissen är att se sig omkring och uppleva saker. Åker man på en veckas charter till Grekland, så är väl risken/chansen större att man tillbringar större delen av tiden vid poolen/stranden.

Men jag har absolut inget emot att se mig omkring och uppleva det mer genuina i andra länder, det är bara det att jag undviker att göra det tillsammans med små barn, eftersom det förtar lite av upplevelsen.
Svara med citat

Gammal 2011-05-26, 07:59

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Har full förståelse för dina synpunkter. Semestern ska ju också vara vila och avkoppling - inte bara insupa nya intryck. Sen tror jag i och för sig att det går att hitta hotell som har ett gäng härliga restauranger på närmare håll än en kilometer, men det är en annan sak. Så jag håller med PeterSouth som sade att det är bra att AI finns om man nu inte vill resa på annat sätt med små barn.
Svara med citat

Gammal 2011-06-08, 09:22

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Att AI hämmar lokalföretagandet är ju också ett skäl att avstå.
Nu får jag dåligt samvete när du skriver så, Peter. Du ställde mig helt och hållet.

Jag tycker om Turkiet och kommer att resa dit minst lika mycket som jag redan har gjort. Problemet med att min flickvän och jag väljer All Inclusive är inte bara gratis mat och alkohol utan även för att priserna har stigit i Turkiet. Jag känner inte för att betala nästan 12.000-15.000 för två veckor och två personer och sedan göra ett påslag på lika mycket för att jag ska kunna leva gott i Turkiet under min semester.

Men jag förstår din tankebana. All Inclusive är både bra och dåligt. Vi åker som sagt tre veckor nu i Augusti tillbaka till Dogan och All Inclusive och nästa år blir det Flora Garden Beach Resort med Fritidsresor, All Inclusive där också. Jag tycker det är så himla bekvämt och sen är varken min flickvän och jag en sån som är ute och rör på oss under semester.

Jag strosar runt hotellområdet, dricker öl, solar och badar. Lever i min egen lilla värld. Tar en öl när jag vill, äter när jag vill. Ja du förstår

Men jag skulle absolut kunna välja bara frukost men då vill jag ha en riklig buffé som man får på Scandic här i Sverige. Vill inte något tafattigt och sedan är man hungrig igen vid lunch.

Gammal 2011-06-08, 12:53

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Vi har åkt på AI en gång, nu i julas åkte vi med AI till sharm el sheikh. Det slutade med att vi ändå hälften av kvällarna åt på andra ställen för att det var så himla tråkigt att bara äta på hotellet varje gång.
Och där märker man verkligen hur AI slår ut restaurangerna som finns där, det var ju helt tomt överallt! Så var det inte där innan det blev så poppis med all inclusive. Så näe, jag skulle inte åka på AI igen.

Gammal 2011-06-28, 20:54

Glumsten

Medlem
Glumsten är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard All inclusive
Jag har hamnat på AI några gånger men är lite kluven. Många invånare får ju jobb på dessa hotell och restauranger. Var i Bodrum i Turkiet nyligen och där vimlade det av inhemsk personal.
Sen kan man tycka att frosseriet är lite motbjudande. Folk tar enorma lass av mat och lämnar hälften. För egen del åt jag nog dubbelt så mycket som hemma och det kändes inte bra. Men man vill ju smaka på allt!
Lunchen står framme i ca tre timmar och man undrar hur bakterietillväxten är under denna tid, speciellt i hoprörda sallader med ägg och majonäs. Jag försökte vara där i början för att få det fräscht.
Svara med citat

Gammal 2011-06-29, 09:24

Laggeman

Globetrotter
Laggeman är inte uppkopplad
Laggemans avatar

Reg.datum: nov 2005

Skicka ett meddelande via ICQ till Laggeman Skicka ett meddelande via MSN till Laggeman
Standard
Jag och tjejen har haft AI vid ett resetillfälle, det var på Maldiverna.
Anledningen var för att vi visste att det skulle kunna bli dyrt annars, och att få ta del av all dryck och snacks när man är på slappesemester är guld värt.
Just där har jag svårt att se att man skulle utarma lokalbefolkningen eftersom det bara var ett resort på hela ön (300x900m ungefär) och det inte fanns någon form av konkurrens där.
Jag kan dock förstå de som väljer det om man ändå ska spendera hela semestern på hotellet och dess strand (det finns ju faktiskt de som åker iväg och inte lämnar hotellområdet), och om man ändå tänker äta på hotellet så kan man ju lika bra välja till det vid bokningen så har man det avklarat och slipper tänka på notan varje gång man ska ta och äta eller dricka något.

Som någon skrev tidigare så är det också så att de som har AI ändå ibland väljer att äta på andra ställen pga att det blir tråkigt att äta samma mat i 14 dagar, polaren och hans tjej hade det så, de åt på hotellet i två dagar, sen tog de turen om de lokala restaurangerna resten av resan, och slapp då också höra svenska vid matbordet bredvid.

Gammal 2011-06-29, 16:51

davkei

Medlem
davkei är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Vi har valt all inclusive 1 gång och de gör vi nog inte fler gånger. Man binder sig allt för mycket till hotellet och man känner att man måste gå och äta bara för man betalat för det. Det är inte direkt att man upplever genuin matkultur heller genom att välja detta tillägg. Samt att man drar i sig mer än vad man vanligen brukar göra. För alla hungriga är väl det ett alternativ, tack men nej tack.
Svara med citat

Gammal 2011-07-21, 08:19

cinde_rella

Medlem
cinde_rella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard tvetydiga åsikter
Den ena delen av mig vill prova AI, framförallt i länder som är dyra. Den andra delen upplever kulturen på plats. Dessa går faktiskt att förena... men om man tex. vill åk till Marsa Alam i Egypten där du har 3-4 mil till närmsta håla så blir det jäkligt dyrt att ta sig in bara för att käka. ortbefolkning jobbar ju på hotellen och dessa gynnaar man (om man har något vettigt tänk) med dricks överallt och det gynnar ju dom och deras familjer! så man missgynnar faktiskt inte ett lands befolkning helt och hållet... men har aldrig provat AI, så jag kan egentligen inte uttala mig..Men kan inte tänka mig annat att om man bor nära stan gynnar landet med all shopping som man faktiskt gör... för jag hoppas att de som åker AI inte stannar innanför murarna. Konceptet skulle passa lata mig... just nu vill jag bara lapa sol, läsa, dricka kaffe och äta då och då..
Svara med citat

Gammal 2011-07-21, 08:34

Gäst

Standard
Det beror väl helt på vart man reser. På dom traditionella charterresmålen finns väl hur många matställen som helst utanför hotellen. Men som någon skrev tidigare, på Maldiverna t ex finns inte så mycket annat. Själv var jag i Mombasa i vintras och hade nog svultit ihjäl om jag hade varit hänvisad till att äta utanför hotellet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8