ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-11, 00:25

C-08

Medlem
C-08 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard 19 år - För ung för att resa själv?
Vill verkligen åka utomlands vintern 2011 och funderar också starkt på att göra det. Min plan är att resa runt i Asien och besöka länderna Thailand, Indonesien (Bali), Malaysia, Singapore och därefter också Maldiverna.

Jag fullkomligt älskar att resa. Har dock inte jättemycket erfarenhet kring ämnet då det längsta jag kommit bortsett från Europa är Egypten och då reste jag inte själv, vilket jag planerat att göra nu.

Det finns dock ett problem som bromsar upp mina planer. Mina föräldrar anser att jag är för ung för resa sjäv, och jag är 19 år gammal. Kan även tillägga att jag är tjej. Det jobbiga är att jag inte vet ifall jag ska hålla med dem eller inte.

Vad anser ni? Är man för ung för att resa själv när man är 19 år gammal? Mina kunskaper säger att det är mycket vanligt att folk direkt efter studenten vill skaffa sig erfarenhet och ger sig ut i världen själva, men mina föräldrars skeptiska/oroliga åsikter smittar av sig och har gjort att jag själv börjat fundera kring ifall 19 år kanske är för ungt ändå?

Jag har (som tur är) lång tid på mig att tänka, och framförallt planera resan,
men vad kan man säga för att göra en oroliga föräldrar (och sig själv) lugn?
Någon som kanske är runt 20 år och har rest/reser själv som kan berätta??
Svara med citat

Gammal 2011-01-11, 15:25

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
I praktiken finns det ingen punkt där du kan anses vara mogen nog för en sådan resa. Allt handlar om hur du är som person - hur du klarar dig på egen hand, hur du klarar dig med språket och hur bra du kan anpassa dig till annorlunda kulturer.

Min första resa på egen hand var 2005 då jag spenderade 1 vecka i Wien. Då var jag 20 år gammal. Därefter har jag rest runt mycket i Europa på egen hand, både kortare och längre tider. Men det dröjde ända till december 2010 innan jag gav mig på en resa utanför kontinenten.

Känner du att du kan klara av en sådan resa, då är det bara att ge sig ut. Det kan bli ett äventyr som du kommer minnas i resten av ditt liv. Om du däremot känner dig osäker kan jag tipsa om att pröva en kortare resa till ett närliggande land först (exempelvis en weekendresa till någon europeisk storstad).

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2011-01-18, 11:14

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

I praktiken finns det ingen punkt där du kan anses vara mogen nog för en sådan resa. Allt handlar om hur du är som person - hur du klarar dig på egen hand, hur du klarar dig med språket och hur bra du kan anpassa dig till annorlunda kulturer.

Min första resa på egen hand var 2005 då jag spenderade 1 vecka i Wien. Då var jag 20 år gammal. Därefter har jag rest runt mycket i Europa på egen hand, både kortare och längre tider. Men det dröjde ända till december 2010 innan jag gav mig på en resa utanför kontinenten.

Känner du att du kan klara av en sådan resa, då är det bara att ge sig ut. Det kan bli ett äventyr som du kommer minnas i resten av ditt liv. Om du däremot känner dig osäker kan jag tipsa om att pröva en kortare resa till ett närliggande land först (exempelvis en weekendresa till någon europeisk storstad).

Lycka till!
Håller med! Min första resa på egen hand var jag också 20, i New York i 10dgr med NHL och sightseeing, klart kul och lite speciellt att åka själv!

Trevlig Resa!
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 20:47

Busungensmamma

Medlem
Busungensmamma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Standard
Jag började resa själv när jag var 19 och jag var betydligt mer lämpad att göra det då än nu, kan jag säga! Jag reste och jobbade då. Ska du resa som "backpacker" kommer du att träffa många från hela världen i din ålder! Ha så kul!
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 06:13

Swedesontherun

Medlem
Swedesontherun är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av C-08 Visa inlägg

Vill verkligen åka utomlands vintern 2011 och funderar också starkt på att göra det. Min plan är att resa runt i Asien och besöka länderna Thailand, Indonesien (Bali), Malaysia, Singapore och därefter också Maldiverna.

Jag fullkomligt älskar att resa. Har dock inte jättemycket erfarenhet kring ämnet då det längsta jag kommit bortsett från Europa är Egypten och då reste jag inte själv, vilket jag planerat att göra nu.

Det finns dock ett problem som bromsar upp mina planer. Mina föräldrar anser att jag är för ung för resa sjäv, och jag är 19 år gammal. Kan även tillägga att jag är tjej. Det jobbiga är att jag inte vet ifall jag ska hålla med dem eller inte.

Vad anser ni? Är man för ung för att resa själv när man är 19 år gammal? Mina kunskaper säger att det är mycket vanligt att folk direkt efter studenten vill skaffa sig erfarenhet och ger sig ut i världen själva, men mina föräldrars skeptiska/oroliga åsikter smittar av sig och har gjort att jag själv börjat fundera kring ifall 19 år kanske är för ungt ändå?

Jag har (som tur är) lång tid på mig att tänka, och framförallt planera resan,
men vad kan man säga för att göra en oroliga föräldrar (och sig själv) lugn?
Någon som kanske är runt 20 år och har rest/reser själv som kan berätta??
Jag är 22 och har rest mycket själv, bor för tillfället i Australien och har tidigare bott på Malta även då utan föräldrar. Jag har iof stor erfarenhet när det gäller just resande sedan innan men vad det gäller oroliga föräldrar så se till att de får reda på all information och boende och kontaktnummer osv. Ta även reda på vad du ska göra i vissa krissituationer om det skulle ske så de vet att du vet hur du ska hantera det. Nu är jag ju kille vilket kan vara en viss skillnad (då syftar jag på rädslan för våldtäkt osv), ska du resa helt ensam så visst du måste kunna hantera situationer som kan vara skrämmande ibland men innan du besöker ett ställe ta reda på vilka ställen man ska undvika och på så sätt undviker du ofta också dessa situationer. Annars kan det ju vara bra om du har en resekompis från sverige för att dina föräldrar ska stilla sin oro. Finns flera forum där man kan söka resekompisar om du inte har någon kompis att åka med, forum såsom här, backpacking.se och travelforum.se.

Gammal 2011-11-25, 00:29

C-08

Medlem
C-08 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Smile Resan blir av!
Tack för alla vänliga svar! Gav mig mycket att tänka på. Kan berätta att resan nu är bokad och det känns hur bra som helst, men jag lyckades få med mig min pojkvän på halva turen så det blir en månad tillsammans och en månad själv i Australien och Singapore. Får sällskap samtidigt som jag får testa på att resa själv och under den perioden har jag dessutom hunnit fylla 20 år. :-)
Svara med citat

Gammal 2011-12-29, 00:23

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Berätta gärna om din resa när du är tillbaka!
Svara med citat

Gammal 2011-12-29, 11:25

literoligt

Medlem
literoligt är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Smile 19 år är inte gör ungt!
Jag är oxå 19 år nu och jag har rest 3 ggr ensam och det har gått hur bra som helst! Det enda som kan vara lite jobbigt är att inte ha någon att umgås med osv...
Finns ju alltid andra turister som man möter, men är man lite blyg kan detta vara lite svårt att få kontakt.

Jag rekomenderar verkligen att resa ensam för man lär sig så otroligt mkt + att man blir mer självsäker eftersom man måste sköta allt själv. Finns ingen som håller reda på en utan man MÅSTE ta hand om sig själv!

Så jag tycker inte 19 år är för ungt, hälsa dina föräldrar det!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8