ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-11-14, 09:47

Poa89

Nykomling
Poa89 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Rykte: 0

Standard Fly Sverige och jobba!
Som titeln lyder så är jag då ganska less på Sverige och känner att jag skulle vilja göra något åt saken.

Jag hade tänkt mig att själv, eller med en kompis, att dra utomlands för att söka boende samt jobb och försöka stanna sålänge som möjligt. Men då jag inte har någon stor koll alls, men läser för fullt, tänkte jag kolla om någon av er kanske mer beresta eller mer erfarna inom jobb iaf skulle kunna hjälpa mig lite?

Jag har ingen erfarenhet när det kommer till att resa, förutomen en skruttig liten resa till Sunny Beach för 4 år sedan. Jag är 21 år och min engelska är av ganska bra nivå. Feststäder och lyx är ingenting som faller mig i smaken utan jag bor gärna lugnt och avsides (kan dock bo i större städer om det är billigare så).
Om det är ett soligt och varmt land eller lite regnigare och kallare land spelar inte heller någon roll, alltid kul att se något nytt

Med detta i bagaget, vilket land skulle passa mig bra att försöka mig på? Gärna så lite pengar som möjligt att börja med.

Tacksam för svar.
Svara med citat

Gammal 2010-11-14, 21:29

LouiseE

Nykomling
LouiseE är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Hej!

Jag har själv tänkt dra utomlands och jobba efter jul. Min tanke är att dra till Storbritannien och jobba - jag känner att jag behöver ett avbrott i studierna för att få lite ny motivation

Städerna jag har spanat in än så länge är Cardifff och Manchester. Känner mest för att få lite ordentlig rutin och träning på mina engelskakunskaper, och för att samla på mig nya erfarenheter!

Kan tänka mig att man får bo på hostel till en början men jag tror inte att det blir sådär fasligt dyrt ändå. Det är ju ändå bra att ha en buffert ifall man inte hittar jobb/boende på direkten.

Sen angående jobb, sålänge man är envis och kräsen så är det nog inte några större problem att hitta nåt!

Det kanske inte var så mycket hjälp i och för sig. Har du planer på att lära dig ett nytt språk eller klara dig med engelskan? Det är ju också lite avgörande för vilka länder du väljer antar jag?
Svara med citat

Gammal 2010-11-14, 21:35

Poa89

Nykomling
Poa89 är inte uppkopplad

Standard
Alla svar är uppskattade!

Hade tänkt att jag skulle sikta på ett land där engelskan används som förstaspråk då jag tyckte det skulle underlätta nå extremt.

Vad kom du fram till gällande Cardiff och Machester ?
För tillfället har jag inte riktat in mig på någon stad alls utan kollat länderna i helhet. Har kollat runt UK, Australien och Nya Zeeland men det är klurigt att hitta rätt
Svara med citat

Gammal 2010-11-14, 21:39

Poa89

Nykomling
Poa89 är inte uppkopplad

Standard
Och en buffert är nog ett måste ifall du skulle ha lite otur med jobb och boende. Frågan är hur stor
Svara med citat

Gammal 2010-11-14, 21:46

LouiseE

Nykomling

Standard
Jo precis, jag tänkte så jag med med språket! Det hade ju varit riktigt kul med andra länder med men det får blir en annan gång.

Håller på att kolla jobb i England nu men det är ju lite avskräckande att finanskrisen även slog till där och kanske påverkar jobbtillgängligheten även nu :S

Egentligen så har jag inga referenser till nån speciell stad i UK - förutom att jag helst inte vill till London - så efter att jag surfat runt lite verkar Cardiff o Manchester som rätt trevliga städer. Men mycket kan fortfarande hända i reseplaneringen!

Australien och Nya Zeeland kan nog vara grymt! Jag kände att det nog kan vara skönt att åka inom Europa nu första resan, så är man inte så långt hemifrån IFALL nu allt inte går som man tänkt sig. Och flygbiljetterna är ju lite billigare här också
Svara med citat

Gammal 2010-11-14, 22:01

Poa89

Nykomling
Poa89 är inte uppkopplad

Standard
Då jag inte rest så mycket alls så känns det även skönt att iaf känna sig säker på språkdelen också.

London skulle jag nog inte heller vilja bosätta mig i. Mindre städer passar nog mig mycket bättre. Och vad gäller finanskrisen så tycker jag nog att man kan våga sig ut ändå och iaf ge det en chans, då har man ju iaf provat så man inte ångrar sig!

Och precis som du säger så vore Australien eller NZ riktigt härligt. Dock håller jag med om att det förmodligen är lite lättare att hålla sig till Europa såhär första gången.

Hur länge hade du tänkt försöka hålla dig utomlands eller kör du bara på för att se hur du trivs?
Svara med citat

Gammal 2010-11-14, 22:08

LouiseE

Nykomling

Standard
Jo det har du förstås rätt i - lika bra att försöka! Nåt jobb måste man ju kunna få..

Jag ska börja läsa master till hösten nästa år så jag tänkte nog vara borta feb-aug Det blir ju iallafall ett halvår borta. Ska du vara borta längre? O skulle du åka ensam eller med vänner?
Svara med citat

Gammal 2010-11-14, 22:11

Poa89

Nykomling
Poa89 är inte uppkopplad

Standard
Mja har inte tidsbestämt något alls. Blir klar med studier nu till sommaren och efter det hade jag tänkt dragit iväg. Åker förhoppningsvis med en kompis, kan inte denne åka så åker jag själv.

Har inte så mycket som jag lämnar bakom mig här, så om jag gillar stället jag kommer till så ser jag ingen anledning till att kika tillbaka, förutom besök såklart
Svara med citat

Gammal 2011-10-01, 00:20

naaathaalie

Nykomling
naaathaalie är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Standard Manchester
Hej!

Jag planerade i flera veckor att flytta till England med en kompis. Kände att London inte direkt passade mig så kollade upp massa andra städer och läste mig fram till att Manchester skulle passa mig perfekt. Känner några britter och dom säger att Manchester är helt fantastiskt och att alla dom känner som bor där älskar staden. Så efter att ha bestämt oss för Manchester och sökt lite jobb så bestämde hon sig helt plötsligt för att åka till USA som au pair istället. Jag tog ganska hårt på det för att jag vill lämna min stad ett tag och hade sett fram emot flytten otroligt mycket.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Vill ingenting hellre än att flytta till England men det känns för svårt att åka dit själv. Planerade ni att flytta dit med någon eller helt själva?
Svara med citat

Gammal 2011-10-01, 00:27

Poa89

Nykomling
Poa89 är inte uppkopplad

Standard
Oj, förväntade mig aldrig ett svar såhär långt efter!

Tråkigt att allt var bestämt och att din kompis valde att åka på annat håll, måste kännas frustrerande som tusan!

Jag har inte tänkt så mycket på flytten på senare dar men det är verkligen något jag fortfarande vill göra. Kommer jag till kritan och åker så kvittar det för mig om jag åker tillsammans med någon eller om jag åker ensam. Just nu har jag inga vänner som kan tänka sig att åka ens 2 mil utanför stan känns de som.

Problemet jag har i nuläget är väl att jag inte har nå mycket pengar alls, men sedan behöver man väl kanske inte ha så fasligt mycket för att åtminstone prova på ett liv i låt oss säga Manchester!

Vad har du själv för tankar? Hur länge har du tänkt flytt landet och har du någon aning om vad man skulle kunna tänka sig behöva i buffertväg?

Mvh Pierre
Svara med citat

Gammal 2011-10-01, 00:45

naaathaalie

Nykomling

Standard
Oj, såg inte datumet när inläggen hade skrivits!

Men vad hände för dig då? Blev du kvar där du var?
Min planer just nu är att jobba året ut och att sen flytta utomlands, helst England då såklart, i jan/feb. Det jobbiga är att det finns så många olika valmöjligheter för mig just nu så jag har väldigt svårt att få något klart för mig. Sen är jag väldigt dålig på att bestämma något över längre perioder då jag är en sån person som tar dagarna som dom kommer. Så hur länge jag har tänkt att stanna vet jag inte. Bufferten har jag inte direkt tänkt på, utan jag jobbar och sparar pengarna till min troliga flytt sen i början på nästa år. Men jag kan tänka mig att man får räkna med att man borde börja med 15.000, minst. För det är ont om jobb och hyr man en lägenhet via något företag så kräver dom nästan alltid depositionsavgift. Lönen i England är hemskt dålig så man kan inte heller räkna med att man kan leva på lönen i början. Men för mig känns det otroligt värt att åka någonstans och leva livet just för tillfället. Har alldeles för många kompisar som har åkt till Norge för att spara ihop pengar till sin framtid, vilket jag inte känner för just nu!
Svara med citat

Gammal 2011-10-01, 01:07

Poa89

Nykomling
Poa89 är inte uppkopplad

Standard
Jo, jag blev kvar här för att jag vart antagen till ytterligare studier. Jag bestämde mig dock för att inte studera och på så vis söker jag förtillfället ett jobb så jag kan spara ihop en buffert jag med.

Det du säger låter ju väldigt sunt och logiskt, 15000 är nog en bra summa att räkna med för att inte falla helt platt. Att åka innan 2012 är nog inget som är möjligt för mig heller så där har vi ju något gemensamt!

Är det något speciellt jobbområde som du hade tänkt dig isånnafall eller tar du det som finns?
Svara med citat

Gammal 2011-10-01, 21:47

naaathaalie

Nykomling

Standard
Jag har faktiskt inte funderat på någon speciellt som jag hade velat jobba med. Är inte så hemskt kräsen, bara det är någorlunda bra och jag är ju inte riktigt där för att jobba. Men har nog mest haft jobb som säljare på någon butik och som servitris i tankarna. Så något enkelt jobb som det inte är så hemskt krävande.

För mig är problemet det att jag tycker att det är skrämmande att åka själv. Har man inte fixat ett jobb innan man åker dit så vet man aldrig när man får ett jobb och vad har man tänkt att göra då när man är alldeles själv. Så jag har funderat på att kanske åka som au pair till England i några månader och sen fortsätta därifrån. Då är allt som redan klart och fixat.

Det finns verkligen oändligt med alternativ på vad man kan göra nu när man inte har något som håller fast en. Man måste helt enkelt bara ta tag i nått och göra det. Annars blir man fast på samma ställe och ångrar för resten av sitt liv att man aldrig tog tag i det man kunde.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8