ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-26, 09:00

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Vad har vi resenärer för rättigheter?
I år har vi resenärer verkligen blivit påminda om hur oförutsedda händelser kan göra att flyg blir inställda, försenade etc. Jag tänker naturligtvis på vad som hände när den isländska vulkanen Eyjafjallajökull spydde ut sin aska över stora delar av Europa, vilket gjorde att många flygplatser fick stängas helt och vi resenärer blev hårt drabbade.

Vilka rättigheter vi har som resenärer kan vara bra att veta, både när det gäller så allvarliga problem som detta eller mer vanliga frågor som t ex vad vi gör när resväskan kommer bort eller när flyget blir försenat. Nu har en EU-kampanj om passagerarrättigheter i Europa lanserats, kampanjen kommer att pågå i två år.
Your passenger rights at hand - Homepage
Senast redigerad av desires den 2010-07-26 klockan 13:21.
Svara med citat

Gammal 2010-07-26, 09:06

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hade det inte varit bättre att posta länken till stället där man verkligen kan läsa mer om resenärers rättigheter än till ett blogginlägg som inte sade särskilt mycket?

Här är länken för er som inte orkar läsa Desirés blogg.

Your Passenger Rights At Hand
Svara med citat

Gammal 2010-07-26, 10:44

desires

Globetrotter

Standard Vad har vi resenärer för rättigheter!
Hej!
Du har rätt, har nu tagit bort länken till desires -och för er som ej vill läsa hela blogginlägget vill jag lägga till följande bra direktlänk om sådana här frågor:
Startsida - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag Startsida - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag
Svara med citat

Gammal 2010-07-26, 12:31

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Jag glömde dock skriva att det var väldigt nyttig information. Frågan är dock hur diverse "resebolag" resonerar kring detta. Jag tänker på Ryan Air till exempel som är ökända för dålig kundservice när något går fel.
Svara med citat

Gammal 2010-07-26, 13:07

desires

Globetrotter

Standard Vad har vi resenärer för rättigheter?
Ja det blir ju intressant att se, precis som du säger är ju Ryan Air det bolag som nog brister mest när det gäller att ge sina resenärer dessa rättigheter när det uppstår problem av olika slag.
Det var den svenska samordnaren för detta EU-projekt som tog kontakt med mig, så jag kommer att få fortlöpande information från honom om vad som händer i detta projekt och kommer då att lägga ut info på min blogg.
Senast redigerad av desires den 2010-07-26 klockan 13:25.
Svara med citat

Gammal 2010-07-26, 13:17

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Heh. Ryan lär inte rätta sig efter några riktlinjer så länge man inte hotar dem med flygförbud. ;(

Aha, det är bra. Det behövs mer information till den lilla människan i kampen mot de stora företagen. Än är kanske inte hoppet ute att EU på något vis skulle skydda de individer som lever där snarare än att göra dem till slavar.
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 13:06

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Det bolag som brister mest är faktiskt Wizzair (tro det eller ej, Ryanair är bara 2a!)

WizzairSucks.com här kan man få sig lite kalla kårar :P
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-07-28 klockan 13:08.
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 13:38

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Det jobbiga är folk som försvarar budget bolagen bara för att man betalar budget pris.
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 15:21

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
För priset av en t-banebiljett kan du resa land och rike. Det säger ju sig själv att det finns en hake någonstans. Men även haken ska ha sina gränser, och då är det bra att EU kommer med klara riktlinjer för passagerarnas rättigheter!
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 16:48

Gäst

Standard
absolut, man kan ju inte räkna med hur mycker som helst men som du säger det ska finnas regler och dom ska följas , vilket ex ryan har otroligt svårt för.
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 16:49

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
var jag som skrev ovan, missade helt att jag inte var inloggad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8