|
Apollo sticker ut, tar inte hand om sina resenrer
|

2010-07-16, 08:36
|
Reg.datum: jul 2010
Rykte: 0
|
Apollo sticker ut, tar inte hand om sina resenrer
En fundering,
Vi åker med Apollo till Egypten och som så ofta med charter väljs flygtider från ett ej kundanpassat perspektiv. I vårt fall innebär det uppstigning i svinotta samt flera timmars väntetid i hotellobby innan inchecking.
Efter drygt åtta timmars resande (med ingående flygmåltid) beräknas vi ankomma ca 13.00 till hotellet. I vårt fall med "all-inclusive".
När jag fick reda på att Apollo tidigarelagt resan (till svinottan) och att det därmed skulle gå över åtta(!) timmar mellan måltiderna framförde jag önskemål att de ordnar med lunch vid hotellet. Speciellt med tanke på att man som charterresenär har små möjligheter under själva transporterna att göra avstickare.
Det är över fyra månader kvar till avresan.
Vad kan man förvänta sig att charterresearrangören tar för ansvar?
Apollo i det här fallet hänvisar till att de inte kan garantera tillgång till lunch på hotellet samt att internationella hotellregler föreskriver incheckning senast 15.00. Istället hänvisar de oss att på plats fråga hotellet om vi får inta en extra måltid och hoppas på hotellets välvilja. Dessutom säger de att hotellet måste kunna planera sin verksamhet.
Enligt Apollo är det tydligen enklare för hotellet att planera en extra måltid samma dag det står nya gäster och önskar en lunch, än att Apollo fyra månader innan ankomst begär det från hotellet.
Är det inte ett rimligt krav från min sida att Apollo som paketresearrangör tar detta med hotellet?
Apollo är inte ens intresserad att fråga hotellet om det går att ordna denna extra måltid för Apollos kunder!
Som resenär har man inget inflytande över hur lång tid det går mellan planerad flygankomst och incheckningsdtid, och för den delen också utcheckningstiden och flygets avgång. Erfarenhetsmässigt är det vanligt att det är långa tider där man förväntas sitta och vänta och charterbolaget glömmer bort sina kunder.
Men detta är första gången jag råkar utför att bolaget är direkt ovilliga att hjälpa till att lösa problemet som de är direkt orsak till och som de har störst möjlighet att lösa.
Jag är i alla fall glad att de 14 hotellnätter vi får på plats är sammanhängande. Frågan är när den dagen kommer då Apollo informerar att de tyvärr inte kunde ordna rum *alla* dagarna och att vi någon av nätterna måste ordna boende själva...
|
|
|

2010-07-16, 08:44
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Jag kan hålla med i stora delar av det du skriver. Samtidigt är det så att lägga ett schema är ett enormt pussel och flygplanen ska helst vara i luften 25h per dag. Jag antar att du valde apollo med anledning av priset, och det som gör att apollo kanske kan pressa priserna lite mer än konkurrenterna är att man nyttjar planen mer nattetid.
Sedan tror jag inte det handlar så mycket om att skaffa fram en lunch till just din resa, det handlar om att charterleverantörerna går på volym och rutin. Det är samma schema och samma rutin varje vecka. Att arrangera något som aviker från rutinen är tidskrävande, tar resurser och kostar pengar, även om det för kunden kan verka som en simpel sak "bara en lunch". Och i dessa hårda tider för flyg och resebranschen så sparar man in så mycket som möjligt.
Jag hoppas du i efterhand kan skriva nått här på reseforum hur resan var.
|
|
|

2010-07-16, 09:04
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Att inte apollo kan "ringa" ditt hotell och be dom hålla på er lunch tills dess ni kommer faller på sin egen orimlighet, om jag läste rätt så hade ni valt all inclusive alltså finns det någon slags lunch oavsett tid ni kommer. Om inte ta med er någon frukt/chokladbit eller liknande så klarar ni nog denna extra tid utan allt för mycket hunger. Du valde troligen Apollo för priset och inte deras service , återigen så får man vad man betalar för
|
|
|

2010-07-16, 09:26
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Jag är nog böjd att hålla med föregående talare. Först och främst får man vad man betalar för och för det andra så har du ju bokat all inclusive så mat borde det rimligtvis finnas på hotellet oavsett.
Jag har rest flertalet gånger med Apollo och aldrig varit med om att de har flyttat en avgång tidsmässigt. De enda jag har varit med om att gör detta är Ryan Air. Själv har jag bara bra erfarenheter av Apollo, särskilt i Egypten.
Hoppas din resa blir bra trots tidigare avgångstid.
|
|
|

2010-07-16, 12:14
|
Reg.datum: jul 2010
Rykte: 0
|
Tack för svaren!
Nja, jag valde Apollo inte av priset, utan snarare att mina föräldrar rekommenderade snorklingen vid hotellet. När jag bokade var det bara Apollo som erbjöd det hotellet. Senare har Fritidsresor också erbjudit samma hotell flera tusen billigare!
Skulle jag vilja pyssla med kontakter med hotell, transfer, flygbokningar etc etc skulle jag ju inte välja paketresa med "all-inclusive". J
ag skulle ju inte se det som att det avviker från rutin att det blir stora glapp i samband med transfer, det är snarare regel än undantag, i alla fall på de destinationer jag har besök (Egypten, Thailand, La Palma).
Det skulle förvåna mig mycket om de inte har checklistor för resmålen och olika charterbolagsaktiviteter (planera transfer, etablera ny destination, etc).
Dessutom är det knappaste billigare att jag kontaktar och förhandlar med hotellet jämfört med att Apollo gör det. De har ju trots allt en etablerad affärs relation med hotellet, vilket jag aldrig kommer ha.
|
|
|

2010-07-16, 13:59
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 3
|
Kolla upp vad det är för all inclusive ni har betalt för är mitt tips.
All inclusive betyder olika beroende på resmål och lyxigt hotell det är.
bara kört all inclusive en gång och då var det bara dom tidsbestämda måltiderna som var gratis ville man äta nån annan tid fick man betala för det däremot var drickat gratis hela tiden.
Tips kan vara att du själv tar kontakt med hotellet och frågar är dom sjussta kan dom säkert lösa det.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|