Hej Emma,
Mängden pengar man ska ta med sig står alltid i relation till hur man vill leva och färdas. Jag brände nästan 25 tusen på en månad i Thailand, men så bodde jag flott och tog ut svängarna också.
Jag tror, mellan tummen och pekfingret att om ni siktar på 15 tusen per månad och kanske har några tusen i en buffert så ska ni klara er gott och väl och inte behöva bo på de sunkigaste hotellen. Summa summarum: 30 tusen plus kanske 5 tusen ifall ifall.
Rutten, ja hur ska den se ut? Det beror helt och hållet på hur ni vill resa som sagt var. I Asien är det aldrig långt eller särskilt dyrt att resa egentligen, inte om man väljer att flyga med Air Asia (
Welcome to AirAsia.com, The World's Best Low-Cost Airline) i alla fall. Så egentligen kan ni resa hur ni vill, tänk bara på när ni ska åka hem så ni inte missar hemresan, det kan bli dyrt.
Själv ska jag flyga från Göteborg till Bali någon gång i Februari för att sedan resa såhär (inom asien) Bali - Singapore - (landvägen till) Kuala Lumpur (via östkusten) - Kota Kinabalu (borneo) - Brunei - Hong Kong
Det är 4 flygningar för totalt 200 USD eller motsvarande 1500 SEK.