ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-06, 20:09

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard "Fulaste" staden du besökt
Jag läste precis en tråd av någon som tyckte Istanbul var en förskräcklig stad på alla sätt och vis. Då kom jag på att ibland när man är ute och reser så ser man ställen som faktiskt inte är vackra.

Av det jag har sett av världen så långt i livet så är nog Kairo den fulaste staden jag sett, allt är grått/sandfärgat eller någon stans där i mellan. Skräpigt och bullrigt. Men samtidigt en väldigt intressant stad på sitt sätt. Historien som gömmer sig där är fascinerande, det finns massor med vackra och historiska byggnader som är sevärda. Sen har vi ju pyramiderna och sfinxen strax utanför som räddar showen om man säger som så.

Vilken är din fulaste stad?
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 20:28

Xtender

Globetrotter
Xtender är inte uppkopplad

Skicka ett meddelande via MSN till Xtender
Standard
Har väl sett mycket fult under åren men Milano e nog den fulaste storstaden i Europa som jag besökt. I Asien är det lätt Bangkok
Svara med citat

Gammal 2010-07-07, 21:38

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag tycker nog Hurghada är det fulaste jag sett !

Även där skräpigt, bullrigt, trist natur, gräsligt med trafiken och det stank
avgaser, smutsigt på gatorna och en väldans massa gap & skrik efter mig som turist och sen en massa guldiga påhittade turistpalats, så sammanfattningvis såg jag inget vackert och genuint alls där.
Svara med citat

Gammal 2010-07-07, 23:41

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Mina 2 värsta städer jag besökt finns i Egypten. Kairo och Hurghada. Stanken och smutsen i Kairo går inte beskriva med ord eller bilder. Fyfan, sätter inte fot där igen, ens om jag får betalt.
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 18:37

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Fulaste staden är nog Ruse i Bulgarien. Visst är östblocket fortfarande fullt med gråa förfallna städer, men Ruse tar priset. Det ser verkligen ut som i en krigszon och folket har ingen vidare livslust. Det var en chock som gav mig en ny syn på livet!

Edit: googlar man Ruse får man upp bilder på en del fina jugend-byggnader. Intresssant. Internet ger en helt annan bild av staden än verkligheten gör.
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-07-14 klockan 09:55.
Svara med citat

Gammal 2010-07-13, 23:55

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Manchester någon gång i början av 1990-talet, strax efter att järnladyn Thatcher avgått.
Svara med citat

Gammal 2010-07-14, 10:16

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Fulaste staden är nog Ruse i Bulgarien. Visst är östblocket fortfarande fullt med gråa förfallna städer, men Ruse tar priset. Det ser verkligen ut som i en krigszon och folket har ingen vidare livslust. Det var en chock som gav mig en ny syn på livet!

Edit: googlar man Ruse får man upp bilder på en del fina jugend-byggnader. Intresssant. Internet ger en helt annan bild av staden än verkligheten gör.
Jag har faktiskt varit i Ruse och måste säga att jag inte tyckte det var så farligt. Visst, det är knappast en fin stad, men den är fullt jämförbar med vilken annan medelstor östeuropeisk stad som helst. Jag kan i alla fall knappast säga att jag fick en chock i staden.
Och i stadskärnan finns faktiskt ett ganska trevligt torg med jugendbyggnader och många restauranger.
Svara med citat

Gammal 2010-07-14, 11:18

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Jag har inte varit i centrum, men det jag såg från "vänskapsbron" och längs vägen mot Varna (d.v.s områden där vanliga dödliga bor) var verkligen chockerande. Liknande har man sett i Rumänien, Slovakien osv. också.

Sedan finns det gott om mindre städer/byar i östblocket som inte har något vackert alls att erbjuda som motvikt (exempel: Székesfehérvár i Ungern, Alexandria i Rumänien) men eftersom vi talar om städer här räknar jag inte med dem och då är Ruse "vinnaren".
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-07-14 klockan 11:21.
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 18:38

backpackare

Nykomling
backpackare är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Standard
buffalo...
Svara med citat

Gammal 2010-08-24, 21:01

Gäst

Standard
Riga och Kairo! Kairo för all smuts, Riga var bara grått och trist. Fast jag
var där 1992, så det kan säkert ha ändrats nu. Vinter var det med så det gjorde
att det såg ännu dystrare ut!
Svara med citat

Gammal 2010-09-07, 09:03

grunka

Nykomling
grunka är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av alouette Visa inlägg

Jag tyckte också att Hurghada var den fulaste staden jag någonsin har besökt. Bara tanken att man byggde staden för enbart turister äcklar mig. Sen, ja som ni redan skrev, finns det faktikst inget fint med den, även om jag verkligen älskar Egypten. Men det jag minns mest är alla dessa försäljare som t.o.m pratar lite svenska och vill sälja saker.
Haller med!
Vad tycker du om Berlin da? det är nog min favortistad pa jorden, särskilt prenslauer berg!
Svara med citat

Gammal 2010-09-24, 17:01

ryken

Medlem
ryken är inte uppkopplad
rykens avatar

Skicka ett meddelande via MSN till ryken
Standard Hmm
Citat:
Ursprungligen postat av grunka Visa inlägg

Haller med!
Vad tycker du om Berlin da? det är nog min favortistad pa jorden, särskilt prenslauer berg!
Bangkok.. fifan vilken smogg.. ba sved i ögonen av avgaserna,
Svara med citat

Gammal 2010-10-24, 09:26

Ronja

Medlem
Ronja är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway Visa inlägg

Jag tycker nog Hurghada är det fulaste jag sett !

Även där skräpigt, bullrigt, trist natur, gräsligt med trafiken och det stank
avgaser, smutsigt på gatorna och en väldans massa gap & skrik efter mig som turist och sen en massa guldiga påhittade turistpalats, så sammanfattningvis såg jag inget vackert och genuint alls där.

Jag håller med! Hurghada är gräsligt ful. Konstigt uppbyggd stad. Kommer inte åka dit igen!
Svara med citat

Gammal 2010-10-30, 00:48

Professor Syklon

Nykomling
Professor Syklon är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Blickade en gång ut över staden i Vlora i Albanien och tänkte att det var den fulaste stad jag sett. Dammig, enfärgade hus i sömnigt soldis...

Vill gärna upprätta Hurghada litegrann. Det finns förstås fula områden men jag hade en vacker utsikt från hotellrumsbalkongen med en fin moské och bergen i öknen som fond. Trevliga affärsområden att vandra i om kvällarna.

Om man bara ser begränsade delar av en stad kan nästan vilken som helst kvala in på listan, inte minst Stockholm.
Svara med citat

Gammal 2010-10-30, 01:17

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Professor Syklon Visa inlägg

Om man bara ser begränsade delar av en stad kan nästan vilken som helst kvala in på listan, inte minst Stockholm.
Alldeles rätt! Dock är det få städer man har komplett erfarenhet av, så i detta fall får man väl nöja sig med en begränsad bild.

Jag vill också tillägga att Bratislava INTE är en ful stad. Inför mitt första besök 2008 hade jag väldigt låga förväntningar, men det visade sig vara en ren och fin stad med många välbevarade gamla byggnader i centrum. Det kallas inte Prags lillasyster för intet!
Svara med citat

Gammal 2010-10-30, 12:34

Gäst

Standard
Hurghada, obegripligt att folk åker till denna fullständigt osmakliga stad.
Svara med citat

Gammal 2010-10-30, 13:36

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Ni som talar så illa om Hurghada, kan ni berätta lite vad som gör den här staden så "ful"? Jag har nämligen bekanta som funderar på att resa dit nu i vinter och jag kanske borde avråda dem...
Svara med citat

Gammal 2010-10-30, 17:53

Professor Syklon

Nykomling
Professor Syklon är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Efter att ha kollat nya bilder på nätet från Vlora kanske jag tar tillbaka min dom över staden här ovanför. Fil:Vlora Boulevard.jpg - Wikipedia Inte riktigt så illa som jag minns det i alla fall...

Har inte varit i USA men där borde finnas massor med kandidater om man får döma efter filmer och tv-serier. El Paso t.ex. ser ju inte så lockande ut: http://extras.mnginteractive.com/liv...wntown_500.jpg
Det finns säkert många tänkbara amerikanska storstäder, men det är väl en smaksak vad man tycker om skyskrapor, motorvägar och slumområden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8