ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-01, 06:49

Aliide

Nykomling
Aliide är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Standard Ekonomiskt oberoende? ;)
Jag har alltid undrat hur vissa resenärer finansierar sitt resande. Man hör om folk som reser till Afrika, Asien, Australien och USA på ett år. Och en annan får kämpa för att komma iväg på en veckas tur...

Hur har ni det med era jobb, ni som reser "mycket"? Kan ni ta ledigt lite när ni vill? Har ni olika jobb? Ja, hur fungerar det att bli en "mångresenär"?
Svara med citat

Gammal 2010-07-01, 07:54

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 3

Standard
jag gissar på att det dels kan vara att man sparar sen kan det kanske vara att man säljer sin lägenhet eller hyr ut den under den period man är borta

Sen är det nog lite hur bekväm man är
Svara med citat

Gammal 2010-07-01, 15:21

Gäst0431

Standard
Det som blir dyrt om man är bort länge är ju kostnaderna för lägenheten/huset hemma. Så precis om någon sa så får man ju hyra ut.

Övriga kostnader får man spara ihop, eller tjäna in på annat sätt. Tex vinster på lägenhets/hus köp försäljning. Det är ju inte alla som kan åka hur som helst. Och som allt annat så har vissa råd och andra inte.

Vad man dock ska komma ihåg att det är aldrig några fantasisummor det handlar om. Om man inte planerar att bo på flashiga hotell i 1 år. För då lär det kosta en hel del =)

Du får ju också räkna på levnadskostnaderna att bo i Sverige och dra av det på den totala budgeten som du har.
Svara med citat

Gammal 2010-07-04, 17:49

Pe4r

Medlem
Pe4r är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Standard Hyra ut
Om du kan hyra ut ditt hem under den tid du är borta kanske dina "hemkostnader" blir nollställda för din del, har du tur kan hyresgästerna betala in via autogiro och dina räkningar går på autogiro under resans gång, då sköts det sig själv, då är det bara resan i sig som kostar.
Svara med citat

Gammal 2010-07-04, 19:06

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Aliide Visa inlägg

Jag har alltid undrat hur vissa resenärer finansierar sitt resande. Man hör om folk som reser till Afrika, Asien, Australien och USA på ett år. Och en annan får kämpa för att komma iväg på en veckas tur...

Hur har ni det med era jobb, ni som reser "mycket"? Kan ni ta ledigt lite när ni vill? Har ni olika jobb? Ja, hur fungerar det att bli en "mångresenär"?
Det vänner jag har som gjort Jorden runt, har sålt sitt bohag, eller hyrt ut, sparat, gnetat med extrajobb, kanske nån haft tur med vinst eller arv.

Jag reser 3-4 gånger per år, lever för att resa.
Jag lever klokt och sparsmakat när jag är hemma, hittar även väldigt billiga resor.
Tex var en vecka i Kroatien i maj, kostade mig 2,000 kr med flyg och eget boende., Malaysia i januari, kostade 10.000 kr för 13 dagar inkl flyg och superboende vid havet, sen levde man som kung på plats, superbilligt.

Var till Riga en sväng med Ryanair, flyget kostade ca 100 kr och jag bodde hos vänner, åker nu 3 veckor till Turkiet, hyrt egen lägenhet (nybyggt penthouse på 225 m2), delar med vänner, 7.000 kr för allt.
Åker till Budapest i september med Norwegian, ca 500 kr för flyget.....

Nu har jag bestämt mig att jag vill till Vietnam i jul/nyår, tänker inte betala med än 8,000 kr för allt, får se om jag lyckas :-)

Alla bäckar små :-)...gör att jag kommer iväg och få uppleva olika länder, naturer, kulturer, hur roligt som helst.
Svara med citat

Gammal 2010-07-04, 19:12

Pe4r

Medlem
Pe4r är inte uppkopplad

Standard Man får anpassa matsäcken efter börsen
Senaste 6-8 veckorna har jag bara varit hemma p.g.a. jag varit lite dålig, dock har det blivit lite affärer på tradera - bett andra handlat mat i övrigt.

O jag inser hur mycket jag sparat på att inte gå på Gubbdagis eller äta dyrt ute, så kan man anpassa sig och försöka äta mycket gröt, kanske mycket hårdbröd o.s.v. så tror jag man kommer undan billigt, framöver ska jag prova baka lite, istället för att köpa 4 bullar för 20 kr kan jag baka en dubbel sats och frysa in och bullarna bara kostar mig - 5 kr st eller liknande.....

Sen det här med bil, vad behöver man och vad har man för intresse?

Köp en 10åring för 50.000 sälj den efter 15 år för 25 eller nått sånt, eller så köper du en gambil och kör med den så länge du kan lita på den, då har du en billig bil!

Men man kan vända på det också då det gäller bilar, köp en ny Peugeot 307 eller Skoda Fabia eller nått sånt, efter 15 år byter du till ytterliggare en ny, då skulle bilen kunna bli väldigt billig, om man då kunde lägga undan nån 1000 kr per månad, så allt blir vad man gör det till.
Svara med citat

Gammal 2010-07-05, 01:45

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Standard Prioriteringar
Det mesta här i livet handlar om prioriteringar på ett eller annat vis. Personligen kunde jag rest betydligt mycket mer än jag valt att göra om jag inte valt att lägga merparten av mina pengar på boende och livskvalité här hemma i form av god mat och dryck, inventarier till hemmet, bilar, nöjen o.s.v.

Jag har flera bekanta som väljer att köra en sämre bil (eller cykla/gå) till jobbet, bo i ett sämre område i en sämre bostad och inte ha det lika "fint" hemma. Men i gengäld är dom i Thailand några veckor varje vinter, i alperna på vintern och i fjällen runt påsk och det petas oftast in en vecka eller två i Spanien/Grekland när tillfälle ges också.

Alla är vi olika och gör olika val i livet! Personligen föredrar jag en finare bil och designerkläder framför en vecka i Grekland om året..
Svara med citat

Gammal 2010-07-05, 01:49

Pe4r

Medlem
Pe4r är inte uppkopplad

Standard En ny husvagn?
Vissa köper en husvagn, byter upp sig med jämna mellanrum och en dag köper dom en ny - för att använda den 3 veckor om året.....Själv funderar man på o skaffa sig en liten koja i skogen.....
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 15:29

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Ju mer man reser desto mer känsla får man för "bra erbjudanden". Jag är för närvarande student och har inte råd med några jorden runt resor. Det får helt enkelt vänta tills ekonomin är stadig.

Däremot reser jag friskt i Europa och det kan jag tacka lågprisflygen för. Ha koll på bolagens erbjudanden, jämför priser, var flexibel och förvänta dig inget super-lyxigt. Då kan du uppleva en hel del med dina smålantar!

Bara i år har jag rest:
*weekend i Barcelona
*weekend i Budapest
*weekend i Klagenfurt
*dagstur till München

Samt planerar att resa:
*dagstur till Prag
*weekend i Geneve och Lyon
*weekend i Budapest (igen)
*weekend i Wien
*weekend i Frankfurt

Å andra sidan handlar jag kläder hos Dressmann, mat hos Lidl... ja du hajar... det gäller att veta vad man vill prioritera
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-07-06 klockan 15:31.
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 16:02

Pe4r

Medlem
Pe4r är inte uppkopplad

Standard Resvana
Jag ser att folk har resvana här, själv har man bara flygit en gång Arlanda-Gideå efter en 9 dagars resa till Frankrike, vi unnade oss en flygtur sista biten.

Men visst är man uppväxt med resande så då är det ju enkelt, boka en flygstol, stick iväg, och du kanske är hemma efter 2 dagar eller nått.
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 16:47

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Själv har jag ett jobb där man inte är avigt inställd till semester "udda" tider. Jag är inte särskilt beroende utav sommarsemester till exempel och såhär långt har jag inte haft problem att få ledigt på vintern.

Jag har ett förhållandevis välbetalt arbete så jag har råd att både ha en fin bostad i ett bra område, gå i märkeskläder och ändå åka ut och resa en månad om året. Det är ju inte alla som har det, men visst drar jag ändå in på sådana utgifter jag anser vara onödiga eftersom jag hellre lägger pengarna på något som jag kan komma ihåg och leva gott på.

Jag har kompisar som varit ute och rest jorden runt i över 2 år, men man ska komma ihåg att de inte hela tiden varit på resande fot, de har stannat på platser och arbetat där för att komma vidare. Innan de åkte så sålde de allt de inte behöver, magasinerade sina saker, hyrde ut sina lägenheter etc.

Det handlar nog mycket om vilken inställning man har till sitt resande och hur viktigt man tycker att det är. Har man många saker man tycker är viktiga så får man kanske kompromissa och inte resa lika långt/länge.

Jag tänker åka iväg en 30-40 dagar nu i vinter, tar en weekend i London nu i slutet av augusti. Var dessutom iväg 1 månad i Thailand i vintras. Sen, om jag skulle snubbla över en hög med pengar så tror jag att jag kommer resa lite då med, vi får se.
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 16:51

Pe4r

Medlem
Pe4r är inte uppkopplad

Standard Bra ideér
Jag har själv haft tanken att åka bort med en liten grupp personer, att man hyr ut sina boenden och sticker iväg en tid - kanske säljer ut lite grejer för att få mer pengar, och det jag reagerade mest över i ditt skrivande, att doma vänner inte hela tiden var på resande fot utan dom lyckades jobba en tid på vissa ställen, vilket bara gör resan ännu bättre, visst bör man se till så man har pengar så man klarar hela resan innan man sticker iväg men då man väl åkt så är det bara ett plus i kanten om man får stanna upp nånstans, jobba och kanske få en slant för det.

Jag ahr nån tråd på detta forum om mina reseplaner, ni kan kolla mer där, Jorden runt på 364,5 dag heter tråden tror jag.
Svara med citat

Gammal 2010-07-31, 14:04

Gäst2

Standard
Jag tror det handlar att komma på vad som är viktigt i livet. Vad som verkligen ger dig något och prioritera efter det. Alla har olika svar på den frågan. väldigt får har råd eller möjlighet till allt även om vissa vill ge sken av det.

För min del påverkar det mycket att jag inte har familj eller bil. Sedan springer jag inte iväg och köper en iPhone 4 etc bara för att alla andra gör det.

Jag försökte faktiskt avstå årets löneökning mot mer semester. Fick inte. Jag hade till och med varit beredd att gå ner i lön mot mer semester. Fick inte. Som väl är kanske jag får 1-2V obetald tjänstledigt ist vilket jag är tacksam för.

När jag var student hade tiden men inte pengarna, nu när jag arbetar har jag pengarna men inte tiden.. Ack denna ständiga klagan...
Svara med citat

Gammal 2010-07-31, 14:59

Pe4r

Medlem
Pe4r är inte uppkopplad

Standard Timanställd
Man skulle fått ett jobb där man är timanställd och gör de timmar som behövs, är det mycket att göra jobbar man 10-12 timmar om dan, sen då det väl lugnar ner sig kanske man bara behöver jobba 6 timmar per dag och då kan man få tid över till sina fritidsintressen och annat, kanske man har lyckats jobba ihop en slant för att kunna köpa sina hobbyprylar eller något sådant.

Som heltidsanställd ska man väl göra sina 8 timmar om dan, skulle man ha turen att kunna göra lite övertid, ja då får man det som lön, eller ledighet, men man kan väl inte få ut övertid i lön och sen ta ut lite ledighet, det går väl enbart om man är timanställd då.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8