ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-04, 19:49

GästenHenrik

Question Europa runt, någon som har tips på ställen att besöka ?
Hej,
Jag och en kompis skall åka europa runt med Interrail.
Vi tänkte åka ungeför följande rutt: Göteborg, Köpenhamn, Hamburg, Amsterdam, Paris, Lyon, Marsielle, Nice, Pisa (eller Milano), Venedig, Budapest, Wien, Prag, Berlin, Köpenhamn, Göteborg.

Några roliga ställen man inte bör missa på vägen ? Tänk på att vi åker tåg så bra om det är nånstans längs järnvägen.

Bör man föressten boka hotell/vandrarhem i förväg eller är det bara att åka och ta in på första bästa när man är där ?

Vi åker i Juni och tänkte det skulle ta ca 3-4 veckor.
Svara med citat

Gammal 2010-04-13, 14:33

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Om ni redan vet exakt vilka dagar ni tänker resa mellan de olika städerna kan det ju vara värt att boka hotell i förväg. Det är oftast billigare om man bokar ett rum på t.ex Booking.com eller Hotels.com så slipper ni slösa tid med att leta efter hotell på plats

* Balatonsjön ligger på vägen mellan Venedig och Budapest. Ett kort stopp i staden Siófok vid sjön är definitivt värt! Bad- och partysäsongen startar i mitten av Juni. (alla tåg på den sträckan stannar där)

* Bratislava, Slovakiens huvudstad, är bara en knapp timmes resväg från Wien och är definitivt värd en dagstur!

* Dresden är förmodligen Tysklands vackraste stad, och ligger på vägen mellan Prag och Berlin. (alla tåg på den sträckan stannar där)
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-04-13 klockan 14:36.
Svara med citat

Gammal 2010-04-15, 22:09

bigvanilla

Globetrotter
bigvanilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Rykte: 5

Standard
Jag har varit på 2 tågluffar.

Resa 1
------
Paris-Biaritz-Lissabon-Algarve kusten(albufeira/lagos mm)-Madrid-Alicante-Benidorm-Mallorca-Barcelona.

Resa 2
------
Alicante-Benidorm-Budapest-prag-bratislava

Klart bästa resan var resan via biaritz-lissabon-algarve och sedan mallorca. Oförglömligt. Grymt mycket av luffar folk i portugal också, speciellt södra delen.

Östeurope vill jag inte åka igen. Dålig mat, inge vidare party jämfört med andra ställen, osv.

Skulle jag åka igen så skulle jag ta svängen via amsterdam-biaritz-lissabon-algarve-ibitza-barcelona, och kanske andorra, för att sedan ta flyget hem igen.
Svara med citat

Gammal 2010-04-15, 22:51

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
13 städer om man undantar Göteborg och bara räknar Köpenhamn en gång. Jag vet inte riktigt vad ni är ute efter, men det kommer bli rätt så stressigt. En del städer kommer ni i princip att bara vara i över dagen om ni skall hinna med detta på 3-4 veckor.

Venedig är det rätt många som blir besvikna på. Det är inte precis tågluffarbudget i den staden. Kanske skulle jag också fundera på att ta bort någon stad till för att få lite mer tid till de andra. Milano tror jag är roligare än Pisa.
Svara med citat

Gammal 2010-04-17, 00:05

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av bigvanilla Visa inlägg

Östeurope vill jag inte åka igen. Dålig mat, inge vidare party jämfört med andra ställen, osv.
Det är en smaksak. Sedan är Östeuropa väldigt stort, så det hjälper att vara specifik.

Enligt mina erfarenheter är Tjeckien, Slovakien, Polen och Rumänien väldigt natursköna. Ungern är det stora partylandet och Bulgarien är billigt (men du får också vad du betalar för )
Svara med citat

Gammal 2010-05-16, 14:39

GästenHenrik

Standard Tack för svaren
Hej!
Tack för svaren, skall kolla upp dom där ställena på vägen.

Ja, det blir nog lite stressigt att besöka alla dessa 13 städer, men förmodligen åker vi bara igenom vissa utan att stanna så länge. Se nedanstående bild på vilken väg vi hade tänkt. Interrail kartan är väldigt bra för man ser hur lång tid det tar med tåg mellan olika tågstationer/städer.

Se orginalbild här: Imageshack - interrailkarta1.jpg
Finns ännu mer detaljerad som PDF på följande länk (om någon är intresserad):
InterRail railway map - major train connections in Europe
Svara med citat

Gammal 2010-05-17, 13:18

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Det ser ut som en riktigt bra plan!

Det verkar dock som att ni gör en liten omväg mellan Köpenhamn och Hamburg med ett byte i Fredericia. Är det planerat så? Höghastighetståget ICE kör nämligen direkt Köpenhamn-Hamburg varannan timme och restiden är avsevärt mindre. (Info om tåget HÄR)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8