ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-25, 17:13

dudd4N

Nykomling
dudd4N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Resemålstips!!
Hej!

Det är såhär att jag ska börja studera nu till hösten och jag vill gärna resa lite innan det drar igång, jag har en budget på cirka 40-50 tusen kronor och jag vill gärna höra erfarna människor prata om värdefulla resemål.

Med värdefulla resemål menar jag självklart någon resa där man får "mycket för pengarna" så att säga. Jag är väldigt inne på antingen en safari-resa i djungeln i Afrika, eller en resa till USA under 1-2 månader.

Båda dessa sakerna intresserar mig jättemycket, både vilda djur och USA's kultur, men jag kan verkligen inte bestämma mig vilket jag ska fördjupa mig i och jag hoppades att någon här kunde ge lite tips?

Kanske har ni något annat tips för en liknande budget?
Svara med citat

Gammal 2010-04-06, 18:33

dudd4N

Nykomling

Standard
Bump.. Ingen som har något svar?
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 23:57

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Rykte: 2

Standard
jambo tours eller dylikt har ju färdiga paket som borde passa din budget.

alt, är ju att klippa o klistra ihop själv men är sånt inte intressant så är färdiga paket enklast.

I usa vet jag inte beror väl på vad exakt du vill se där och hur billigt du kan tänka dig att bo speciellt om du ska vara borta så länge.
Svara med citat

Gammal 2010-04-09, 15:20

dudd4N

Nykomling

Standard
Hej

Vad är jambo tours för något?

Och det där med USA, jag kan tänka mig att bo i stort sett hur som helst, bara det finns en säng, och jag hade tänkt att vara borta i 1-2 månader kanske.
Det jag vill göra i USA är att se mig omkring, se många städer och stater och även lite turistsaker med.
Svara med citat

Gammal 2010-04-09, 16:15

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Rykte: 2

Standard
Jambo Tours - Hem

Billiga hotell i Stockholm, Göteborg, Malmö och resten av Sverige.
Compare Hotels and Prices from Top Hotel Reservation Sites

ROAD TRIP USA
Travel USA Travel - US Budget Travel - USA Tourist

kan kanske ge dig tips

Själv så tycker jag new york och san francisco är givna besök och orleans(härligt käk) vet dock inte nu efter orkanen katarina där vad som står upp o inte.
Svara med citat

Gammal 2010-04-17, 10:28

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Tjenare, dudd4an!

Hur går det med planerna?

Jag vill slå ett hårt slag för att du spenderar 1,5-2 månader i staterna, där du hyr en bil och åker runt och upplever allt ifrån hur människor är till hur vacker och omväxlande natur landet bjuder på. Förslagsvis bor du på Super 8-motell (runt 200 spänn/natt) eller annan dylik motellkedja med ok standard. Du kanske har nån/några vänner i USA som du kan bo hos ett par nätter? Givetvis vill man smaka på av hela smörgåsbordet "USA", så New York-dagarna (givna!) måste balanseras ut med säg en buffelfarm i South Dakota, haha. Var över för två år sedan och reste med ett kompisgäng genom 16 stater, med början i New York och avslut i San Francisco.

Hur gammal är du? Tänker på bilhyran, speciellt om du är ensam. Man vill ju inte att den kostnaden ska ta upp alltför stor del av budgeten. 25 och uppåt, så kan du säkert få en ok bil i 1-1,5 månader för 10-15k med alla försäkringar. Under 25, så blir det dessvärre ganska mycket dyrare. Räkna med 4-5k till. Nu har du inte uttryckligen sagt att du tänker köra bil där borta.

Skriv gärna ner lite mer detaljer kring hur du resonerar Kan komma med en massa tips om jag vet vilka ställen du är intresserad av. Själv rekommenderar jag lätt en "längdfärdsåkning" som jag tidigare poängterat för att uppleva många olika platser och allt däremellan.

Ha det gött!
Svara med citat

Gammal 2010-04-17, 23:55

dudd4N

Nykomling

Standard
Hej Andreas!

Tack för ett långt inlägg med bra information!

Japp, planen är väl att vara där från början av Maj, till början av Juli. Det är jag och en kompis som tänkte åka. Angående det där med bil, vi är 20 och 21 år, så vi har lite tankar på att kanske åka buss/tåg mellan våra destinationer, hur tror du att det skulle fungera? (Detta lär väl även bli billigare?).

Vårat "mål" är väl att flyga till New York, vara där i kanske 2 veckor. Sedan ta oss vidare till nästa destination, vilket vi får se vad det blir, men antagligen någonting som Washington eller liknande. Vi vill gärna bo så billigt som möjligt, allt vi begär är i stort sett en säng och vi bryr oss inte om det är delade rum med andra människor. Vi tänkte även ta med oss ett kok-kök så man kan laga lite billigare, egen mat.

Men i grund och botten är vi ute efter att få uppleva så mycket som möjligt och se så mycket vi hinner med att se, både vanliga "turist-saker" och sen kanske andra annorlunda saker.

Vi skulle gärna också kunna tänka oss att stanna till i någon mindre stad bara för att se "hjärtat av USA" så att säga.

Vi kommer att röra oss från New York till X, hur som helst så blir det från Norr till Söder.

Har du någon aning om hur mycket pengar man bör räkna med att bränna, hela paketet?

Går det att göra så som vi har tänkt oss tror du? Ta sig från stad till stad på olika sätt och åka dit vi känner för?

Ha en trevlig helg!
Mvh
Svara med citat

Gammal 2010-04-18, 12:04

AndreasC

Medlem
AndreasCs avatar

Standard
Tjenare!

Kollade upp det här med att hyra bil om man är yngre än 25, och kom över den här siten med en lista över städer med konkurrensmässigt prisatt bilhyrning för "minderåriga".

Citat:
"On a "US Nationwide Level", your best bet for 21-24 rentals is either with Thrifty at most locations or Dollar or Alamo at many locations."
Jag letar själv bil för tillfället, då jag och min sambo ska iväg i augusti, och jag är över 25, hon under. Jag har ringt och pratat med två svenska agenter som arbetar med de största biluthyrningsfimorna i USA (Alamo, Avis, Hertz, Dollar, etc), och de fixar så många deals åt sina samarbetspartners, så de har ofta möjligheten att pressa ner priserna något mot att hyra direkt hos leverantören.

Rekommenderar dig varmt att ta kontakt med Ebilhyra.se Och HolidayAutos.se
för att se om de kan ge er några bra deals. Generellt gäller förresten att det blir billigare om ni plockar upp samt lämnar av er bil på samma ställe. Lägga till GPS kan jag avråda ifrån vid längre resor. Helt klart billigare att köpa en själv på typ Wallmart eller liknande, snackar 500-600 sek.

Var precis inne på HolidayAutos.se och fyllde i lite uppgifter, och valde "Under 25" - och tog en av de billigare bilarna:

Citat:
Chevrolet Aveo automatic 2 dörrar eller liknande kategori E2
eller liknande 22 295 SEK 455 SEK/dag
Air condition (A/C)

Vid val av Under 25 ingår 3 extra förare (under 25 år). Samtliga förare måste vara med vid uthämtning av hyrbilen för att skriva under hyresavtalet. Det går inte att lägga till extra förare efter att bilen har hämtats ut.
Jag kan dock inte tolka om ni båda får köra isf, om 21 gäller som lägre gräns. Står ju inget om det, så rimligtvis räcker det med att ni kan visa upp era EU-körkort på plats när/om ni hämtar ut en bil. För exakta detaljer kring prissättningen hade jag ringt eller mejlat dem för att slippa oväntade kostnader när vi väl står vid disken och ska hämta er bil

På tal om att skippa bil helt och hållet.

Jag tror absolut att ni kan få en sjukt kul resa, även utan bil. Greyhound Busline kör ju intercity-resor över hela landet. Och tåg funkar säkert bra/bättre i många fall. Dagsresor från New York City till Niagarafallen är ju ett exempel på kortare resor med en fast plats som bas. Går ju att köra på dagsutflykt till typ Philly och Washington också, med N.Y som utgångspunkt.
Även på västkusten, så går det att utgå ifrån L.A. /Las Vegas i många fall, för att ta sig vidare till typ Grand Canyon, Hoover Dam. Så med andra ord, från större stad till större stad, och använda dem som nav för att göra avstickare, tror jag på!

Även om jag själv är insnöad på roadtrip med bil, så kan det kännas ganska skönt och friare på ett sätt att vara utan bil. Jag blir själv kluven nu. Du säger att du har en budget på 40-50k, och vi säger att 10-15k försvinner till bilhyra/per person. Flyg (tur/retur från samma flygplats) - runt 6-7k per skalle. Boende, säg 200-250 per natt. I vissa fall billigare, i andra (på motels/hostels i närheten av kända sevärdheter, något dyrare). Tror på allt mellan 10-15k. Bensin =~ 6kr/l. Säg att ni skulle köra runt 700-800 mil (detta blir ungefär 5000kr - 2,5k per person om ni har en bil som dricker litern per mil). Mat, 100-150 per dag/person. Kanske något billigare om ni köper och lagar till i stormkök, som du nämnde. Låter coolt! Man tröttnar på honeybuns/twinkies/burgare, etc efter ett tag. Haha. Inträde till nationalparker/nöjesfält och andra sevärdheter, beror lite på. Man kan lösa annual passes om ni är intresserade av att besöka typ: Yellowstone, Grand Canyon, Redwood-parker, etc, etc. Kostar 80 dollar, och gäller för en bil med sällskap på upp till 3-5 personer vill jag minnas.

Boende: 15000
Bil: 15000
Flyg: 7000
Bensin: 2500
Mat: 6000

Runt 45k. Men detta är så grovt uppskattat, så det kan säkert diffa LÄTT 10k åt bägge håll, utan att man spenderar/sparar som en idiot. När jag själv var iväg för 2 år sedan, landade min resa på totalt 25k (då låg dollarn på ungefär 6, med dagens kurs, kanske resan nog hamnat på 29k istället).

Vi var borta en månad, körde 1000 mil, var 6 personer som delade på bilhyra och bensin. Nu när jag och min flickvän ska iväg, så räknar jag med 40k för 5 veckor. Men jag är helt säker på att ni kan få ihop det för 40-50k, och vara borta dubbelt så länge. Finns pengar att spara på boende, mat. Och givetvis bilen då, om ni "offrar" den

Om ni mer eller mindre har bestämt er, så tycker jag ni ska köpa en stor USA-karta och börja kolla på platser, kända och mindre kända, som ni bara måste förbi. Allt man upplever däremellan är bonus och många ggr det man minns bäst, om du frågar mig! En budget utifrån olika alternativ beträffande rutter, boenden etc vore bra också. Kan ni t.ex. tänka er att vara borta en, ett par veckor färre, för att komma undan billigare? Tycker dock ändå 6-7 veckor är minimum om ni ska göra en sån här stor resa innan studierna drar igång.

Lycka till med allt! Och just det ja, USA-delen här på forumet innehåller mycket matnyttigt
Senast redigerad av AndreasC den 2010-04-18 klockan 12:11.
Svara med citat

Gammal 2010-04-18, 15:44

dudd4N

Nykomling

Standard
Ok, tack så jättemycket för du la tid på att skriva de där inläggen, de är till väldigt mycket hjälp.

Jag tror nog att vi tar något greyhound-liknande, låter spännande!
Vi vill som sagt komma hem till början av Juli till Sverige, då båda två har sökt till högskola och vi måste vara hemma runt den tiden för att börja ordna med boende och så i Sverige. Så vi kan nog inte vara längre än 2 månader men det behövs nog inte!

Aja, måste bara säga tack för allt igen, och lycka till på eran resa med!

Mvh
Senast redigerad av dudd4N den 2010-04-18 klockan 15:46.
Svara med citat

Gammal 2010-04-18, 17:01

AndreasC

Medlem
AndreasCs avatar

Standard
No worries! Låter bra med två månader, tror jag ni hinner uppleva en massa på, även utan bil. Är ju bara att dra vidare till nästa ställe när ni vill se nåt nytt. Går säkert gott om bussar och tåg mellan städerna.

För mer frågor kring städer/samhällen och vad man kan se runt dessa, så finns det många på USA-delen av forumet som besitter ruskigt mycket information. Så shoot away!

Ciao!
Senast redigerad av AndreasC den 2010-04-18 klockan 17:07.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8