ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-15, 22:32

menavi

Medlem
menavi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Unhappy Rädsla för att resa själv!
Har frågor ang. att göra en lång resa helt själv för första gången. Jag planerar i framtiden att resa till USA, men känner ren panik för allt som har med resan att göra flyg, incheckning, hitta rätt, osv...
Finns det möjligen någon som kännt samma sak och som kanske har tips?!
Eller finns det "följeslagare" man kan ha med sig? typ resesällskap fast bara dit?
Kanske konstiga frågor men...
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 00:27

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Det går säkert att hitta människor som du kan få hänga med till USA med, och så skiljs ni åt utanför flygplatsen när ni är framme. Men ett bättre sätt är att börja tackla problemet från grunden istället.

Vad är det som får dig att känna panik? Flygplatser är normalt sett väldigt enkla att hitta på eftersom de vänder sig till alla möjliga sorters människor som pratar många olika språk, har olika bokstäver, är blinda, döva, smått senildementa eller analfabeter. Och de hittar som regel rätt, eller så hittar personalen dem. Det finns mycket personal på flygplatserna för att hjälpa till och ledsaga så att det blir rätt. Om du bor i en stad med en flygplats, ta med dig någon resvan kompis och åk ut och titta på hur det fungerar. Kanske kan ni om ni bokar tid innan få en liten guidad visning om hur det fungerar, det är svårt att säga nej om man frågar själv i god tid.

Är det något annat som stör? Stressen, mycket människor, flygrädsla, köer, väntan eller något annat? Det finns olika självhjälpsprogram för att komma över de flesta problem man lider av, jag har med åren betat bort en del saker själv genom att steg för steg ta itu med rädslorna och berättar du bara mera om dig själv så skall vi nog försöka ge dig "en spark" åt rätt håll.
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 08:41

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Rykte: 3

Standard
Själv har jag rest en del men tycker fortfarande det är jobbigt med alla detaljer inför flygning.

Så vad jag brukar göra är att på förhand kolla ifall det finns kartor på flygplatsen man åker från och den man ska till så man på förhand kan kolla hur det ser ut o var man ska någonstans.

Sen brukar jag lösa så mycket jag kan på förhand på nätet ex fråga i sånt här forum

På flyget får man inte vara rädd att prata med den som sitter brevid då kommer resan att gå fort.

vara ute i god tid kan rekommenderas när man är osäker var man ska någonstans.

Sen som killen tidigare sa kan man kolla ifall någon ska ner/iväg med samma flyg o kanske få sällskap om man är lite extra osäker.

Åker du charter så kan man ta transfer till hotellet så slipper man jaga taxi eller buss när man kommer fram.
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 18:28

lena87

Medlem
lena87 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Hej!
jag undrar om du vill resa själv i USA också eller bara ha sällskap under vägen dit?
Har själv varit intresserad av USA ganska länge. Det som hindrar mig att åka någonstans är helt enkelt någon som faktiskt följer med...
/ Lena
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 21:57

menavi

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

Det går säkert att hitta människor som du kan få hänga med till USA med, och så skiljs ni åt utanför flygplatsen när ni är framme. Men ett bättre sätt är att börja tackla problemet från grunden istället.

Vad är det som får dig att känna panik? Flygplatser är normalt sett väldigt enkla att hitta på eftersom de vänder sig till alla möjliga sorters människor som pratar många olika språk, har olika bokstäver, är blinda, döva, smått senildementa eller analfabeter. Och de hittar som regel rätt, eller så hittar personalen dem. Det finns mycket personal på flygplatserna för att hjälpa till och ledsaga så att det blir rätt. Om du bor i en stad med en flygplats, ta med dig någon resvan kompis och åk ut och titta på hur det fungerar. Kanske kan ni om ni bokar tid innan få en liten guidad visning om hur det fungerar, det är svårt att säga nej om man frågar själv i god tid.

Är det något annat som stör? Stressen, mycket människor, flygrädsla, köer, väntan eller något annat? Det finns olika självhjälpsprogram för att komma över de flesta problem man lider av, jag har med åren betat bort en del saker själv genom att steg för steg ta itu med rädslorna och berättar du bara mera om dig själv så skall vi nog försöka ge dig "en spark" åt rätt håll.

Hej!! jag är nog rädd för allt ovan, men mest för att inte veta var man ska gå, om man går på fel plan eller missar planet.
Jag är lite av en fegis när det gäller att resa själv=) oroar mig för mycket i onödan...men stresskänslig är jag, folkmassor ja allt som stör rutinen lixom.

Måste tacka för alla svar här det var bra tips=)
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 21:59

menavi

Medlem

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av lena87 Visa inlägg

Hej!
jag undrar om du vill resa själv i USA också eller bara ha sällskap under vägen dit?
Har själv varit intresserad av USA ganska länge. Det som hindrar mig att åka någonstans är helt enkelt någon som faktiskt följer med...
/ Lena

Hej=)

Jag har inte planetar så långt ännu, men sen beror det ju på var i USA man tänkt att åka?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8