ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-07, 22:36

Marcus.p

Nykomling
Marcus.p är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Post Behöver hjälp!
Hejsan, vi är ett gäng på 3 killar som ska börja planera inför en resa som vi hade tänkt att göra. Vi hade tänkt oss en bilresa genom delar av Europa.
Är det någon här som har gjort något liknande?? Som veta några länder som är extra värda att stanna i.
Hur ekonomin kan bli osv osv. Vore hur bra som helst ifall någon kunde dela med sig av erfarenheter!
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 02:08

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Det beror lite på vad ni är intresserade av!

Är det kultur, vackra byggnader, sol och bad, party-all-night, eller något annat? Är ni villiga att resa till andra ändan av Europa, eller vill ni hålla er "på säkert avstånd" i Sveriges grannländer?

Budapest har sköna spa-bad och god mat. Wien och Prag har otroligt vackra byggnader och även dem är kända för god mat. Berlin, Hamburg, München, ja hela Tyskland är ett roligt land att vistas i. Amsterdam är en bra stad att festa i. Bryssel är helt enkelt en mysig storstad. England och Frankrike är också roliga länder, men där behöver man en rejäl budget, och i England behöver man ballar av stål för att kunna köra på vänster sida! Italien är ett paradis för den som älskar att cruisa runt, speciellt på motorvägarna i Alperna!

För den som vill hinna med så mycket som möjligt brukar jag rekommendera en rundresa: Berlin-Dresden-Prag-Bratislava-Budapest-Wien-Salzburg-München-Hamburg.
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-03-10 klockan 02:18.
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 21:05

Marcus.p

Nykomling

Standard
Asså, vårat intresse är väll till största del att festa, men det känns som att dom bästa feststäderna i allmänhet är ganska "gråa" vi vill ju givetvis se vackra lanskap osv så att säga. Men eftersom att vi inte har någon erfarenhet så e lite tips alltid bra Hhar du gjort den resan som du föreslog där???
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 22:28

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Japp, det har jag! Och jag skrev faktiskt om den resan här på forumet, men nu kan jag inte minnas var...

Eftersom det lutar lite åt öster brukar priserna (mat, hotell, etc) vara överkomliga. Men det är trots allt ett stort projekt, så det gäller att spara ihop lite innan man ger sig ut. Vi valde just dessa städer för att dem ligger "på rad" efter varandra, så det blir ganska lite sick-sackande.

I Berlin, Budapest och Hamburg finns det gott om festande. Prag, Dresden och Wien är riktiga pärlor och man blir nästan förtrollad bara av att traska runt på stan. Bratislava är helt enkelt kul att se eftersom så få svenskar reser dit. Salzburg och München är öldrickaren och chokladsmakarens mekka. Så det finns en hel del variation längs vägen!

I Tyskland är avstånden lite större, men där kan man blåsa på med gasen i botten på autobahn. I Tjeckien och Österrike är det värt att sakta ner lite och njuta av landskapen.

Jag kan lätt rekommendera en sådan resa. Sen finns ju också valet att köra västerut. Exempelvis Hamburg-Amsterdam-Bryssel-Paris-Luxembourg-Köln-Hamburg. Där är dock mat och hotell snäppet dyrare.
Svara med citat

Gammal 2010-03-11, 20:25

Marcus.p

Nykomling

Standard
Okej okej ! det låter faktiskt bra ! Kommer du ihåg ungefär vad resan landa på??
Svara med citat

Gammal 2010-03-11, 20:48

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Det var ett par år sedan, så jag kan tyvärr inte minnas vad allting kostade.

Jag kan dock ge ett litet tips. Om ni gör upp en plan i förväg och räknar ut vilka dagar ni ska spendera i vilka städer, kan ni boka hotellrum på internet innan resan börjar. I de flesta fall kan man spara stora summor, och har man redan en reservation slipper man åkra runt och leta efter lediga rum = mer tid för annat

Booking.com och Hotels.com hittar du säkert prisvärda hotell.
Svara med citat

Gammal 2010-03-19, 11:06

kajsakomet

Medlem
kajsakomet är inte uppkopplad
kajsakomets avatar

Reg.datum: apr 2007

Standard
En annan bra sida med boenden: Vandrarhem över hela världen Boka Hostel och billiga hotell - störst på hostels billigt boende lägenheter lägenhetshotell långtidsboende
Svara med citat

Gammal 2010-03-19, 22:35

Marcus.p

Nykomling

Thumbs up Tack
Jätte bra tips !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8