ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-19, 21:11

staern

Medlem
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 2

Standard Hotellbokning i förväg
Familjen har just beställt en flygresa med British Airways till London i maj och nu skulle jag komplettera med hotellbokning. Jag bokar ofta hotell i Stockholm i förväg med mitt kreditkort som säkerhet, dock betalar jag ingenting förrän jag anlänt till hotellet. När jag nu skulle boka hotell i London via BA:s hemsida så skulle jag debiteras hela kostnaden i förväg, och vid avbokning minst 48 timmar före ankomst skulle jag ändå behöva betala 20% av summan. Att betala för ett hotell innan ankomst är helt nytt och främmande för mig! Är det så det funkar utanför Sverige eller kan jag göra på något annat sätt? Jag kan acceptera en mindre summa, 5-10%, i förväg.
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 10:00

staern

Medlem

Standard
För tydlighetens skull så måste jag tillägga att det inte är något färdigt weekendpaket jag köpt. I det fallet betalar man ju hotellkostnaden i förväg, precis som vilken charterresa som helst. Detta handlar om en separat hotellbokning direkt av kunden, dvs mig.

Är det verkligen ingen annan på detta forum som själv bokat hotell i London (eller någon annan stad utomlands)? Betalade du då hela hotellkostnaden i förväg?
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 15:11

Oneway

Globetrotter
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av staern Visa inlägg

För tydlighetens skull så måste jag tillägga att det inte är något färdigt weekendpaket jag köpt. I det fallet betalar man ju hotellkostnaden i förväg, precis som vilken charterresa som helst. Detta handlar om en separat hotellbokning direkt av kunden, dvs mig.

Är det verkligen ingen annan på detta forum som själv bokat hotell i London (eller någon annan stad utomlands)? Betalade du då hela hotellkostnaden i förväg?
Drar dom summan från ditt kort eller reservererar dom bara summan ?
Jag har betalat ca 10 % vid bokningen, men inte resten, det betalar jag då jag checkar ut.
Att betala avbokningsavgift (med kort varsel) har jag sett att många begär.

Gammal 2010-02-21, 16:00

staern

Medlem

Standard
[quote=Oneway;116613]Drar dom summan från ditt kort eller reservererar dom bara summan ?

En befogad fråga. Det är möjligt att de bara reserverar summan, jag ville inte fullfölja bokningen eftersom jag inte hade de pengarna tillgängliga just då. Det stod i alla fall inget om att bara en mindre del av summan skulle dras direkt. Hur som helst, till slut måste jag ju göra bokningen och då kommer det att visa sig hur det ligger till med det.

En annan sak: Ett hotell med över 1600 rum; Är det någon risk att det blir helt fullbokat?
Svara med citat

Gammal 2010-02-23, 14:03

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
När man bokar hotell på internet kan det variera. Det vanligaste är följande:

* Bokar du ett rum till fullpris betalar du vid ankomst, och kan dessutom avboka närsomhelst helt kostnadsfritt.
* Bokar du ett rum till rabattpris betalar du vid bokningen, och får inget tillbaka (eller bara en delsumma) vid avbokning.

Sedan finns det avvikelser hos diverse hotellkedjor. Jag har aldrig bokat ett hotell hos BA, men t.ex Booking.com brukar låta kunden välja ifall summan ska betalas omedelbart eller vid ankomst.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8