De länder du reser igenom har ganska "vanliga" landskap, dvs inga spektakulära vyer. Själva resandet blir nog roligare om du har en bra bok med dig (själv brukar jag ha laptopen med när jag reser längre sträckor). Har man tur hamnar man i en kupé med trevligt folk som gärna pratar om allt möjligt. Jag har hört en hel del intressanta historier som förgyllde resandet. Det kan också hända att du hamnar i mindre trevligt sällskap, och då är det bara att bita ihop och hoppas att dem stiger av snart
Vad gäller hotell bör du boka i förväg på de platser du vet att du ska besöka. På så vis kan du spara en peng och dessutom slösa mindre tid på att leta hotell. Är du osäker på var du ska spendera dina resdagar kan du låta slumpen bestämma. Prag, Wien och Budapest har turistkontor på tågstationerna som hjälper dig hitta bra/billiga hotell. De flesta städer i Tyskland har det också. Bratislavas tågstation har det däremot inte, men att göra en stopp i Bratislava i ett par timmar kan jag rekommendera!
Ett tips är att inte välja samma väg på hemresan. På så vis hinner du se mera. Exempelvis Tyskland-Tjeckien-Slovakien-Ungern på utresan, samt Koratien-Slovenien-Österrike-Tyskland på hemresan.
Ha det så kul!