ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-19, 20:10

Sagomannen

Nykomling
Sagomannen är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Exclamation Varning! Summerbay Resort vinst 3000dollar
Surfade lite på nätet och gick in på Adlibris. När jag var klar poppade ett fönster upp där det stod att jag var "miljonte" besöket o att jag vunnit 3000 dollar till Summerbay Resort i Usa (Orlando med omnejd).

En tickande klocka räknade ner från 4min och att jag var tvungen att ringa innan tiden gått ut om jag ville få 3000dollar. Så jag gjorde!

Nedan lite beskrivet över händelseförloppet när jag ringde!

Det som avgjorde att jag ringde berodde på att det var länkat från Adlibris med deras loggo etc. Normalt är jag mycket reserverad i samband med detta men ringde det svenska numret som var ett 011 (Norrköping) nummer. Möttes av en svensk röst men kopplades direkt över till en amerikanska med "självklart" mycket övertygande samtalton. Började samtala med henne och ifrågasatte vinsten. De förklarade gång på gång att de ingick i ett multinationellt företag och att de var knutna till ngn organisation.

Allt verkade till en början mycket seriöst. Jag övertalade mig själv att vara försiktig med uppgifter de ev ville komma åt. De fick tillgång till mailadress och mobilnummer som ej är kopplat till mina personliga uppgifter. Detta kändes ok.

Varningsklocka nr. 1 Jag ifrågasatte mycket och när vi kom in på internet bedrägerier och att jag utreder sådana frågor började första varningsklockan ringa. De frågade om jag utredde lokalt eller internationellt. Efter det blev de mer försiktiga i sina svar men trots allt fortsatte konversationen. Till saken hör oxå att de om o om igen säger att de spelar in samtalen. Var därför försiktig med vad ni säger så ni inte lovar för mycket så det kan användas mot dig/er!

Varningsklocka nr.2 Det var när de började nämna allt man skulle få men att jag var tvungen att direkten skulle betala 895dollar för att få hela paketet.

Varningsklocka nr. 3 Detta var det som vände hela scenariot.Vid det här laget hade jag redan förstått att det var fel men jag fortsatte för att se var det hela skulle leda till. När Jag ville få ngn form av bekräftelse på vinsten och att jag ville återkomma genom få ringa tillbaka till gjorde de allt för att förklara att jag var tvungen att bestämma mig på en gång när jag satt i telefon samt att jag skulle lämna ut mitt visakortsnummer etc.

Som gammal säljare kan bara nämnas att de gjorde "allt" för att komma till avslut genom att få mina visakortsuppgifter. Deras samtalston förändrades och framtoningen vara att försöka hålla mig kvar i telefon. De som är lite osäkra trillar nog dit i dessa tillfällen!

AVSLUTNING: Visst känner man sig lite dum att ens gå på detta initialt men man rycks lätt med i konversationen, lockande bilder etc. MEn det jag tycker var otäckt var främst att det kom som en länk från Adlibris! JAg är ingen dataexpert men tror mig ha skyddat mitt nätverk någorlunda från sådana här popupbilder, spam m.m.

ATT TÄNKA PÅ: Detta glömde jag, ca 40 min i telefon men ngn jänkare som hävdar att det endast är lokalsamtaltaxa. Jag var i kontakt med mitt telebolag men de kunde inte se om jag fått betala för utlandssamtal.

Om så är fallet: Gör en polisanmälan gällande bedrägeri och bifoga en spec på samtalet, detta då de hävdar att det endast ska kosta dig lokaltaxa.

SE UPP FÖR FÖLJANDE:
1. Cruise Florida - Win a Caribbean Cruise vacation and get the inside track on cruise deals and discount travel &page=index&sessionid=0030b4b056e4651e103b5NK:

2. www.rci.com, i samtalet med de som erbjöd resan säger de att de vill bekräfta allt genom RCI. Har sett på nätet att de fått en hel del klagomål, dock är det ett stort bolag sen många år.

3. Om dessa 3000dollar skulle stämma och man går med på kraven så kan man åka på en ordentlig nit. I överenskommelsen vill de att man ska medverka på infomöte och rundtur på resorten. Gör man inte det eller missar det debiteras man för vad allt detta egentligen skulle kosta (ordinarie pris) plus det faktum att man får betala flyget själv.

Var försiktiga!
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 22:30

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Nu känner jag inte till adlibirs sajt i detalj, men jag har tittat runt lite och kan inte hitta den typen av annonser som du nämner på adlibris.com. Det är för övrigt mycket ovanligt att den typen av "stora" och "seriösa" företag/hemsidor skulle kunna tänka sig att ta in så oseriösa annonsörer.

Jag kan tänka mig 2 olika scenarios.

1) Du har nån slags virus/mask i din dator som slänger in banners/reklam/popups lite då och då när du surfar.

2) Popupen kommer inte från adlibiris utan från sajten du besökte innan. Det finns en möjlighet att med javascript öppna ett fönster "on exit", d.v.s. när man lämnar en tidigare sajt. Anta att du besökte www.bluffsajten.xx innan som hade detta popup-script installerat. Därefter skriver du in www.adlibiris.com och precis när den nya sidan ska laddas, så körs scriptet och en popup öppnas. För dig ser det ut som popupen kommer från adlibiris när det egentligen är bluffsaten.xx som står bakom.

Exempel på "on exit" javascript kod kan man t.ex. hitta på http://www.hypergurl.com/popup.html

Och självklart ska man tillägga att det är HELT OMÖJLIGT att vinna något om man inte spelat. Det finns ingen som sysslar med välgörenhet där ute, oavsett om man är besökare 1.000, 1.000.000 eller 100.000.000
Senast redigerad av Micke den 2009-11-19 klockan 22:33.
Svara med citat

Gammal 2010-03-02, 19:34

Gäst

Angry Har gjort samma sak som du känner mig så lurad vet inte hur jag ska kunna lösa detta!
Jag gick in på internet och det var en seriös resesida i min mobil, där stod att jag vunnit 3000 us dollar och att jag var tvungen att ringa ett nummer till Norrköping. jag kopplades direkt till USA och fick prata med ngn som hette Britton. Hon jublade över min vinst och kopplade in mig till summerbay resorts hemsida där jag fick se hela resan på datorn. Jag fick ett vinstnr som jag skulle låsa in i bankfack.Hon förklarade att jag även vunnit en bonusresa till antingen mexico eller spanien på 5 dagar. Hyrbil ingick i USA och kryssning allincludes till Bahamas. Jag skulle bara betala 898 us dollar själv resten betalade dom. Dom fick mitt VISA nr jag var ju helt chockad och hon forcerade fram chocken med sina glada tillrop.Jag var den första i sverige som vunnit tidigare vinnare var från USA och dom hade sagt att det var deras livs resa. Vad skulle jag tro blev ju helt tagen på sängkanten.Hade uppe banksidan och såg att det drog 898Us dollar ca6900 s kr. från vårt konto. Är nu djävligt förbannad då jag trodde det var sant tiils idag. Samtalet till Usa sas vara lokalsamtal och jag kan inte se att det dragits mer då jag har kontantkort. ca 10 kr försvann under nästan 1 timmes samtal. Jag har idag ringt upp företaget på det nr jag fick, pratade med två personer som verkade seriösa, dom förklarade att vi bara behövde köpa flygstolar till Orlando för 4 personer, efter det skulle dom ta hand om hela våran resa från flyggplatsen till återresan.Med hyrbil på flygplatsen personal som skulle instruera oss om hela resan. Vet inte om jag kan få pengarna tillbaka eller hur. Har nu spärrat VISAkortet, men tänk om vi åkt och hamnat på flygplatsen i Orlanda och där ingenting att få.Hoppas ingen annan går på detta lurendrejeri jag har iallafall fått en läxa jag sent ska glömma.MVH Madeleine
Svara med citat

Gammal 2010-03-09, 23:29

Gäst

Smile ang lurendrejeri med summerbayresort vinst
Jag blev lurad på kvällen den 2/3-10 blev av med ca 6500 kr direkt.jag har skrivit och ringt och mailat hela veckan och idag fick jag tillbaka allt på mitt konto utom 100kr som banken tog i växlingsavgift. Fantastiskt så ge er inte utan var på domsom iglar, hälsningar Madeleine i Vänersborg
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 02:35

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Jag förstår verkligen inte hur ni kunde falla för sådana saker. Det är så uppenbart att det antingen är smutsiga reklamtrick eller rent av lurendrejeri. Jag har länge undrat varför dessa "företag" ens tar sig tid att sätta ihop sådana projekt, men det verkar som att folk fortfarande låter sig luras!

Så fort ett "du har vunnit" meddelande kommer upp, oavsett var, ska det stängas ner eller ignoreras. Tänk efter bara: varför skulle ett sådant meddelande komma upp i just sponsor/reklam-kolumnerna?
Svara med citat

Gammal 2010-03-11, 00:55

Madeleine i Vänersborg

Smile Tillägg till föregående inslag!
Hej det luriga med denna sortens vinster är att det finns ett företag bakom och resorna existerar det är bara att det bara är hotellrum så ska man resa så kostar det skjortan med alla tillägg som kommer till! När jag gick ut på Traveler i mobilen så kom gratulationsmeddelandet upp innan sidan startades och det fanns inget annat än att knappa in på knappen.Ä r man ute på datorn så floppar det ju upp hela tiden att du är den miljonte besökaren och det lr ju bara att negligera har du inte tävlat kan du inte vinna. Och om du vinner ska det inte kosta ngt så lämna aldrig ut kontokortsnummer på internet det är tufft att få tillbaka pengarna men det går ju! Det har jag bevis på!
Svara med citat

Gammal 2010-09-28, 15:03

Gäst

Standard jag med
Tyvärr gick jag oxå på detta här, gav dem dock ett kreditkort där det inte fanns några pengar på utan skulle föra över pengar nästa dag. Tyvärr lämnade jag ut adress uppgifter
e-mail o mobil nr. Hur gick det för dig fick du någon faktura på samtalet eller hörde de av sig senare till dig? De gick igenom en agree or disagree formulär med mig oxå, gjorde de det med dig oxå?

Jag spärrade mitt kort omedelbart dagen efter.
Uffe

Citat:
Ursprungligen postat av Sagomannen Visa inlägg

Surfade lite på nätet och gick in på Adlibris. När jag var klar poppade ett fönster upp där det stod att jag var "miljonte" besöket o att jag vunnit 3000 dollar till Summerbay Resort i Usa (Orlando med omnejd).

En tickande klocka räknade ner från 4min och att jag var tvungen att ringa innan tiden gått ut om jag ville få 3000dollar. Så jag gjorde!

Nedan lite beskrivet över händelseförloppet när jag ringde!

Det som avgjorde att jag ringde berodde på att det var länkat från Adlibris med deras loggo etc. Normalt är jag mycket reserverad i samband med detta men ringde det svenska numret som var ett 011 (Norrköping) nummer. Möttes av en svensk röst men kopplades direkt över till en amerikanska med "självklart" mycket övertygande samtalton. Började samtala med henne och ifrågasatte vinsten. De förklarade gång på gång att de ingick i ett multinationellt företag och att de var knutna till ngn organisation.

Allt verkade till en början mycket seriöst. Jag övertalade mig själv att vara försiktig med uppgifter de ev ville komma åt. De fick tillgång till mailadress och mobilnummer som ej är kopplat till mina personliga uppgifter. Detta kändes ok.

Varningsklocka nr. 1 Jag ifrågasatte mycket och när vi kom in på internet bedrägerier och att jag utreder sådana frågor började första varningsklockan ringa. De frågade om jag utredde lokalt eller internationellt. Efter det blev de mer försiktiga i sina svar men trots allt fortsatte konversationen. Till saken hör oxå att de om o om igen säger att de spelar in samtalen. Var därför försiktig med vad ni säger så ni inte lovar för mycket så det kan användas mot dig/er!

Varningsklocka nr.2 Det var när de började nämna allt man skulle få men att jag var tvungen att direkten skulle betala 895dollar för att få hela paketet.

Varningsklocka nr. 3 Detta var det som vände hela scenariot.Vid det här laget hade jag redan förstått att det var fel men jag fortsatte för att se var det hela skulle leda till. När Jag ville få ngn form av bekräftelse på vinsten och att jag ville återkomma genom få ringa tillbaka till gjorde de allt för att förklara att jag var tvungen att bestämma mig på en gång när jag satt i telefon samt att jag skulle lämna ut mitt visakortsnummer etc.

Som gammal säljare kan bara nämnas att de gjorde "allt" för att komma till avslut genom att få mina visakortsuppgifter. Deras samtalston förändrades och framtoningen vara att försöka hålla mig kvar i telefon. De som är lite osäkra trillar nog dit i dessa tillfällen!

AVSLUTNING: Visst känner man sig lite dum att ens gå på detta initialt men man rycks lätt med i konversationen, lockande bilder etc. MEn det jag tycker var otäckt var främst att det kom som en länk från Adlibris! JAg är ingen dataexpert men tror mig ha skyddat mitt nätverk någorlunda från sådana här popupbilder, spam m.m.

ATT TÄNKA PÅ: Detta glömde jag, ca 40 min i telefon men ngn jänkare som hävdar att det endast är lokalsamtaltaxa. Jag var i kontakt med mitt telebolag men de kunde inte se om jag fått betala för utlandssamtal.

Om så är fallet: Gör en polisanmälan gällande bedrägeri och bifoga en spec på samtalet, detta då de hävdar att det endast ska kosta dig lokaltaxa.

SE UPP FÖR FÖLJANDE:
1. Cruise Florida - Win a Caribbean Cruise vacation and get the inside track on cruise deals and discount travel &page=index&sessionid=0030b4b056e4651e103b5NK:

2. www.rci.com, i samtalet med de som erbjöd resan säger de att de vill bekräfta allt genom RCI. Har sett på nätet att de fått en hel del klagomål, dock är det ett stort bolag sen många år.

3. Om dessa 3000dollar skulle stämma och man går med på kraven så kan man åka på en ordentlig nit. I överenskommelsen vill de att man ska medverka på infomöte och rundtur på resorten. Gör man inte det eller missar det debiteras man för vad allt detta egentligen skulle kosta (ordinarie pris) plus det faktum att man får betala flyget själv.

Var försiktiga!
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 13:56

Gäst

Standard dumhuvuden!
är ni så #%&#%&#& dumma så att ni går på något sådant här så kan ni skylla er själva, sicken brist på kritiskt tänkande...ja tänkande överhuvudtaget faktiskt... jesus!!!

muhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 17:38

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Även om jag inte delar ovan skribentens skadeglädje måste jag hålla med. Hur naiv kan en person vara som verkligen låter sig övertygas av dessa uppenbarliga lurendrejerier?
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 19:58

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Ok, vi tar detta en gang till. Det finns ingen vinst. Detta ar en bluff fran ett foretag som forsoker dra till sig folk for att salja timeshares. I "vinsten" finns villkor pa olika moten du maste besoka, olika finansiella krav du maste uppfylla etc. Dom vill salja timeshares. Dom ger dig inte en gratis semester eller en bra deal pa nagot satt. Du blir utnyttjad och du far betala for att gora nagot pa deras villkor.

For enkelhetens skull, googla "summer bay resort+scam" och las.

Det ar en Internetscam. Inget annat. Ni blir lurade....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8