Surfade lite på nätet och gick in på Adlibris. När jag var klar poppade ett fönster upp där det stod att jag var "miljonte" besöket o att jag vunnit 3000 dollar till Summerbay Resort i Usa (Orlando med omnejd).
En tickande klocka räknade ner från 4min och att jag var tvungen att ringa innan tiden gått ut om jag ville få 3000dollar. Så jag gjorde!
Nedan lite beskrivet över händelseförloppet när jag ringde!
Det som avgjorde att jag ringde berodde på att det var länkat från Adlibris med deras loggo etc. Normalt är jag mycket reserverad i samband med detta men ringde det svenska numret som var ett 011 (Norrköping) nummer. Möttes av en svensk röst men kopplades direkt över till en amerikanska med "självklart" mycket övertygande samtalton. Började samtala med henne och ifrågasatte vinsten. De förklarade gång på gång att de ingick i ett multinationellt företag och att de var knutna till ngn organisation.
Allt verkade till en början mycket seriöst. Jag övertalade mig själv att vara försiktig med uppgifter de ev ville komma åt. De fick tillgång till mailadress och mobilnummer som ej är kopplat till mina personliga uppgifter. Detta kändes ok.
Varningsklocka nr. 1 Jag ifrågasatte mycket och när vi kom in på internet bedrägerier och att jag utreder sådana frågor började första varningsklockan ringa. De frågade om jag utredde lokalt eller internationellt. Efter det blev de mer försiktiga i sina svar men trots allt fortsatte konversationen. Till saken hör oxå att de om o om igen säger att de spelar in samtalen. Var därför försiktig med vad ni säger så ni inte lovar för mycket så det kan användas mot dig/er!
Varningsklocka nr.2 Det var när de började nämna allt man skulle få men att jag var tvungen att direkten skulle betala 895dollar för att få hela paketet.
Varningsklocka nr. 3 Detta var det som vände hela scenariot.Vid det här laget hade jag redan förstått att det var fel men jag fortsatte för att se var det hela skulle leda till. När Jag ville få ngn form av bekräftelse på vinsten och att jag ville återkomma genom få ringa tillbaka till gjorde de allt för att förklara att jag var tvungen att bestämma mig på en gång när jag satt i telefon samt att jag skulle lämna ut mitt visakortsnummer etc.
Som gammal säljare kan bara nämnas att de gjorde "allt" för att komma till avslut genom att få mina visakortsuppgifter. Deras samtalston förändrades och framtoningen vara att försöka hålla mig kvar i telefon. De som är lite osäkra trillar nog dit i dessa tillfällen!
AVSLUTNING: Visst känner man sig lite dum att ens gå på detta initialt men man rycks lätt med i konversationen, lockande bilder etc. MEn det jag tycker var otäckt var främst att det kom som en länk från Adlibris! JAg är ingen dataexpert men tror mig ha skyddat mitt nätverk någorlunda från sådana här popupbilder, spam m.m.
ATT TÄNKA PÅ: Detta glömde jag, ca 40 min i telefon men ngn jänkare som hävdar att det endast är lokalsamtaltaxa. Jag var i kontakt med mitt telebolag men de kunde inte se om jag fått betala för utlandssamtal.
Om så är fallet: Gör en polisanmälan gällande bedrägeri och bifoga en spec på samtalet, detta då de hävdar att det endast ska kosta dig lokaltaxa.
SE UPP FÖR FÖLJANDE:
1.
Cruise Florida - Win a Caribbean Cruise vacation and get the inside track on cruise deals and discount travel &page=index&sessionid=0030b4b056e4651e103b5NK:
2.
www.rci.com, i samtalet med de som erbjöd resan säger de att de vill bekräfta allt genom RCI. Har sett på nätet att de fått en hel del klagomål, dock är det ett stort bolag sen många år.
3. Om dessa 3000dollar skulle stämma och man går med på kraven så kan man åka på en ordentlig nit. I överenskommelsen vill de att man ska medverka på infomöte och rundtur på resorten. Gör man inte det eller missar det debiteras man för vad allt detta egentligen skulle kosta (ordinarie pris) plus det faktum att man får betala flyget själv.
Var försiktiga!