ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-30, 13:43

Jenny83

Nykomling
Jenny83 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Standard Vart hittar man värmen i okt i Europa eller liknande?
Letar efter solresa i okt, nån som kan rekomendera nåt?
Svara med citat

Gammal 2009-08-30, 14:23

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Rykte: 4

Standard
Beror ju på vad du menar med "Europa eller liknande". Måste det var i Europa eller räcker det med att det liknar Europa? Hur liknar något Europa föresten?

Nä, jag ska vara snäll och inte klyva ord i onödan. Men generellt sett är Europa "kallt" i oktober. Med kallt menar jag att södra Europa runt Medelhavet har ca 10-15°C, men det kan även vara kallare. Inget badväder med andra ord.

Vill du ha "riktig" värme och badvänliga vatten är du hänvisad till andra världsdelar. Själv kan jag rekommendera Karibien i oktober. Varmare än svensk sommar och riktigt trevligt i vattnet. Enda risken är orkaner, men åker man i slutet av oktober eller början av november är orkansäsongen i sitt slutskede och risken för kraftiga vindar minskar.
Svara med citat

Gammal 2009-09-01, 15:28

mizzzi

Nykomling
mizzzi är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Hej!

Om du kan tänka dig att åka lite längre så är absolut kanarieöarna ett alternativ. Flygtid ca 5.5 timme vädret är ca 20-25 grader alldeles lagom behagligt
Svara med citat

Gammal 2009-09-01, 20:06

Mama

Medlem
Mama är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Cool
Citat:
Ursprungligen postat av mizzzi Visa inlägg

Hej!

Om du kan tänka dig att åka lite längre så är absolut kanarieöarna ett alternativ. Flygtid ca 5.5 timme vädret är ca 20-25 grader alldeles lagom behagligt
Till Cypern är det kortare flygtid och ca. 28 grader på land och lika varmt i vattnet...har varit med om några oktober månader på Cypern med över 30 grader nästan alla dagar, men då orkar man inte göra nåt annat än hasa sej ner till stranden på dagarna...

Gammal 2009-09-05, 15:03

Jenny83

Nykomling
Jenny83 är inte uppkopplad

Standard hej
Citat:
Ursprungligen postat av Mama Visa inlägg

Till Cypern är det kortare flygtid och ca. 28 grader på land och lika varmt i vattnet...har varit med om några oktober månader på Cypern med över 30 grader nästan alla dagar, men då orkar man inte göra nåt annat än hasa sej ner till stranden på dagarna...

okej, tack för ditt svar.. trodde det var kallare än så där vid den tiden. så skönt. låter ju lagom, hur är det med turister å så i okt? om du vet

tack!
Svara med citat

Gammal 2009-09-05, 17:34

Mama

Medlem
Mama är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Standard
De två första veckorna i oktober är åtminstone stränderna och hotellen i Agia Napa rätt så fullbelagda (men kan ej jämföras med högsäsong), affärer och restauranger öppna ( men reorna brukar börja), men efter ca 15 okt är det betydligt mera utrymme var man än vistas. Tex på stranden är det massor av solstolar lediga och vissa affärer och restauranger börjar förbereda stängning för säsongen. Sista veckan i oktober och november ser man mest äldre turister. Om man är yngre och ute efter både sol och lite fest i oktober på Cypern är det säkrare åka de 2 första veckorna skulle jag säga.

Gammal 2009-09-05, 18:20

Orakel

Standard
Oktober är ju en månad som ligger lite mitt emellan olika perioder.

Det kan vara varmt på vissa ställe i Grekland och Turkiet men mer säkert är Kanarieöarna, Cypern eller Malta. Sen så har du ju bra solresmål i Egypten eller Gambia som inte är mycket längre restid där du säkert kan få över 30 grader i oktober. Men som sagt oktober är en svår månad om du inte ska åka iväg långt. Det säkraste är kanske att kolla hur vädret är överlag i europa iår för det kan skilja mycket från år till år.

För ännu fler förslag kan säker Reseoraklet - när du vet att du vill resa, men inte vart hjälpa dig

Lycka till
Svara med citat

Gammal 2009-09-06, 10:22

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard I oktober nog inga riktigt "säkra" solresor i Europa...
Skulle själv åka till Cypern, Kreta, eller södra delarna av Kroatien (Dubrovnik, Korcula eller öarna utanför Split). Är nog också ganska OK på Madeira och Azorerna (fast där finns inga sandstränder om det är det du är ute efter)
Annars är det nog ngn av Kanarieöarna som gäller (skulle då kanske välja Lanzarote och orten Playa Blanca eller Puerto Mogan som jag tyckte var den sötaste byn på Grand Canaria) eller prova Egypten (helst Sharm El Sheik), eller Oman om ni vill åka lite längre bort. Hoppas du hittar något!
Svara med citat

Gammal 2009-09-06, 12:50

april

Nykomling
april är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard Sicilien!
Du kan åka till Sicilien. Vi har goda erfarenheter från Italien men man kan ju ha otur med vädret också. Det är i alla fall Europa. Jag har överblivna biljetter SAS direkt. Restid 3,5 tim.
Agneta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8