ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-05-13, 08:05

kille_30

Medlem
kille_30 är inte uppkopplad
kille_30s avatar

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Standard Boka resan Online eller i Butik
Citat:
Ursprungligen postat av olov Visa inlägg

Troligtvis arbetar JesperW på ABC Tours, och gör på detta sätt smygreklam för sitt företag.

Jag förstår att dom traditionella resebyråerna börjar bli lite desperata, som ser sin marknadsandel krympa varje år
Arbetar på en traditionell resebyrå och förstår inte hur folk kan vara så dumsnåla att boka själv på diverse internetsidor för att tjäna några hundralappar. Vem ringer ni om det blir strul på vägen? En del ringer oss och vill ha hjälp men det finns ärligt talat inget härligare än att säga nej till en sådan kund. Det konstigaste är att många blir irriterade som om dom förväntade sig hjälp av oss när det skiter sig???? Brukar säga, kan du boka själv kan du nog reda ut det här problemet själv också.

Ni går dessutom miste om hjälp med seating, request för diverse specialmat och meddelande per telefon om tiderna ändrats.

Jag har sett flera exempel på olika internetbokningssidor där två bolag som säljs i samma resa inte ens haft interline agreement med varandra vilket innebär att man inte kan checka in, hemskt skoj att upptäcka det på flygplatsen men det är väl värt 200 kr det också eller....
Senast redigerad av kille_30 den 2009-05-13 klockan 08:25.
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 09:22

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Kvalificerat skitsnack. Travelstart hjälper till med seating, diabeteskäk, meddelade via telefon, mail eller SMS med mera lika bra som en traditionell byrå - fast mycket billigare. Finns ingen anledning att betala lön åt "kille_30" och andra som sitter och gör det du kan göra själv.
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 09:38

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av kille_30 Visa inlägg

Arbetar på en traditionell resebyrå och förstår inte hur folk kan vara så dumsnåla att boka själv på diverse internetsidor för att tjäna några hundralappar. Vem ringer ni om det blir strul på vägen? En del ringer oss och vill ha hjälp men det finns ärligt talat inget härligare än att säga nej till en sådan kund. Det konstigaste är att många blir irriterade som om dom förväntade sig hjälp av oss när det skiter sig???? Brukar säga, kan du boka själv kan du nog reda ut det här problemet själv också.

Ni går dessutom miste om hjälp med seating, request för diverse specialmat och meddelande per telefon om tiderna ändrats.
Människor är olika. Själv skulle jag aldrig drömma om att kontakta en resebyrå idag och låta dem göra precis samma saker jag kan göra själv. För något år sedan passerade jag en resebyrå och passade på att gå in och ställa en fråga om en eventuell resa som skulle göras. Det människan bakom disken gjorde när jag frågade om pris, tider etc. var att gå in på deras hemsida och göra en sökning….

Ringa om det strular? Tja, alla Internet-resebyråer jag har beställt biljetter av har telefon. Sen kan jag inte tänka mig något strul som skulle få mig att ringa en resebyrå, vare sig jag har pratat med dem eller beställt biljetter själv. Min erfarenhet är snarare tvärtom – att risken för strul i någon form blir större om man gått via en ”mellanhand”. Jag upplever det som stressande att kontakta en resebyrå, förklara för någon just mina önskemål och snabbt ta ställning till alternativ som kanske helt avviker från min ursprungliga plan. Senast jag anlitade en resebyrå för att fixa saker var för att boka Lodge/safari etc. i Sydafrika. Bokade även ett par hotell samt hyrbil av dem. Men det blev bara strul och vi ångrade att vi inte hade ordnat detta på egen hand.

Seating har jag alltid ordnat själv – det är ju bara att antingen ringa flygbolaget eller, när det går, logga in på hemsidan och ordna detta. Varför skulle jag betala någon för att göra detta?

Personligen tycker jag inte om att lämna över saker som jag kan göra själv till andra. Det handlar inte så mycket om ekonomi utan om kontroll.

Och ang. Travelstart: Till dem som skriver här och säger att de minsann inte har haft problem med Travelstart så vill jag återigen påpeka att tråden skrevs för över ett år sedan - mycket har förhoppningsvis hänt sen dess - och handlade inte om resan i sig utan om försäkringen. Jag vet att jag inte klickade fel. Jag sa Nej till reseförsäkring, men detta struntade man i. Sen var Travelstart väldigt serviceminded och snabba med att kreditera mitt kort efter klagomål. Inga problem där, vilket jag också tar lite som bevis för att de gjorde fel. Hade jag sagt Ja till denna försäkring har jag svårt att tro att de inte hade påpekat detta.

Gammal 2009-05-13, 23:43

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard
Ja, efter flera år i branschen har jag sett många som sagt som du men som sedan ringt, bönat och bett om hjälp efter att man bokat fel datum hem, bokat en biljett som inte är ombokningsbar när man absolut måste hem pga sjukdom osv. Visst, vi kan också boka fel men då står vi för kostnaden och tro mig. Vi får oftast betala i "ord mot ord" situationer.

Snabbt behöva ta ställning? Man kan hålla en mailkontakt, be om förslag och tänka över dom i den takt man vill.

Som tur är går det inte att boka jorden runt biljetter via dessa sidor, sånt klarar inte datorn av, bara en kunnig resesäljare.

Självklart använder vi datorer och går in på diverse internetsidor för att boka? dock ser det inte likadant ut och vi har kunskapen, kan avråda en barnfamilj från att åka till Bulgarien i maj för att det inte är varmt, samma familj som går in på nån websida ser bara det billiga priset och får sedan en kylig semester vilket leder till att arrangörerna får mer reklamationer.

Till alla er som bokar på nätet, se till att sluta ringa oss resebyråer och tro att ni ska få hjälp i efterhand, sno inte heller våran värdefulla tid med att pumpa oss på information för att sedan klargöra rakt framför en att man ska boka på nätet. Det är jävligt lågt. Skulle du gå in på onoff, fråga ut en säljare om en plasmatv för att sen säga till han, jag beställer den via internet istället? tror inte det.

Vi tar någon eller några hundralappar extra på vissa resor, ja. men är ofta skillnaden mellan en bra och en dålig semester.

Till alla er som bokar på nätet, hoppas ni får stora problem med era biljetter...
Svara med citat

Gammal 2009-05-14, 08:09

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:

Till alla er som bokar på nätet, hoppas ni får stora problem med era biljetter...

... och där tappade jag allt förtroende för resebyårer och dess medarbetare. Var jobbar du någonstans? Travelstart?
Jag hoppas att du inom en snar framtid är arbetslös då folk insett att det är både billigare och smidigare att boka via internet, utan att gå genom massa mellanhänder.
Svara med citat

Gammal 2009-05-14, 08:54

Hallmat

Globetrotter

Standard
Kille_30:

Du är en sån där person som i kafferummet på jobbet surt skriver ”Din mamma jobbar inte här”-skyltar och kryddar dem med 300 utropstecken, eller hur?

Hur man kan vara resesäljare och hoppas att de som inte beställer biljetter av just dig/er får problem är för mig en gåta. Du har aldrig tänkt på att du faktiskt kan värva framtida kunder om du hjälper även de som inte är ”förtjänta” av hjälpen?

Nå, resebyråer av olika slag har säkert sitt berättigande. Det kommer alltid att finnas människor som vill låta någon annan göra saker åt dem. Och det är ju bra. För er. Själv kan jag inte se att jag någonsin mer kommer boka flygbiljetter genom en ”traditionell” resebyrå.

Gammal 2009-05-14, 21:43

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard
Jag ägnar min tid på jobbet åt kunder som köper resor av oss, vi är ett företag som måste tjäna pengar och inte bedriva välgörenhet mot folk som bokar på nätet. Vad tror du egentligen? Är du lika dum som alla andra som ringer och tror dom ska få hjälp när dom inte köpt av oss. Går du och byter H&Ms kläder på Kappahl kanske???

Skulle inte du bli irriterad om du suttit med en kund i kanske en timme, oftast flera dagar i rad och när man hittat en bra resa så går han och bokar på internet. Klart som fan man blir lite skadeglad om samma människa då ringer och vill ha hjälp, han har gjort sitt val. som sagt vi har kunder som betalar, de förtjänar hjälp.

Vi har tillräckligt med kunder för att hålla oss upptagna hela dagen så du behöver inte oroa dig för resebyrån, iallafall inte mitt företag.

Dessutom kan vi inte hjälpa kunder som bokat själv då vi inte kommer åt dessa bokningar i våra system. Visst försöker man få över dom som inte depat pengar på sin bokning men har dom gjort det är det ju kört och då får dom klara sig själva. Dom flesta skryter om hur enkelt det är att boka själv, se då för fan till att fixa era ev. problem också.

"Jag hoppas att du inom en snar framtid är arbetslös då folk insett att det är både billigare och smidigare att boka via internet, utan att gå genom massa mellanhänder."

Du hoppas alltså på massarbetslöshet för att folk ska kunna boka på nätet? Förklara...

Ni kan kanske boka en t/r till London eller New York men lycka till att hitta en ombokningsbar jordenrunt biljett med 5 stopp i Nairobi, Tokyo, Sydney, Los Angeles och Rio. Då blir det att slå upp resebyråns nummer men visst ja, dom hade ju gått i konkurs så då blir det ingen resa...

Dom flesta på mitt kontor har rest en stor del av sitt liv, vi sitter på kunskap om hela världen som ni kan få ta del av för en hundralapp extra kanske.
Senast redigerad av kille_30 den 2009-05-14 klockan 21:47.
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 08:18

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Isses, är du lika bitter på jobbet som här på forumet är det konstigt att ni inte redan har kursat.
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 08:24

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard
Men förstå vad det handlar om för gud skull! Vi lever på att sälja resor, inte informera nätkunder om hur man gör för att boka.

Är inte ett dugg jävla bitter, men däremot grymt irriterad på tidstjuvar som tror dom är duktiga på att boka men sen stöter på problem och går direkt till resebyrån i tron att dom ska få hjälp. Get a life!
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 10:20

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag förstår inte vad du blir arg över, folk ringer för att fråga er om resmålen och höra vad ni har att erbjuda, och när de pratat med er bestämmer de sig för att boka själva istället. Låter i mina öron som att era erbjudanden inte är tillräckligt bra?
Eller har ni någon policy som säger att ni absolut inte får prata med kunder såvida de inte lovar att boka av er? Att ringa och fråga er om resmål och liknande kan väl ses som att gå in i olika klädaffärer för att se vad de har att erbjuda? När man hittar något man gillar köper man det och uppenbarligen har ni inte det kunderna vill ha. Simple as that.

Sen verkar ju inte din attityd vara den trevligaste heller, jag tycker som föregående skribenter, att du verkar sur och bitter. Jobbigt för dig.
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 10:28

Hallmat

Globetrotter

Standard
Citat:

Jag ägnar min tid på jobbet åt kunder som köper resor av oss, vi är ett företag som måste tjäna pengar och inte bedriva välgörenhet mot folk som bokar på nätet. Vad tror du egentligen? Är du lika dum som alla andra som ringer och tror dom ska få hjälp när dom inte köpt av oss. Går du och byter H&Ms kläder på Kappahl kanske???
Nej, jag är inte så dum. Skulle jag av någon anledning få problem som jag tror att någon annan än jag själv kan lösa så ringer jag givetvis dem jag köpt biljetten av. För man bokar ju faktiskt aldrig ”själv” – man bokar ju alltid av någon.

Det skulle vara intressant att höra ett konkret exempel på någon som i flera dagar har varit i kontakt med din resebyrå och sen, av någon anledning, bokat av någon annan. För mig låter det väldigt märkligt. Om du, vid din resebyrå, lägger upp en skräddarsydd resa åt någon så finns den väl bara hos er?

Om du menar att kunder har kontakt med flera resebyråer och hos alla lägger upp snarlika resplaner och sedan väljer ett av alternativen så är det nog du som ska ”get a life”. Eller åtminstone ”gilla läget”. Alla marknader är konkurrensutsatta. Men, som sagt, det skulle vara intressant att höra ett konkret exempel.

Jag ska själv resa till Dublin på onsdag, biljetter bokade genom Doodle. Jag kan inte för en sekund förstå varför jag skulle ringa till någon annan än dem om jag, av någon anledning, skulle få problem som jag tror en resebyrå kan lösa åt mig.

Gammal 2009-05-15, 12:45

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard
Hade du jobbat på resebyrå hade du förstått att det finns sådana kunder. Dom som pumpar en på information för att sen rakt framför en säga att jag bokar på internet. Då har dom all info om flygtider, hotell och en massa råd och tips.

Visst kan fråga även på min resebyrå och få tips och sen gå och boka någon annanstans, det är ju upp till kunden men att säga det rakt framför ögonen är ju inte lite fräckt utan ett hån mot mig som yrkesperson.

Det är bra att du inte kan tänka dig tanken att gå till en annan resebyrå än den du bokat genom men tyvärr tänker inte alla så.

Vad gör ni om ni bokar fel datum då, skriver fel namn etc. Då kan det bli en dyr historia men gör vi fel så står vi för det....
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 14:00

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Tydligen kan det gå fel även om man köper i butik, vilket inlägget http://www.reseforum.se/forum/allmae...de-travel.html är ett bra exempel på.
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 14:06

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard
Att resebyrån tar en avgift för avbokning är väl knappast sensationellt? Det gör alla avb. skydd.

Bokar du på internet så tar du själv ansvar för din bokning, någon hjälp ska den personen inte ha.
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 14:09

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Knappast sensationellt för dig som jobbar med dig, kanske större överraskning för den som inte utnyttjat en sådan försäkring innan. Jag säger inte att kunden har rätt, jag menar bara på att köpa i butik är inte alls lika guld och gröna skogar som du vill framställa det. Finns fallgropar där också.
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 15:04

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard
Jo, kanske men detta avb. skydd kunde lika gärna ha tecknats av en nätbokare på någon internetsida. Då hade kunden fått stå sitt kast men har man pratat med en säljare som inte upplyst om det hela så står det ord mot ord och då är det inte omöjligt att vinna den diskussionen, mindre chans om du missat den fetstilta texten på en internetsida.
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 15:10

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
På en hemsida så finns i alla fall information och villkor, som man godkänner för att boka. Har man godkänt villkoren utan att läsa får man stå sitt kast. I butiken kan man debattera i all oändlighet vem som sagt och inte sagt vad. Tror jag väljer alternativ 1.
Svara med citat

Gammal 2009-05-30, 00:28

David_T

Nykomling
David_T är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
Citat:

Men förstå vad det handlar om för gud skull! Vi lever på att sälja resor, inte informera nätkunder om hur man gör för att boka.

Är inte ett dugg jävla bitter, men däremot grymt irriterad på tidstjuvar som tror dom är duktiga på att boka men sen stöter på problem och går direkt till resebyrån i tron att dom ska få hjälp. Get a life!
Hej

Håller med 100%, kan inte äns räkna alla personer som dyker up...
Hej jag har köpt denna på nätet... kan du hjälpa mig ....
Svara med citat

Gammal 2009-06-25, 21:52

Gäst

Smile Jag föredrar onlinebyrå
Där kan man sitta och söka i lugn och ro. Sist bokade jag på flygstolen.se för de har en slags kalender där man kan se exakt vilka dagar som det är billigast att resa. När jag sedan hade en fråga till dem utnyttjade jag deras chatt. Inom 2 minuter hade jag svar på min fråga. De har både chatt, telefon och mail. Funkade fin fint!

Tess
Svara med citat

Gammal 2009-06-25, 21:59

Gäst

Smile Jag väljer online
Jag kommer också alltid att använda mig av onliebyrårer. Där finns allting svart på vitt i regler eller villkor som man så klart får kolla innan man bokar. Jag väljer däremot bara att boka hos dem som har telefon tid. Skulle jag råka ut för något problem vill jag vara säker på att jag kan ringa dem. Vissa saker är inte så lätta att förklara över mail eller chatt.

Anna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8