ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-05-10, 22:11

Milli

Medlem
Milli är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard Vikt i bagaget och val av storlek
Om mindre än två veckor reser vi till Tunisien och vi har nu börjat fundera lite kring bagage och hoppas på att få hjälp av er.
Vi reser med detur och vet att man får ha med max 20kg inkl handbagage.
Jag har bara rest med Ryanair tidigare och då har man fått ha 10kg i handbagage plus att vi sen bokat extra bagage. Jag måste ha med mig min handväska som nog väger 5kg bara den pga kamerautstyr som handbagage och då är min fråga: kan jag checka in handväskan som den är eller måste jag lägga den i en liten resväska för att checka in som handbagage? Har ju alltid haft den i handbagaget tidigare men då också tillsammans med andra saker men nu har jag tänkt att ha så mycket som möjligt i den vanliga resväskan istället.
Jag har en resväska som är bamsestor typ en meter lång och så har jag en mindre som är typ 60x40cm och nu funderar jag på vilken resväska jag ska ha med för att kunna ha plats till 20kg i. Jag är rädd att om jag har den största resväskan så kanske det lätt blir övervikt eftersom man kan packa i så mycket och har jag den mindre kanske man inte kommer upp i 20kg? Har ni en resväska som är i något av dessa cirkamått och kanske kommer ihåg hur mycket ni fick med er? Vilken väska skulle ni tagit om ni vore mig? Tack för hjälpen
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 19:22

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Personligen tycker jag det är skönt att alltid resa med så lite baggage som möjligt. Hade definitivt tagit den mindre väskan. Och jag är inte säker på om du menade att du ev. skulle ha din kamera i det baggage du checkar in. Aldrig checka in värdesaker. Bara kläder o.dyl. som lätt kan ersättas.

Gammal 2009-05-13, 20:15

Milli

Medlem
Milli är inte uppkopplad

Standard
Kanske skrev lite luddigt...
Ja kameran och objektiven har jag i min handväska som jag tänkt ha som handbagage. Vågar inte skicka iväg det i den vanliga resväskan nej. Men är osäker på om jag kan ha handväskan som den är eller om den måste vara i en resväska för att godkännas som handbagage?

När det gäller det andra bagaget så har jag tänkt att ta med så lite som möjligt dit för att kunna shoppa så mycket som möjligt. Man vill ju gärna uttnyttja de kilo man kan och undrar på om man kan komma upp i 20kg i en resväska på ca 60x40 om man bara köper kläder och några sovenirer, alltså inga tunga böcker osv? Är rädd att om jag tar den stora väskan som är cirka 1 meter lång så kanske det finns risk för att den kommer väga mycket mer?

Ingen som har koll på vad era resväskor vägt och vad cirkamåtten är på dom?
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 20:30

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Handbagage checkas inte in men ibland händer det att bolag vill kolla vikten beroende på hur stor den är (maxmått hos Detur är 45x35x20). Du behöver inte lägga handväska i separat väska typ kabinväska..men om handväskan är för stor så kanske de säger nej pga att de ser dem som 2 handbagage, och du får bara ta 1.

Jag brukar ha en liten handväska + kabinväska (till bärbara datorn, kamera etc) som handbagage, alternativt något större handväska + bautastor men lätt väska (Rustas största modell av Sir Charles).
Handväskan har hittills inget bolag vägt, enstaka bolag har vägt kabinväskan.

Vore jag dig skulle jag ta en handväska som rymmer de viktigaste värdesakerna såsom kamera (inkl batterier o minneskort) mobil (inkl extra batteri), plånbok och lite andra småsaker + den stora väskan och i den packa så minimalt med lätta kläder som möjligt + laddare till kamera och modil, necessär etc. Köp shampoo, dusch- och solcremer på plats. Allt med tanke på dina övriga inlägg i andra trådar - som förstagångsresenär till Tunisien - anar jag att du kommer shoppa loss en hel del varvid du nog kommer ångra den mindre väskan om du väljer den.

Enklaste sättet att ta beslut är nog att provväga din största väska för att se vad den väger tom, och provpacka prylar ungefär som om du skulle ha shoppat.
Senast redigerad av Sousseannika den 2009-05-13 klockan 20:35.
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 21:17

Milli

Medlem
Milli är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sousseannika Visa inlägg

Handbagage checkas inte in men ibland händer det att bolag vill kolla vikten beroende på hur stor den är (maxmått hos Detur är 45x35x20). Du behöver inte lägga handväska i separat väska typ kabinväska..men om handväskan är för stor så kanske de säger nej pga att de ser dem som 2 handbagage, och du får bara ta 1.

Jag brukar ha en liten handväska + kabinväska (till bärbara datorn, kamera etc) som handbagage, alternativt något större handväska + bautastor men lätt väska (Rustas största modell av Sir Charles).
Handväskan har hittills inget bolag vägt, enstaka bolag har vägt kabinväskan.

Vore jag dig skulle jag ta en handväska som rymmer de viktigaste värdesakerna såsom kamera (inkl batterier o minneskort) mobil (inkl extra batteri), plånbok och lite andra småsaker + den stora väskan och i den packa så minimalt med lätta kläder som möjligt + laddare till kamera och modil, necessär etc. Köp shampoo, dusch- och solcremer på plats. Allt med tanke på dina övriga inlägg i andra trådar - som förstagångsresenär till Tunisien - anar jag att du kommer shoppa loss en hel del varvid du nog kommer ångra den mindre väskan om du väljer den.

Enklaste sättet att ta beslut är nog att provväga din största väska för att se vad den väger tom, och provpacka prylar ungefär som om du skulle ha shoppat.

Tack för svar Annika. Nu blev jag lite klokare men har ändå lite nya frågor...
Då vet jag att jag kan ha handväskan som den är men väger dom verkligen inte den? (dom gjorde det på ryanair iaf). Det står på hemsidan att handbagaget får väga max 5kg och som jag förstått det så räknas den vikten tillsammans med den väskan man checkar in så om den väger 5kg så får jag bara ha 15kg i den incheckade resväskan?
Kan ju kanske provpacka och sen skriva upp hur många tröjor, jeans osv som får plats på de 20kg så vet jag ju på ett ungefär hur mycket jag kan packa ner när jag sen har shoppat klart..
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 22:15

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Som du förstår kan jag inte svara på om de kommer att vilja väga just din handväska, det beror på hur stor och tung den ser ut att vara och hur pass nitisk han/hon är.

Min egen erfarenhet av resor med Ryanair är att de är mycket hårdare på det jämfört med många andra bolag (nu tar de bort vanliga incheckningen också - incheck via nätet är det som gäller och de lägger på en avgift med 5 euro för detta...väljer du att inte dra ut boardingkortet online hemma på skrivaren kommer det att kosta 400 kr för ett vanligt. Sanslöst! )

En vanlig liten/normalstor handväska som du har hängande på axeln har jag i alla fall inte varit med om att någon velat väga, trots att jag även haft med en kabinväska också. I stort sett har samtliga incheckare jag träffat runt om i världen under alla år har bara kastat ett getöga så där i största allmänhet på handväskan.

Ja som sagt, provpacka..och "kill your darlings" = ta bara med de kläder du absolut vet att du kommer att använda.

Gammal 2010-04-09, 23:40

Elcondor

Nykomling
Elcondor är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Ett bra tips är att införskaffa dig riktigt lätta väskor så slipper ni tänka lika mycket på alla dessa bekymmer med övervikt.

Inhandlade mig själv två resväskor från Väskan.com som är extremt lätta och därigenom har jag sluppit oroa mig för övervikt. Kan varmt rekommendera resväskan Samsonite Cosmolite

Du landar på 2 kg med den Samsonite modellen vilket är riktigt tacksamt när måste räkna varenda kg nuförtiden

Kan även rekommdendera en modell från Rimowa som heter Salsa Air

Lycka till! Mvh Stefan
Svara med citat

Gammal 2010-04-10, 14:18

Gäst 555

Standard Lätta ryggsäck?
Någon som kan rekommendera lätt ryggsäck som passar som handbagage på Ryan? De har maxmått 55x40x20 och maxvikt 10 kg. Fördelen med ryggsäckar är att de är flexibla och saknar hjul som väger.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8