|

2008-11-10, 10:07
|
Reg.datum: sep 2007
Rykte: 5
|
Falk & Lauritsen - reliable?
Kom hem från Sharm El Sheik för en vecka sedan och börjar hämta mig. Resmålet var helt OK men hemfärden så onödigt tröttsam att helheten ändå fördunklades. Sterlings konkurs låg indirekt bakom strulet men det behövde ändå inte inneburit några problem om researrangören, Falk & Lauritsen, agerat korrekt.
F & L lyckades ragga upp ett plan från Amsterdam Airlines och vi förstod alla tidigt att detta skulle användas såväl för hemflygningen till Billund som till vårt slutmål, Köpenhamn. Billund drog vinstlotten (ordinarie tid vid lunch) medan vi andra fick en sen tid lördag kväll. Hotellet fick vi checka ut från som vanligt , dvs kl 12, och försökte sedan fördriva tiden så gott det gick. Sen eftermiddag/kväll började vi ana vart det lutade. En del danskar hade nämligen telefonkontakt med kompisar som satt på Billund-planet, som nu var försenat. Detta skulle lyfta kl 15 men kl 18 hade det ännu inte kommit iväg. Danskarna försökte förgäves få respons från arrangörerna om vad detta skulle innebära men ingen hörde av sig. Alla kunde dock inse att vi skulle bli minst 3 timmar sena till Köpenhamn också. Döm om vår förvåning när vi plötsligt märkte att någon från F & L smugit sig till hotellet och lagt in ett nytt meddelande i hotellpärmen. Besked: två timmars försening (vilket ingen givetvis trodde på mht Billundförseningen)! Upphämtningen från hotellet blev nu kl 1.45. Suck! Väl på flygplatsen blev vi av säkerhetsskäl inte insläppta innanför första spärren eftersom vi var för tidiga.... Nåväl, till slut lyfte planet på av resenärerna beräknad tid, kl 7, mot av F & L meddelade kl 6.
Så F & L lyckades med sin föresats. Nämligen att medvetet ljuga för oss och portionera ut förseningarna i omgångar. Allt i syftet att tjäna in den hotellnatt de annars skulle fått bekosta. Och visst tjänade de på det kortsiktigt, men tänk vad de förlorade långsiktigt i termer av goodwill. Jag och många med mig kommer nämligen aldrig nyttja Falk & Lauritsen igen. Vi väljer i stället en researrangör som man kan lita på.
|
|