ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-13, 16:19

olov88

Nykomling
olov88 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Rykte: 0

Thumbs down Har bokat resa som inte finns
Sökte en billig resa(endast flygstol från Köpenhamn till Rio de Janeiro) via internet o hittade en ringde upp företaget o frågade om resan eftersom jag ville ha en som var ombokningsbar o svaret var att det ej fanns någon resa på den dagen jag såg på nätet men det fanns en dagen efter o den är ombokningsbar till samma pris jag bokar den via telefonen (5 juni) och betalar (jag annonserar ut min lägenhet till uthyrning)döm om min förvåning när företaget ringer upp den 11 juni o säger att det finns ingen resa för det priset deras förklaring var att datorn har spelat ett spratt,tack o lov har jag ej hunnit hyra ut lägenheten . Vad jag undrar är det några flera som har råkat ut för samma? Och finns det någonstans att vända sig i sådana här fall ? Och är det någon som har tips om billiga resor till Rio? Min tanka är att åka mitten -slutet juli

Gammal 2008-06-16, 10:13

Gäst

Standard stå på dej.
det är bra att du har köpt resan över internet.
då finns ju alla köp sparade.

nu går du bara till en jurist i din by eller stad och visar dina papper så kommer du få åka till det priset det står på din a papper..

även lite extra pengar kommer då på dit konto ska du se..

jag var med om samma sak för 7 månader sedan.
en resa till indien som var 2 månads biljett (jättebillig)

efter jag betalat ca 3 min.
så säger tjrjen i kassan att något blivit fel.

jag stod kvar och ringde upp min morbror som är jurist och han ringde till bolaget som jag köpt resan hos.

inga problem alls.
jag fick resan ännu billigare och 1.000 kr kontant åter.
det går inte att ändra som dom vill.

du kanske måste åka en eller 2 dagar senare men om priset är ca 5.000kr billigare så stå på dej..
Svara med citat

Gammal 2008-06-18, 23:07

Gäst

Thumbs up Tack
Skall kolla upp detta i morgon, resan är prissatt till 4700 så den är ju helt klart värd lite besvär Mvh Peter
Svara med citat

Gammal 2008-06-21, 11:16

Resebokningen

Nykomling
Resebokningen är inte uppkopplad
Resebokningens avatar

Reg.datum: jun 2008

Standard
Det där får jag bara inte hända men samtidigt kan jag förstå att det gör det eftersom att det är datasystem.

Stå på dig. Meddela gärna hur det gick.
Svara med citat

Gammal 2008-06-26, 15:18

Gäst

Standard stå på dej...
tråkigt när det händer.

men som tidigare gäst skrev så stå på dej.

för om du har betalat resan redan så kan dom inte ändra,
(det är deras skyldighet att leta upp en resa till samma pris)

du kanske måste åka 2 dagar tidigare eller senare men du får åka till det priser som det står på kvittot.....

har varit med om det jag oxå (till goa skulle jag) jag fick 2 veckor extra. på min biljett stog det öppen under 6 veckor.
åkte 3 dagar senare och på flygplatsen så hade det ändras till 8 veckor öppen när jag chekade in...
Svara med citat

Gammal 2008-08-07, 16:44

jesperw

Medlem
jesperw är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Om det var ett reguljärt flygbolag och din bokning verkligen "försvunnet i hanteringen" mellan bokningssystem och flygbolag, så brukar bokningssystemet kompensera resebyrån, som i sin tur håller kunden skadeslös.

Eftersom resebyrån väljer att be kunden om mer pengar, så känns det spontant som att de gjort något fel i samband med bokningen och kan därför inte få tillbaka pengar från bokningssystemet.

Personligen skulle jag inte blanda in jurister förrän resebyrån fått en chans att fixa till situationen.

Gammal 2008-08-11, 17:46

Gäst

Standard
Lånar tråden lite. Det var så här att jag och 7 kompisar skulle boka resa. Jag for dit först och betalade min del. Dock när de andra skulle betala dagen efter så hade det tydligen blivit fel, så de var tvungna att betala drygt 1500 kr mer än mig. Och jag ska nu få betala resterande del efter resan, ca 1500 kr till då. Kan jag göra något åt detta eller är det bara att betala?
Svara med citat

Gammal 2008-08-11, 19:56

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Lånar tråden lite. Det var så här att jag och 7 kompisar skulle boka resa. Jag for dit först och betalade min del. Dock när de andra skulle betala dagen efter så hade det tydligen blivit fel, så de var tvungna att betala drygt 1500 kr mer än mig. Och jag ska nu få betala resterande del efter resan, ca 1500 kr till då. Kan jag göra något åt detta eller är det bara att betala?
har dom sagt ett pris och du betalade så kan dom väl inte kommer sen och kräver mera pengar,kan ju inte va möjligt!

prova och kontakta ARN få se vad dom tycker du ska göra..

Gammal 2008-08-11, 21:01

Jenny_81

Medlem
Jenny_81 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard
Har inte alla personer betalat så kan man inte heller plocka ut biljetten. Oftast gäller bara priset på en biljett 1 dag, så dagen efter kan den ha gått upp i pris.. flygskatter mm... Det är olika beroende på vilket flygbolag och alliace det är... Tror tyvärr att det är rätt det som skett... Men om säljaren har sagt att det är OK att de andra kan betala dagen efter och att samma pris ska gälla.. ja, då vet jag inte...
Svara med citat

Gammal 2008-08-12, 09:40

jesperw

Medlem
jesperw är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Med informationen som ges, så kan man inte ge ett knivskarpt svar.

Om en person var slutbetald helt och hållet skulle ju resebyrån plockat ut den biljetten, men låtit bli att biljettera övriga. Om det bara var en deposition som erlagts blir det annorlunda.

Vad säger resebyråns särskilda resevillkor?

Gammal 2008-08-17, 14:31

Gäst

Standard
hej igen.

det är jag som skrev att du skulle stå på dej...

men nu fattar jag!

du tror att resan kostar lika mån som tis.

nej, billiga resor är det dagspris på, så jag ändrar mej nu, jag fattade som att dom skulle höja priset efter du hade bokat eller köpt.

klart att dina vänner och dit pris inte blir samma om ni köper billiga flygstolar med någon dags mellan rum..

men hoppas ni kommer iväg ändå.

men mitt tips är att boka sammtidigt för att veta att ni kommer på samma plan eller samma vecka..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8