ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-23, 20:45

Spyro

Nykomling
Spyro är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard Tågluffa i Europa
Hejsan.
Hade tänkt tågluffa senare i år, troligen i September. Detta för att ändå kunna få det någorlunda varmt och bra, samtidigt som jag vill slippa högsäsong.

Problemet är bara det, att jag har tänkt att tågluffa inom Europa. Kan dock inte bestämma mig för vilka länder jag ska besöka, eller hur många dagar jag vill ha på mitt IR-kort. Antingen 22 dagar, eller en månad för att försöka uppleva så mycket som möjligt. Hur gör man om man vill vara borta längre än en månad? Köper 2 InterRail-kort? Blir väl bara onödigt dyrt.

Men, det är inte mitt stora problem. För hur sjutton ska man kunna bestämma vilka resmål man ska till? Funderar för tillfället att resa till Bryssel (Belgien), Amsterdam (Nederländerna), samt åka till Polen, Bulgarien, Ungern, Kroatien och Tjeckien. Vill gärna hinna med Italien, Wien och Barcelona också, tror ni att man bör hinna det på en månad iså fall?

Sista frågan, budgeten och reskassa. Själv har jag INGET kreditkort a'la mastercard/VISA, utan har bara elektroniskt/onlinekort dvs Maestro-kort. Duger det bra ändå? Vet att man kan plocka ut pengar ur bankomater med det, samt betala med det i Spanien i alla fall. Ska jag använda det, eller satsa på resecheckar? Och om man bortser från vad det kostar med Interrail-kort, hur mycket ska man ha med sig? Har tänkt en budget på drygt 10 000 kr. Vill kunna snåla med budgeten, men ändå kunna göra saker.

Har tänkt åka ensam om det spelar roll. Har hört att man kommer billigare undan ifall man är flera, då man inte behöver betala mer än max 300-400 kr per dag (mat, boende, inhemska resor tex buss/tunnelbana/taxi). Men hur mycket dyrare blir det ifall man åker ensam?

Meningen med resan, är att resa runt. Men även kunna göra dagsbesök i diverse städer. Vill kunna gå på sevärdheter (museum, gå runt och se arkitektur, gå runt i affärer och torg, kanske gå till något djurpark, botanisk trädgård etc). Är medveten om att själva dagsbesöken, och utforskandet av städer kommer att kosta en del, men hade tänkt komma billigare undan via billig mat/boende.

Vad sägs? Vet att det är dåligt planerat, men jag har gott om tid att planera.
Svara med citat

Gammal 2008-03-26, 02:23

Gullanpullan

Medlem
Gullanpullan är inte uppkopplad
Gullanpullans avatar

Standard
Hej
Jag och min sambo tågluffade -93 och -94. Då valde vi att ena året blåsa ner till Grekiska ö-världen via Amsterdam, Paris och Venedig för att på uppvägen ta Wien och Prag och andra året åka ner till Marocko, Marrakech via Luxemburg, Paris, Pamplona, Lissabon och Algarve för att på uppvägen hinna med Alicante, Andorra, Budapest och Krakow (jag är inte helt säker på vilka städer vi tog på uppvägen på de olika resorna).
Vidare vet jag inte om Marocko är med på årets Interrail... Då var också färjan mellan Brindisi och Korfu gratis för interrailare så det kryllade packpackers där på den tiden. Minns särskillt Pelekas beach på Korfu, en underbar backpacker-strand, iaf då.
Ett annat suvve-minne var San Fermin-festivalen i Pamplona.. Tror den är i juli årligen så det går ju bort i ditt fall.
Venedig var kul att se. Vi letade boende i flera timmar (med ryggorna inlåsta på stationen givetvis) men tyckte det var alldeles för dyrt. Det slutade med att vi tog en för kort, visade det sig, tur med nattåg till Bologna där vi tillbringade 4 timmar på stationen bland en massa högljudda bolognanska ungdomar som tydligen partade där, och sedan tog morgontåg tillbaka till Venedig. Nåja, det blev inte många minuters sömn den natten. Vi hade tänkt åka gondolkanot men vi var både för trötta och för snåla för det (siitdyrt).
Budapest och Prag är billiga och säkra resmål även om man får kasta in ett aber för Prag som ju ligger längre norrut. Budapest är ju trevligt med sina spa och Prag trevlig för sin ölkultur och mysiga stadskärna.
Krakow är en trevlig stad och Polen är väl också hyggligt billigt fortfarande. Är man i Krakow bör man inte missa att besöka Auchwitz...
Vi åkte nästan uteslutande med nattåg. På så sätt sparar man både pengar och semestertid. Problemet är väl möjligen sömnen men om du bara är under 25 är det säkerligen inga problem ;-) och en flaska rödtjut kan ju få vem som helst att bli en hängbjörk.

När vi resta valde vi att förlägga de flesta dagarna vid solkusterna, Korfu (9dgr) och Algarve (7dgr), men då är/var vi främst soldyrkare och bara lagom intresserade av gamla stenhus och museum (för saker som ofta gör sig lika bra på bild som i en glasmonter ;-) )

Citat:
Ursprungligen postat av Spyro Visa inlägg

... För hur sjutton ska man kunna bestämma vilka resmål man ska till?
Ahhh, det är ju en sjättedel av resan. Planerandet, inläsningen av resmål, drömmandet. Jag rekommenderar resebokserien "Wilma-guiden".

Citat:

Funderar för tillfället att resa till Bryssel (Belgien), Amsterdam (Nederländerna), samt åka till Polen, Bulgarien, Ungern, Kroatien och Tjeckien. Vill gärna hinna med Italien, Wien och Barcelona också, tror ni att man bör hinna det på en månad iså fall?
Det beror på om ambitionen bara är att ha varit på en plats, varit på den platsens bästa attraktion eller göra det mesta på platsen. Alla storstäder kan säkerligen med lätthet spenderas en vecka i...

Citat:

Har tänkt en budget på drygt 10 000 kr. Vill kunna snåla med budgeten, men ändå kunna göra saker.
Var smart.
* Åk nattåg
* Bo centralt för att slippa onödiga resor till det du vill se och göra i stan om det är tidsbrist, men spartanskt för att spara pengar. Lägenhet med kök är nog uteslutet om du reser själv, annars kan det bli lönsamt om man kan tillaga egen mat. Bor man i utkanten så se till att det finns buss- spårvagn- eller tunnelbaneförbindelse så att man billigt kan komma in i city. Taxi är ju rätt dyrt även i söderöver nuförtiden...
* Maten: Man behöver inte varm mat så särskillt ofta när man är ung, skorpor, kex och bröd brukar vara billigt. Vi käkade baguetter med Brie-ost i Paris superbilligt (åtminstone på den tiden innan det franska vetet började säljas till kina;-) ). Ta med en vattenkokarstav och koka vatten så är nudlarna färdiga på ett kick.

Citat:

Meningen med resan, är att resa runt. Men även kunna göra dagsbesök i diverse städer. Vill kunna gå på sevärdheter (museum, gå runt och se arkitektur, gå runt i affärer och torg, kanske gå till något djurpark, botanisk trädgård etc). Är medveten om att själva dagsbesöken, och utforskandet av städer kommer att kosta en del, men hade tänkt komma billigare undan via billig mat/boende.
Kolla upp tågtider på nätet. Hur lång restiden blir mellan olika städer. Och skriv ner dina absoluta måsten och utgå ifrån det. Kanske det då dyker upp en stad i resplanen som du inte alls tänkt dig. Du läser lite om den och upptäcker att, tja, varför inte. Kommer dit och så kanske det blir resans höjdpunkt (som amatörpsykolog skulle jag säga att det nog kan bero på att förvätningarna är något lägre på ett sådant resmål ;-) )

Lycka till
Svara med citat

Gammal 2008-03-26, 03:35

Spyro

Nykomling
Spyro är inte uppkopplad

Standard
Tack för ditt svar, och alla tips. Verkar som om man hinner med ganska mycket ändå. Är tänkt att jag ska stanna på varje plats 1-2 dagar, sedan om jag gillar platsen så stannar jag troligen längre. Svårt att planera hur länge man stannar.

Men Marocko finns fortfarande kvar över länder som deltar i Interrail-samarbetet. Tydligen ska man även kunna ta någon färja mellan Italien - Grekland också, men detta har jag inte kollat upp. Så vet inte vilka städer det gäller.
Svara med citat

Gammal 2008-03-27, 12:11

piapistage

Nykomling
piapistage är inte uppkopplad

Standard
Hej!

Vad roligt att ut och tågluffa, jag håler också på att planera en till luff så smått, längtar!

Är du säker på att Marocko ingår? Har för mig att det inte gjorde det förra året?

Angående färjorna Italien - Grekland så kan man i alla fall åka mellan Bari (Italien) och Patras (Grekland). Man kan åka från flera ställen också, men det en den sträckan jag har mest koll på, eftersom jag åkte där själv i somras.

//r
Svara med citat

Gammal 2008-03-27, 12:12

piapistage

Nykomling

Standard
Hej!

Vad roligt att ut och tågluffa, jag håler också på att planera en till luff så smått, längtar!

Är du säker på att Marocko ingår? Har för mig att det inte gjorde det förra året?

Angående färjorna Italien - Grekland så kan man i alla fall åka mellan Bari (Italien) och Patras (Grekland). Man kan åka från flera ställen också, men det en den sträckan jag har mest koll på, eftersom jag åkte där själv i somras.

Bra tips du fick av Gllanpullan också.

//r
Svara med citat

Gammal 2008-03-27, 15:05

Spyro

Nykomling
Spyro är inte uppkopplad

Standard
Hej,
Kul att det är fler än jag som ska tågluffa, vi kanske ses under resans gång

Hade av misstag läst länderna som ingick i interrail lite väl snabbt, så trodde att Marocko ingick i år igen. Har nämligen sett gamla resrutter/samt länder som var med. Så från 1 april 2007 ingår EJ Marocko, vilket är synd.

Själv har jag bättre koll på färjorna mellan Italien - Kroatien, eftersom jag har funderat på att åka därimellan.
Svara med citat

Gammal 2008-03-27, 22:12

piapistage

Nykomling

Standard
Hej,

Ja, var det jag tänkte.. att det vore konstigt om det ingick igen i år, när det inte ingick förra året.. men men.
Det får väl räcka med dem som ingår då.

Tänkte också på det där, det där om man vill vara borta längre, KAN man ens köpa två interrailkort som gäller efter varandra? Eller?

Appropå hur mycket man hinner med, så tror jag visst att du skulle hinna med det du tänkt, men tja sen finns det ju olika definitioner på hinna med också.
Jag hann med en himla massa i början på min luff förra året, men när jag ser tllbaka hade det vart bättre att ta det lugnt och ta färre ställen istället.

Ja, det kanske vi gör, jag hade gärna sett Wien igen iaf, Wien är fint!
I övrigt har jag nog tänkt mig andra ställen än de du tänkt till.. Barcelona lockar visserligen, men allra mest är det nog Albanien (vet att det inte ingår i IR, dock) och Grekland.

//r
Svara med citat

Gammal 2008-03-27, 22:26

Spyro

Nykomling
Spyro är inte uppkopplad

Standard
Jag har ingen aning hur man gör, ifall man vill vara borta längre. Blir ju dyrt om man ska behöva köpa 2 st kort, men går ju att ringa till SJ och höra. Kan ju ringa och höra imorgon och återkomma med besked, ifall du vill? Har ändå funderat på att vara borta cirka 6 veckor eller så.

Undrar om du tänkt kombinera Barcelona och Grekland på en och samma tågluff? Från början tänkte jag ta resrutten Amsterdam, Bryssel, Madrid, Barcelona, sedan tillbaka, åka mot Wien, Norra Italien, och sedan åka till de baltiska länderna ifall man skulle hinna det på en månad. Men så fick jag svaret på ett annat forum, att det blir väldigt stressigt att blanda Västeuropa och Öst. Ska man blanda, skulle man helst ta centraleuropa (Tyskland, Österike, Nederländerna etc) och sedan antingen väst eller öst.

Sedan är inte min resrutt helt klar. Hur har du annars tänkt åka?
Svara med citat

Gammal 2008-03-28, 15:37

piapistage

Nykomling

Standard
Det skulle vara jättebra! Gör gärna det, jag är nyfiken!

Jag vet faktiskt inte alls ännu hur jag har tänkt mig det hela. Åh, helst skulle jag vara ute och resa hela sommaren nästan, känns det som.. men jag lär ju jobba också =P och se den svenska sommaren med.. (L).

Så, jag har verkligen ingen aning. I början var det tänkt att jag bara skulle åka till Grekland, raka spåret så fort det gick. Men nu börjar jag tveka, jag vill ju till flera ställen också.. kanske blir det bara Grekland i sommar och kanske Albanien och så får resten vänta till nästa sommar.
Eller eventuellt om vi ska åka ett gäng från ett annat internet-forum, fast det är bara väldigt lösa drömmar än så länge + att vi blir fler som bestämmer resrutten... Men det är ju någon månad kvar än iallafall.

En kille jag reste med lite i somras träffade jag i Paris, sen var vi tsm i Zurich och Wien och han åkte därefter till Sofia och Istanbul, för att sen ett par dagar senare när vi hördes av vara i Nice.. fast han stannade inte speciellt länge på varje ställe..
Det är ju det det hänger på, man kan hinna med sjukt mycket, det tar kortare tid än vad man tror, själva resandet, tycker jag, men sen beror det ju på om man vill ta det lugnt och känna lugnet liksom, eller verkligen vara på resande fot hela tiden...

//r
Svara med citat

Gammal 2008-03-29, 00:27

Spyro

Nykomling
Spyro är inte uppkopplad

Standard
Men om du mest vill tillbringa semestern i Grekland, så kanske det är smartast att ta flyget dit? Du sparar tid i alla fall.

Jag ringde aldrig SJ, glömde av det då jag var rätt stressad och hade en del andra ärenden att göra.

Funderar på att eventuellt kombinera tågluffning med bussluffning. Eurolines erbjuder nämligen ett slags bussluffarkort, även kallat EuroPass. Detta gäller i 15 eller 30 dagar. Fördelen är ju att det kan bli billigare. Nackdelen längre restider, och färre länder och destinationer. Vad jag har förstått så kan man till exempel INTE resa till Grekland med busskortet.

Ska i alla fall ta det lugnt ett tag, ta reda på mer information om de olika korten samt resmål. Inte för att jag har någon brådska egentligen
Svara med citat

Gammal 2008-03-29, 12:20

piapistage

Nykomling

Standard
Jo, det har jag ju funderat på.. men fördelarna med att åka tåg är ju att det blir mycket miljövänligare och att det är roligare.

Okej! Jo, man hinner ju ta reda på mer.. är ju ett tag kvar..=)

//r
Svara med citat

Gammal 2012-02-11, 09:01

Gäst

Standard
Läste på <a href="http://www.tagluffaieuropa.se">tågluffa i europa</a> under "boende" att de rekommenderar att man bokar hotell innan man ger sig iväg då det kan vara svårt att få tag på hotell under högsäsong..

Men då undrar jag, stämmer verkligen det? Finns det inte nästan alltid hotell lediga? Vi är inte efter några högklassiga hotell..
Svara med citat

Gammal 2012-02-11, 09:02

Gäst

Standard
Läste på Tagluffaieuropa.se – Din guide till den perfekta tÃ¥gresan! under "boende" att de rekommenderar att man bokar hotell innan man ger sig iväg då det kan vara svårt att få tag på hotell under högsäsong..

Men då undrar jag, stämmer verkligen det? Finns det inte nästan alltid hotell lediga? Vi är inte efter några högklassiga hotell..
Svara med citat

Gammal 2012-02-14, 20:19

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Det finns faktiskt tillfällen då många hotell är fullbokade under samma tid:
Storstäder: under mässor, sportevenemang och koncerter
Semesterorter: vid högsäsong, helger

Har man otur och ankommer vid sådana datum då kan det vara svårt att få ett hotellrum. Dessutom erbjuder många hotell rabatterade rumspriser vid bokning på internet.
Svara med citat

Gammal 2012-02-15, 00:38

Bagpackerskorna

Nykomling
Bagpackerskorna är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Smile Hej!!!!
Jag/vi gjorde ett inlägg men det var ingen som svarade. Hur får man igång en diskussion?

Ivarjefall hade jag/vi tänkt tågluffa ner till Grekland med IR-kort och har några frågor.

1. Tips på resväg?

2. Är det dyrt med boende?

3. Hur många dagar tar det ner till Grekland?

Tacksam för svar!

Lycka till med resan.
Svara med citat

Gammal 2012-02-15, 14:10

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Det finns många olika vägar att välja. Hur lång tid det tar beror på varifrån ni åker (att resa från t.ex Kiruna tar ju en dag längre än att resa från Malmö) och huruvida ni vill stanna på vägen eller åka hela vägen utan stopp.

Från Sverige ut i Europa finns det i stort sett bara 1 resväg:
Malmö-Köpenhamn (Öresundståg, avg. var 10-20e minut, restid 30min)
Köpenhamn-Hamburg (ICE, avg. varannan timme, restid 4,5h)

Från Hamburg finns det många valmöjligheter. Vill man resa med få stopp är kanske dessa rutter att rekommendera:
Hamburg-Wien (EuroCity, 2-3ggr om dagen, restid 10h)
Wien-Belgrad (EuroCity, 1-2ggr om dagen, restid 9h)
Belgrad-Thessaloniki (EuroCity, 1-2ggr om dagen, restid 10h)

Alternativt
Hamburg-Budapest (EuroCity, 2-3ggr om dagen, restid 12h)
Budapest-Belgrad (EuroCity, 1-2ggr om dagen, restid 7h)
Belgrad-Thessaloniki (EuroCity, 1-2ggr om dagen, restid 10h)

På sträckan finns det dock många intressanta städer där ett stopp (och en övernattning) lönar sig: Berlin, Dresden, Prag, Bratislava. Här kan du få en någorlunda klar bild över rutterna.
Svara med citat

Gammal 2012-02-17, 23:02

travelbytrain.se

Standard
Hej!
1. När vi var ute och tågluffade började vi resan i Malmö och tog nattåget över till Berlin. Det är en bra start. Från berlin (som är Europas största tågstation) är möjligheterna oändliga. På interRails hemsida hittar du karta med sträckor och hur lång tid det tar mellan olika destinationer. Kan vara bra att kolla upp för att få ett hum om hur man ska planera sin resa.

2. Boenden kan vara precis hur dyra som helst - men också väldigt billiga. Det beror lite på vad du har tänkt dig? Hostel? Hotell? Dorms? Nattåg?
Efter vår tågluff gjorde vi i ordning en webbsida som handlar om tågluffning i Europa; travelbytrain.se. Där har vi lagt upp information som kan vara bra att tänka på innan man åker iväg på sin tågluff, bland annat info om boende och bra länkar. Kika gärna in på Hem och se om du hittar något som kan vara av nytta för dig.
Svara med citat

Gammal 2012-02-18, 00:13

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Ingår Berlin Night Express i InterRail? Har för mig att det inte gick, men kan ha fel.

EDIT:
Citat:
Resande med svenskt InterRailkort betalar 249 SEK. Priset gäller även för resande med internationella InterRailkor och Eurail vid platsbokning i Sverige
Jo det går, du hade rätt!
Senast redigerad av PeterSouth den 2012-02-18 klockan 00:15.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8