ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-11-19, 10:19

Daniel-

Standard Bila i Europa
Någon som har erfarenhet av att bila i Europa? Företrädesvis i Tyskland, Österrike, Schweiz, Tjeckien, Italien...hmm, typ allt utom Öst-östeuropa och väst-västeuropa....

Var ska man bo? Utanför städerna? Motell längs vägarna..? Boka i förväg? Vad är billigast, charmigast...? Bo i småstäder...? Är det bra att åka i början av juni? Ställen man inte får missa (då menar jag inte självklarheter som storstäder och dess sevärdheter)

Väldigt tacksam för tips..
Svara med citat

Gammal 2007-11-19, 15:20

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Början av Juni är bra att resa, då har inte alltför många europeer semester.
Boka inte för mycket, det är skönt att ha lite frihet att ändra sin resväg.

Eventuella färjor + hytt bör dock bokas i förväg, väldigt jobbigt att få åka omvägar eller vänta om det är fullt!

Hotell finns utmed alla större vägar men charmigast är såklart att bo i mindre städer. B&B brukar vara trevligt, då får man ofta kontakt med familjen som äger huset och det kan vara kul!

Ställen som inte får missas är oändligt lång när vi pratar större delen av Europa. Men en tur ner till medelhavet kan vara kul som omväxling efter att ni varit i alperna?
Svara med citat

Gammal 2007-11-21, 10:28

MariaP

Standard Tips
När ni ska tanka så leta efter skyltar med "Autohof". Bensinen är lite billigare, maten är också billigare plus att det är gratis att gå på toaletten. Lite mindre folk också än på de stora tankställena precis intill autobahn.
Svara med citat

Gammal 2007-11-22, 14:22

Daniel-

Standard
Autohof: Är det en kedja eller med restaurang och mack...?

Har du några tips på motell eller liknande..?
Svara med citat

Gammal 2007-12-02, 14:12

kajsakomet

Medlem
kajsakomet är inte uppkopplad
kajsakomets avatar

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel- Visa inlägg

Autohof: Är det en kedja eller med restaurang och mack...?

Har du några tips på motell eller liknande..?
Nej, det är det inte. Det är en skylt som talar om att här ka du svänga av för att tanka. gå på toa och få dej nåt till livs. ;-)
Om du vill övernatta billigt så föreslår jag etaphotel.com Billigare kan det knappast bli. Man bokar på nätet.Hotellen finns över hela Tyskland.Ett annat alternativ är att du tar in på
Gasthaus som finns på de flesta orter. Mysigt och familjärt.
Svara med citat

Gammal 2008-02-11, 21:01

Gäst

Standard
Mitt bästa tips är att boka biltåg från Hamburg till t ex München eller Lörrach. Då har man sovit sig förbi de värsta bilköerna genom Tysklan (autozug.de). I juni är det fortfarande lågsäsong och bra priser. Går varje natt. Att bila i Frankrike eller norra Italien är mycket roligare än i Tyskland! Syd Tyrolen/norra Italien är underbart vackert.

Min familj (tre barn) har goda erfarenheter av camping och vandrarhem (bör bokas på populära platser under högsäsong). En mkt billig (och enkel!) hotelkedja är formule1. Finns f f a i Frankrike.

I Tyskland kan vi rekomendera norra f. d. Östtyskland "snedda" från Lübeck till Berlin, välj gärna småvägar och stanna i t ex Schwerin eller någon av småbyarna.

Rügen, Stralsund och trakterna söder om Berlin är också fina.

Utmed autbahn söderut från Hamburg kan man stanna i t ex vackra Hannoversch Münden (Hann. Münden) där campingen ligger mitt i stan på en ö där två floder går ihop (delar sig) eller bröderna Grimms födelsestad Hanau (nära Frankfurt). Campingen ligger här vid en flod nedanför staden. Båda dessa städer ligger utned den s. k. sagovägen.

Vill man till Venedig (en dagsresa från München) så finns ett ok vandrarhem i Mira på fastlandet. Bo där, ta bilen några km norrut mot Venedig, sväng höger där det är skyltat båt till Venedig. Det är så man skall anlända!!

Generell rekommendation: Sväng av från motorvägarna när ni vill äta - billigare och godare! Boka inte plats på färjan för hemresan. Då är man friare, kan välja vilken rutt man vill och behöver inte stressa för att passa en tid. Om man får vänta några timmar på semestern är inte hela världen!
/Karin
Svara med citat

Gammal 2008-02-22, 11:15

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Karin hade en massa smarta tips. Jag skulle också vilja rekommendera Österrike. Helt fantastiskt sommartid, och med vänliga människor. Italien är jag lite tveksam till, de har en bilkultur som är uppåt väggarna. Kör som biltjuvar, med andra ord. Så ta det lugnt om ni är i de trakterna. Fast trakterna kring Gardasjön är vackra, helt klart.
Svara med citat

Gammal 2008-05-28, 10:33

Gäst

Thumbs up Österrike!
Tipsade just i en annan tråd om att bila i Österrike. Supervackert land och trevlig folk. Dock är det få som pratar engelska...

Många bra tips hittills vill bara informera om att för att åka på motorväg (och komma igenom vägtunnlarna i Österrike) så behövs en "vinjette", man köper dem på vanliga bensinmackar och det finns allt mellan 4dagar-1års.

Min gamla tysklärare hade ett tips (som jag ännu inte utforskat men ska så snart jag kan). Hitlers gamla Örnnästet ska vara öppet för turister, strax nedanför i backen ner ska det ligga ett mycket bra café. (Alltså tips om både attraktion och fik).

Wien är också otroligt fint, med vackra byggnader, mkt kultur. Håll här utkik efter små restauranger på bigator, de kan tom ligga i källare. Gå dit österrikarna går för att äta billigt, mycket och gott! Och besök någon av de kända musikernas hem.

Ät middag på Gasthaus och försök hitta de en bit bort från huvudvägen. Ätit fantastiska wienersnitzlar på såna små ställen. Prova också verlängter(vanligt kaffe med mjölk), kaisersmarren(efterrätt m pannkakor) och förstås knodel!! Också ett tips om chokladlikören "Mozart" mycket bättre än Bailieys!

Vackra vindistrikt i södra Österrike(söder om Graz), fantastiska borgar och berg överallt utom just där.
Svara med citat

Gammal 2008-05-28, 10:37

Globbe

Standard
Har hört att dom har fina källare i Österrike också.
Lite lågt till tak bara.
Svara med citat

Gammal 2008-05-28, 12:40

kajsakomet

Medlem
kajsakomet är inte uppkopplad
kajsakomets avatar

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson Visa inlägg

Karin hade en massa smarta tips. Jag skulle också vilja rekommendera Österrike. Helt fantastiskt sommartid, och med vänliga människor. Italien är jag lite tveksam till, de har en bilkultur som är uppåt väggarna. Kör som biltjuvar, med andra ord. Så ta det lugnt om ni är i de trakterna. Fast trakterna kring Gardasjön är vackra, helt klart.
Vi har semestrat med bil i Italien flera ggr och det har gått bra. Det finns ingen anledning att tveka att åka till Italien p.g.a. hur de kör för så illa är det ju inte. Italien är helt underbart och jag känner faktiskt ett ständigt sug efter att åka dit... :-)Det finns ju fortfarande många ställen kvar att se. Själv tycker jag bäst om västkusten (från Frankrike och neråt)som har ett underbart landskap och många pittoreska små byar väl värda ett besök.Adriakusten har bredare stränder men ett plattare landskap än västkusten. Vart ni än åker så lär ni inte bli besvikna.Kan även rekomendera Frankrike. Har varit på både rivieran och atlantkusten och gillade båda, men vill man vara säker på att få det varmt och skönt så är det ju rivieran som gäller. Mycket vackert dessutom!Men det är väldigt fint på atlantkusten också.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8