ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-02, 04:11

Hunter/Hunted

Nykomling
Hunter/Hunted är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Standard Baltikum, Polen, Tyskland, Danmark. Erf. & åsikter?
Hejsan!
Jag har tänkt ge mig ut med ryggsäcken och resa på egen hand nu i sommar, troligtvis under slutet av Juli månad eller i mitten av Augusti. Vad jag ville göra var att åka runt lite, inte bara besöka ett resemål, men bestämde mig snabbt för att jag inte var redo för en full tågluff igenom europa eftersom det skulle bli för mycket planering och spränga min budget. Istället har jag blivit intresserad av den här mini-varianten.

Jag planerar att ta färjan från Stockholm till Tallin, därifrån vill jag fortsätta med buss eller tåg ner igenom Baltikum, Polen, Tyskland och Danmark (med flera stopp på vägen) för att sedan återvända upp igenom Sverige. Jag har ingen som helst erfarenhet utav sådanthär, eller av länderna ifråga, så jag ville gärna ha så mycket råd som möjligt!

Är det några ställen jag borde besöka? Någonting speciellt jag måste tänka på? Någon som har några åsikter om min färdplan? Jag har tänk att där nere i baltikum kan det väl inte vara så dyrt att resa, vilket betyder att jag inte behöver förboka biljetter utan kan ta det som det kommer och köpa biljetter när jag anländer vid de olika stationerna, är det här rimligt? Jag har även tänkt ha med mig tält om jag skulle behöva slå läger någonstans utanför någon stad, vet nån hur det är med tältrestriktioner i de här länderna?

Allting som ni kan komma med vore väldigt uppskattat! Det här blir min första sådanhär resa, och absolut första resa på egen hand. Lite av meningen med att jag väljer att resa på egen hand och inte planerar så mycket är för att jag vill ha det lite osäkert :P Men jag uppskattar all information ni vana resenärer kan tänkas ge mig!

//Kim S
Svara med citat

Gammal 2007-07-02, 14:24

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard Re: Baltikum, Polen, Tyskland, Danmark. Erf. & åsikter?
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter/Hunted

!Är det några ställen jag borde besöka? Någonting speciellt jag måste tänka på?

//Kim S
Ha kontanter som backup i Danmark för ofta tar de bara nationella Dankort som betalkort (du kan naturligtvis ta ut danska kronor ur bankomaterna också om du har internationellt kort).

För aktuella tågtidtabeller i hela Europa finns det inget bättre än:

http://reiseauskunft.bahn.de

När det gäller vad du ska se så vet jag ju inte var du redan varit men Tallin och Riga är båda intressanta, kuststäderna i både Estland och Lettland också.

Warszawa är kul i Polen och själv hade jag lagt några dagar på att ta mig ner till Krakow och Zakopane bland bergen!

Tar du dig uppåt med dagståg till Köpenhamn från Hamburg så är Lübeck värt att stanna i. Väl på den danska sidan är man snart i Köpenhamn. Tar du istället nattåg så kommer du via t.ex. Odense som är värt ett stopp.
Svara med citat

Gammal 2007-07-03, 10:00

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Om du vill resa utan att köpa biljetter i förväg så är Polen rätt destination. Du kommer alltid hittat nått transportmedel utan minsta problem.

Något som blivit väldigt populärt senare år kring turisstäder är minibussar som är nån slags korsning mellan taxi och buss. Dom går oftast på sträckor med mycket passagerare/turister. Dom har en skylt i framrutan var dom ska, sedan väntar chaffören tills minibussen är full och kör iväg. Man kan säga till när man vill hoppa av och en resa brukar gå på 5-10-20 kr beroende på hur långt minibussen kör. Ofta kan man förhandla med chaffören om en alternativ resväg eller destination om det passar honom och de övriga på bussen.

De mesta populära turisställerna i Polen sommartid är

Mikolajki (och alla sjöar i området runt, i nordöstra polen) - Sol, bad och segling.
Bergen i södra polen, t.ex. Zakopane - Vandring i bergen (temperaturer på 30-35 grader är inte ovanliga om man inte klättrar för högt)
Hela kustremsan från ryska gränsen (vid kaliningrad) till Tyskland.
Krynica Morska - Sopot - Hel halvön - Jastrzebia Gora - Leba - Ustka - Miedzyzdroje; är en enda lång sandstrand med mycket nöjesliv dag som kväll.

Sedan finns ju dom klassiska turstställerna som Warszawa, Krakow, Auschwitz.

Eller varför inte stanna till i fabriksstaden Lodz mitt i Polen. Helt okänd som turistkort med med shopping som ingen kunde ana att man kan hitta i Polen, t.ex. köpcentret Manufaktura som har fler märkesbutiker än många kan drömma om

http://www.manufaktura.com/EN/index.asp

Polen har ingen allemansrätt så tälta på privat mark är ingen höjdare. Men tältläger/camping är vanliga främst i turistorter, t.ex. dom orterna jag nämnde ovan (Mikolajki, Zakopane, Leba, etc). Många av dessa turistorter har även mycket privata uthyrningar av rum/pensionat där priserna styrs av väder/efterfrågan men oftast hittar man en säng från ca 60kr/natt.
Svara med citat

Gammal 2007-07-03, 13:52

jonatan

Standard
När jag var i Polen blev jag förtjust i Wroclaw (helt omöjligt att uttala). En stad stor som Göteborg med ett charmigt centrum och en del inhemska turister.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8