|
isla de margarita- hotell
|

2007-04-29, 17:35
|
Reg.datum: apr 2007
Rykte: 0
|
isla de margarita- hotell
Jag och min sambo funderar på att åka till venezuela, vi har två hotell som vi har i tankarna... le flamboyant och Las palmeras. vilket är det bästa? vilket kan ni rekomendera, las palmeras är ju betydligt längre till stranden.....!!! tacksam för svar, det är ju liksom dax att boka snart! mvh jeanette.
|
|
|

2007-04-29, 19:03
|
|
Vi har bott på grannhotellet (en vitrappad mur skillde hotellen åt) och kan säga att läget till stranden kan inte vara bättre! Man behövde bara gå över gatan så var man vid stranden! Perfekt om man vill gå på en morgonpromenad längs stranden (och samtidigt reservera solstolar) före morgonmålet. Hur hotellet i övrigt är kan jag inte uttala mej om, men kan tänka mej att det höll samma klass som grannhotellet. Vårt var ett charmigt, trevligt 3 -stjärningt hotell, Puerta del Sol.Skulle gärna bo där igen....Tyvärr har varken Ving eller Fritidsresor detta hotell för tilfället i sitt sortiment, så vi får leta upp nåt resebolag som har det. Nån som vet?
Framtidsresor har både le Flamboyant och Puerta del Sol, men flyger inte från Arlanda.
|

2007-04-29, 21:33
|
|
Vi bodde på Le Flamboyant 2 veckor i mars, trivdes väldigt bra. Standarden motsvarade verkligen 3 stjärnor, kanske lite till. Fräscha och rymliga rum och badrum, två dubbelsängar. Vi hade turen att få rummet i den nyare delen, 3:e vån, balkong med poolutsikt. Ingen insyn alls, sämre att få rum med terass på bottenplan, full insyn om inte gardinerna var fördragna.
Le Flamboyant är inte så stort om man jämför med andra all inclusive hotell, vilket är en fördel, med tanke på köer vid måltiderna och trängsel vid poolen.
Maten var helt OK, varierad, fanns mycket att välja på.
Las Palmeras ligger några hundra meter bort vid en tvärgata till huvudvägen, ser ut att vara ett enklare hotell, men kanske mysigt ändå.
Playa del Aqua är en liten by, glest mellan husen. Det som kallas centrum 100 m från vårt hotell, är en liten marknad och några små butiker och restauranger. Ingenting om man skulle vilja gå ut på kvällen. Mörkt som i en kolbox, helt öde. Det blev till att tillbringa kvällarna på hotellet (underhållning på ett eller annat sätt ordnades varje kväll) Taxi fanns utanför, om man ville se något annat än hotellet.
|
|
|

2007-04-30, 10:56
|
|
Hotell le flamboyant
Hur ser stranden ut, mycket vågor å undervattens strömmar eller? hur är det med supermarkets , finns det i närheten eller? Har läst både det ena och det andra! vad tycker ni som har varit i venenuela om det som resmål, jag har hört en massa bra och även dåligt !?! man blir liksom lite skeptisk !!! tacksam för all möjlig information. mvh jeanettte.
|
|
|

2007-04-30, 10:59
|
|
hotell le flamboyant!!
glömde en fråga? i resekatalogen kan man läsa att nattliv kan delvis vara störande, vilket nattliv är det om det är jätte lugnt är det hotell under hållningen dem räknar dit eller finns det någon natt klubb precis i närheten!! mvh jeanette.
|
|
|

2007-04-30, 16:44
|
|
Le Flamboyant.
Standen är ganska bred, ganska långgrund och några kilometer lång.
Går hemska vågor för det mesta och undervattensströmmar, så det är inte tillrådligt att gå längre ut än till midjehöjd. Vattnet var oväntat svalt för att vara Karibiska havet ( jag är en liten badkruka) Inga skuggande palmer.
Solstolar och parasoll som tillhör hotellet, samt en beachclub att hämta förfriskningar, läsk, öl, drinkar ingår.
Tätt mellan solstolarna nedanför hotellet, men går man en bit bort får man vara ensam. Skönt att ta en promenad längs stranden bort mot udden, där nästa strand tar vid.
Väldigt många strandförsäljare, massagedamer finkammar stranden många gånger om dagen. Kolla spec halsbanden, finns mycket fint att välja mellan, men pruta ordentligt, de begär ibland 80-90.000 bolivarer, går för det mesta att pruta ner till 10-15.000.
Det finns några små supermarkets inte så långt från hotellet, en större butik Jonnys bodega, en tvärgata upp från Fritidsresors ställe.
Vi tyckte inte alls att nattlivet var störande, det hördes lite "dunka-dunka" från en nattklubb tvärs över gatan någon gång, men det var inget man låg vaken och retade sig på. Underhållningen på hotellet slutade alltid vid 23-tiden, då blev det tyst.
Om jag ska nämna något negativt så var det nog att vi inte kunde gå ut och strosa på kvällarna, byn är närmast öde på kvällen, samt att det finns en viss risk att bli rånad.
Annars är vi nöjda, tyckte vi hade en fin semester, verkligen avkopplande. Kul att testa all inclusive, lustigt att inte behöva ta upp plånboken alls vissa dagar.
Åk gärna på utfärder eller ta en taxi och upptäck ön, det är lätt att ta sig runt, och billigt. Vi var tex till en fin och ganska oexploaterad strand , Zaragosa, där var det snälla vågor.
|
|
|

2007-04-30, 18:34
|
|
Nog för att jag trodde JAG var värsta badkrukan...men SVALT när vattnet är 27-29 grader...
|

2007-05-02, 09:57
|
|
isla de maragarita- hotell le flamboyant
Jag har massor av frågor till er som har bott på hotell le flamboyant eller på hotell som ligger på samma strand.
Jo nu när jag och min sambo var på semester på mauritius, så var det massa säljare som sålde utflyker till olika trevliga utflyktsmål som gick omkring på stranden, hur är det på isla?om det finns säljare kan man lita på dem eller? Det är ju alltid billigare att åka med dem lokala istället för fritidsresor? Är det någon som har något att säga om venezuela som land eller isla de margarita, jag har ju hört både bra och dåligt- att det ska vara mycket rån mm, låter ju riktigt otäckt! mvh Jeanette.
|
|
|

2007-05-02, 16:40
|
|
Vet ej hur det är med utfärder med lokala guider, säkert bra om man kan spanska någorlunda, det fanns skultar längs hela gatan där lokala bjöd ut det ena och det andra.Vi tog en busstur runt ön (eftersom vi inte visste någonting om ön från tidigare) med Ving och svensktalande guide. Hade också tänkt åka till ornico och vattenfallen, men pratade med en som varit dit och han sa att eftersom det var torrperiod då så hade vattenfallet sinat...och så rekommenderade folk att man skulle ha gula febernvaccin innan så vi lämnade det till nästa IM resa. Vi tog en taxi till Porlamar och simmade med delfinerna istället. Härliga djur! Stranden är så härlig så man vill utnyttja tiden där också, så vi gjorde några mindre utflykter med taxi mellan varven och så bara slappade vi...
Rån? Ja säkert förekommer det som på andra ställen i världen (allvarligt talat är nog Stockholm MYCKET farligare), landet är ju fattigt så om du utmanar ödet så...Vi såg under våra 15 dgr inget rån eller ens något som liknade ett rån, hörde heller ej om nån som skulle ha varit med om det. Jag har bara läst om det här i detta forum och då är det alltid nån som berättar om rån i tredje hand (ungefär). Nu blir det så tidigt mörkt också så har man all inklusive och trivs med hotellet och underhållningen där så beger man sej inte precis ut med ficklampa på byn.
För det är vad det är en liten by ingen stad, om man bor i Playa el Agua. Var några gånger ensam ut längs gatan till internet cafeerna just efter mörkrets inbrott, men upplevde inte ens då något hotfullt. Hotellpersonalen var väldigt omtänksamma och berättade vad man inte skulle göra. Inne på hotellområdet fanns det vakter så nattetid kom ingen obehörig in på området. Och får man tag på en taxichaufför som man får förtroende för så hjälper han gärna till med lokalkännedom. Varva gärna några spanska ord med engelskan så funkar det riktigt bra. För var fullt medveten om att majoriteten av befolkningen på den lilla ön inte kan engelska. Ta gärna med ett litet ficklexikon i spanska. Bra att ha om du vill bege dej ut på egen hand.
Många har sagt om sina hotell att maten inte varit någon höjdare, men tror de flesta hotell har liknande matutbud. Temakvällar till middagen (ca 19.30) + vanlig buffe. Jag personligen äter ej så mycket kötträtter så jaj saknade ej pepparbiffar m.m. Det rena köttet var mest nygrillat och sen fanns det allahanda grytor med kött och tacosröror och spagettisåser osv. t.o.m hemmagjorda hamburgare fixade kocken på stekbordet. För mej var grönsaksbuffen en fröjd! Fanns flera bön och linsgrytor och både kokta och färska grönsaker och massor med exotiska frukter. Fisk var det lite sämre med just då , men alla dagar fanns minst två fiskrätter. Kyckling fanns ockspå i alla former.
Hann aldrig smaka på allting så för mej blev det inte för enformigt. Men som sagt, är du inbiten köttätare kan det bli lite segt till slut...Men det finns restauranger längs hela stranden så det är bara att välja.
Oj.då det här blev lite långt...återkommer ifall jag kan svara på nåt igen, fick själv så mycket hjälp med mina frågor före resan. Ha en härlig resa!
|

2007-05-02, 18:30
|
|
isla de margarita
Tack så mycket för alla svar!!! Det är som sagt bra att få höra både ris och ros om det resemål man ska åka till. Mer info är välkommet, om det mot förmodan skulle vara fler som har något att berätta. Mvh Jeanette.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|