ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-02-12, 00:48

version per 2.0

Standard Förslag på weekend alternativ i Europa
Vi är två par som kommer att fira en helg tillsammans i någon europeisk stad.

Tanken är att vi skulle åka till ett trevligt hotell, gärna med privat bastu / simbassäng / jacuzzi, alternativt att det finns att hyra nära intill hotellet, och sedan äta gott och kanske gå på teater, konsert eller göra något annat trevligt.

Resan skulle ske på våren, kanske april-maj. Vår högsta prioritet är att vi hittar på något intressant program, så förslag uppskattas. Detta kommer att vara en överraskning för våra makar som inte vet någonting förutom att de bör ha 3 dagar ledigt.
Svara med citat

Gammal 2007-02-14, 15:01

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard Re: Förslag på weekend alternativ i Europa
Citat:
Ursprungligen postat av version per 2.0

Tanken är att vi skulle åka till ett trevligt hotell, gärna med privat bastu / simbassäng / jacuzzi, alternativt att det finns att hyra nära intill hotellet, och sedan äta gott och kanske gå på teater, konsert eller göra något annat trevligt.

Resan skulle ske på våren, kanske april-maj. Vår högsta prioritet är att vi hittar på något intressant program, så förslag uppskattas. Detta kommer att vara en överraskning för våra makar som inte vet någonting förutom att de bör ha 3 dagar ledigt.
Med tre dagar vill jag slå ett slag för Tyskland En av dess äldsta städer är Trier som var romerska kejsar Konstantins huvudstad. Här är alltså smockfullt av romerska ruiner (basilika, stadsport, termer och amfiteater). Samtidigt ligger staden i Moseldalen så man kan dricka goda lokala viner (inte de trista tyska som hamnar i Sverige). Ett hotell som har både pool och eget bryggeri omgivet av en vingård är det här alldeles i utkanten av stan:

http://www.blesius-garten.de/

Från Trier kan man lätt göra utflykter både med båt till t.ex. Bernkastel-Kues uppe i Moselbergen samt till Luxemburg.
Svara med citat

Gammal 2007-02-19, 23:15

version per 2.0

Standard
Tack för tipset. Jag var i Trier förra sommaren och det är en trevlig stad. Moseldalen är ju fullspäckad med trevliga vingårdar och vin tackar jag ju aldrig nej till.

Jag får lägga detta bakom örat. Några andra förslag?
Svara med citat

Gammal 2007-02-20, 08:01

Ellinor

Globetrotter
Ellinor är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Standard
Prag är ju en underbar stad på vårkanten. Otroligt vackert o massor att se o uppleva
Svara med citat

Gammal 2007-02-20, 17:29

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Tack för tipset. Jag var i Trier förra sommaren och det är en trevlig stad. Moseldalen är ju fullspäckad med trevliga vingårdar och vin tackar jag ju aldrig nej till.

Jag får lägga detta bakom örat. Några andra förslag?
Verona! Där har du en rätt känd opera som dessutom har uppsättningar i den gamla romerska amfiteatern (som man annars besöker som en av stadens stora sevärdheter och en av Europas största i sitt slag). Det finns även massor av storslagna kyrkor, "Julias" balkong och bra restauranger (och shopping om någon gillar sådant). Från Verona kan man även lätt ta tåget till Vicenza som en dagstur och se den världsarvsmärkta Teatro Olimpico. Vilken teater! Eller varför inte hyra en bil och åka på vinresa till Soavedistriktet alldeles i närheten.
Svara med citat

Gammal 2007-02-21, 14:17

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Rykte: 6

Standard
Rom skulle jag föreslår. En underbar stad fyllt med allt som man kan tänka sig!

Gammal 2007-02-21, 18:58

Gäst

Standard Stad i Europa
Jag skulle välja Prag, det är en otroligt vacker stad och så är det billigt å semestra där.

Mvh/emma
Svara med citat

Gammal 2007-03-13, 21:54

salma_ya

Nykomling
salma_ya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2007

Standard Re: Förslag på weekend alternativ i Europa
Åk en härligt kryssning till Tallinn - Estland , resan börjar på båt mellan Stockholm-Tallinn ,över natt , är billigt och bra alltern till andra städer....och billigt med allt , behöver du hjälp,så kan jag hjälpa till med div. bokning och addresser för nöje.

Citat:

Gammal 2007-03-18, 11:41

Stina

Standard
Åk till Wien! Underbara omgivningar och gott om kulturella aktiviteter i och utanför stan, dessutom underbart vackert på våren! Missa inte då alla fina, gamla fik som finns lite varstans, gott, onyttigt och mysigt..!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8