ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-24, 17:47

Gäst

Standard Tågluffa i östeuropa?
Hej där ute! Jag och min kompis tänkte tågluffa oss ner till turkiet (för att sedan ta båten till Cypern), då vi tyckte det kunde bli ett roligare och kanske inte alltför mycket dyrare alternativ till att ta sig ner!

Skulle därför vilja höra lite med er som har tågluffat, vad har ni för tips och råd?
Planen är att börja med en färja från Stockholm till St petersburg, för att sedan ta tåget vidare neråt för att stanna till i diverse sevärda städer. Hur är möjligheten att ta nattåg? Vi vill gärna spendera minimalt med pengar, och undrar om det skulle kunna vara en idé att bara åka natttåg och sova på dessa, för att sedan kolla in en ny stad varje dag (eventuellt stanna någon natt på hostel i mer sevärda städer).

Hur många dagar behöver vi för att ta oss ner? Funkar våran idé med nattåg? Alla ideér och tips tas tacksamt mot då ingen av oss har någon erfarenhet av detta sedan förut.
Svara med citat

Gammal 2012-02-29, 18:23

Gäst

Standard .
Förra sommaren tågluffa jag och en vän i västeuropa i 5 veckor. Det är verkligen ett skitkul sätt att resa och mycket prisvärt. I år har vi också planer på att röra oss mer öster ut, viktigt att tänka på då är dock alla visum som kan behöva införskaffas, t.ex. om man ska in i Ryssland.

Vi ville aldrig betala extra på natttågen för att få sovvagn, så man ska kanske inte räkna med att vara helt utvilad efter en natt sov-sittande. Nattåg kan vara bra vid långa transportsträckor, så lite beroende på hur många stop ni vill göra så får ni kanske överväga dagsresor. Boende på hostel är otroligt billigt i östeuropa så det är ingen kostnad jag tycker ni ska oroa er särskilt mycket över.

Det roliga med att tågluffa är friheten. Planera inte för mycket, men skaffa er så mycket information som möjligt innan. Det är roligt att tajma olika event, nationaldagar, festivaler etc men allra viktigast är att vara social och ha kul
Svara med citat

Gammal 2012-03-30, 16:03

kanel

Nykomling
kanel är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Rykte: 0

Standard
Det man ska tänka på när man åker genom Östeuropa är att kommunikationerna inte är i närheten av vad man är van vid. För det första så finns det inte speciellt många tåglinjer till att börja med. Det är för det mesta buss som gäller om man vill komma dit man vill. Det går för dessutom oftast betydligt snabbare. Att ta tåget genom Rumänien är rena skämtet. Man får en hel del bekvämligheter för ganska lite pengar men det går något fruktansvärt långsamt.

Interrailkort är alltså en ren förlustaffär. Dels för att ni kommer åka mycket buss. Dels för att det inte lönar sig ens om ni skulle hitta tågresor hela vägen ner.

Lägg alltså på åtminstone en-två timmar per resa jämfört med i Sverige. Gränspassager kan ta ytterliggare 4-5-6 timmar. Läs på om Ryssland och visum, där gäller det att vara ute i god tid.

Och sen är det bara att inse att man själv inte orkar med ett lika högt tempo som man tror. Resande är tröttande. För att ha en jämförelse så kan jag säga att vi tog 14 städer på sju veckor och tyckte ändå att vi missade massor och fick stressa oss igenom de sista länderna. Så se till att ha ordentliga marginaler och möjligheter att stryka destinationer ni inte hinner med.
Senast redigerad av kanel den 2012-04-02 klockan 10:25.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8