ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-28, 21:52

Renstroom

Nykomling
Renstroom är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Rykte: 0

Smile 3 månaders resa, tips på resmål tack!
Hej!

Nu är det så att jag och min vän har planerat en resa, våran första idé var att resa till Nya zeeland, Australien, Bali. Men vi vill ha mer alternativ på bra resmål och gärna billigare! Så vi har funderat lite på asien mer, och då tänker jag tex. Thailand, Filippinerna, Bali, Australien. Låter detta klokt? kan vi göra bättre/billigare val? vad finns det att se/göra på respektive resmål?

Tacksam för snabba svar!
Svara med citat

Gammal 2011-08-29, 08:04

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Bättre val? Det är ju en högst subjektiv frågeställning vilket land som är bättre eller sämre.

Thailand, klassiskt, man vet vad man får, fortfarande billigt trots överexploaterat som turistland, finns det mesta, lite äventyr, elefanttrekking, bad, dykning, festa, sola, relaxa. Det mesta finns helt enkelt.

Malaysia, som Thailand men mer välordnat. Rekomenderar Borneo, jag har skrivit flera längre utläggningar om just Borneo i Malaysia-forumet.

Bali, visst, fint, men jag tröttnade fort och gillade inte Kuta så jag skulle stryka Bali, men det är jag. Men annars, aktivitter på Bali: surfning, hyr en kille för cirka 400k rupier som kör er runt hela ön på en dag, bada, sola, festa.

Vietnam, billigare än Thailand, inte lika utvecklat. Har inte varit där men tänker mig att det är ungefär som Thailand.

Laos, ska tydligen vara jättebra, jag vet inte, har inte varit där.

Kambodia, se ovan.

Hur ni vill göra resan är ju upp till er. Men ett tips är att försöka lista ut hur länge ni vill vara på varje ställe. Sen kan ni fundera på vad för typ av personer ni är och vad ni vill uppleva och få ut av resan. När ni gjort det så är halva jobbet klart. Sen är det bara att välja resmålen.

Gammal 2011-08-29, 16:16

Gäst

Standard
Hej!!
Om ni har tid och gillar regnskog/äventur så besök Borneo i Malaysia. Var själv där i november och det var helt fantastiskt! Vi bodde i hyddor i skogen, hade guidade turer både i skogen och i båt utefter kota kinabalu floden. Vi fick se orangutanger, krokodiler, ormar m.m i det fria. Guiderna var unga killar och tjejer som bodde där, de var duktiga på engelska och otroligt duktiga på att guida. Kika in på Uncle Tan Wildlife Adventures. Vi bokade en 2 dagars och 3 nätters tur.. En oförglömlig resa.
Svara med citat

Gammal 2011-08-29, 16:20

Gäst

Standard
glömde lägga till att vi även besökte Bali. Enligt mig är det överexploaterat..för mycket turister för min smak.. Inte så fina stränder om man gillar att bada, och prisläget var betydlig dyrare än i Malaysia. Plus att människorna inte är lika trevliga som i Malaysia.. Vi blev lurade flera gånger...
Svara med citat

Gammal 2011-08-29, 16:29

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

glömde lägga till att vi även besökte Bali. Enligt mig är det överexploaterat..för mycket turister för min smak.. Inte så fina stränder om man gillar att bada, och prisläget var betydlig dyrare än i Malaysia. Plus att människorna inte är lika trevliga som i Malaysia.. Vi blev lurade flera gånger...
Vad skönt att det är någon mer än jag som inte var nöjd med Bali. Alla jag träffade när jag var där eller på andra ställen, även hemma, säger att Bali var det bästa de varit med om.

Sen håller jag med, de är ena riktiga lurendrejare. Man får se upp med varenda rupier. De försökte till och med lura mig i en liten affär där jag köpte vatten genom att ge mig för lite tillbaka i växel. Blev minst sagt pinsamt för dem när jag kom på dem.

Gammal 2011-08-29, 19:42

Renstroom

Nykomling
Renstroom är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Standard
Tack för alla tips! Vi är väl mest som sagt ute efter en skön resa, lite upplevelser och äventyr med mycket bad och lite fest. Ska kolla in era förslag, hur är valutan och vad ligger boendet ungefär på malaysia, borneo osv? vi har inte bokat resan än för vi vill kolla upp lite före vi bestämmer något! Men tack för svaren om bali, värt att tänka på!
Svara med citat

Gammal 2011-08-29, 21:53

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Malaysiska ringit ligger ungefär 1 RM = 2 SEK

Boende kan man få för väldigt billigt, 40RM och uppåt.
Mat är väldigt billigt också. Vill minnas att jag åt två-tre rätter för ungefär 20 RM.

Gammal 2011-08-30, 08:19

Gäst

Standard 4eSNPf
Det beror ju på hur man vill bo..kan man tänka sig att dela med några andra blir det ju billigare.. tex ett superfräsch hostels i penang (Old Penang Guesthouse) mixed rum kan du få för 23 RM (52 kronor)..
I borneo när vi åkte med uncel tan wildlife adventures 2 dagar och 3 nätter betalade vi 860 kr per person.. då ingick mat, boende, transport till och från regnskogen samt guidade turer..detta var då en guidad tur så därför priset ligger lite högre, men ändå prisvärt tycker vi!
Svara med citat

Gammal 2012-03-30, 16:28

kanel

Nykomling
kanel är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Standard
Flikar in ett litet tips om Östeuropa. Ett stycke Europa som folk gärna glömmer bort men som har kvalitéter utöver det vanliga. Fantastisk natur, varmt och skönt i de södra delarna, sanslöst billigt, oerhört trevliga människor och, framför allt, väldigt oexploaterat. Letar man efter genuina platser så är det hit man ska.
Senast redigerad av kanel den 2012-04-02 klockan 10:28.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8