ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-02, 23:29

ResAnn

Nykomling
ResAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Rykte: 0

Standard Vandring i Jotunheimen!
Hej!
Vill bara uppmana er som är sugna på lite utmaning och fantastisk natur att åka till Jotunheimen i Norge för att vandra och njuta. Perfekt för er som inte bokat någon resa för sommaren ännu.
Jag har varit där 2 gånger och vandrat och båda gångerna har det varit underbart.
Det bästa är att det finns vandrarhem bra placerat mellan rutterna. Där kan man efter ca 6 timmars vandring äta god mat och vila ut ordentligt.
MVH
Svara med citat

Gammal 2012-02-01, 01:54

DannePeee

Nykomling
DannePeee är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ResAnn Visa inlägg

Hej!
Vill bara uppmana er som är sugna på lite utmaning och fantastisk natur att åka till Jotunheimen i Norge för att vandra och njuta. Perfekt för er som inte bokat någon resa för sommaren ännu.
Jag har varit där 2 gånger och vandrat och båda gångerna har det varit underbart.
Det bästa är att det finns vandrarhem bra placerat mellan rutterna. Där kan man efter ca 6 timmars vandring äta god mat och vila ut ordentligt.
MVH
Hej!
Jag har aldrig varit där men det skulle vara roligt att åka dit.
Finns det något att sevärd? Vandrar man längs någon älv/sjö ?
Svara med citat

Gammal 2012-02-01, 16:09

ResAnn

Nykomling

Standard
Utmaningen är att vandra och det man ser är fantastiskt. Jag berättar gärna mer om dom vandringarna vi gjorde i Jotunheimen. Sök på Gjendesheim, Besseggen och Jotunheimen.
Har du/ni vandrat förrut eller är sugna på det?
Svara med citat

Gammal 2012-02-07, 02:38

DannePeee

Nykomling
DannePeee är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard
Okej, det får jag ta en titt på då. Jag har bara vandrat i Svenska fjäll. Men jag är sugen på att åka nånstans och vandra på ett nytt ställe, men det är knappt att det blir av och sen så har jag ingen kompis som är sugen på att hänga med. Men vandrade ni i flerra dager eller tog ni bara en dagstur?

//P
Svara med citat

Gammal 2012-02-20, 22:57

ResAnn

Nykomling

Standard Vandring
Det var jag och min man som vandrade. Första gången var vi iväg 6 dagar och gjorde 3 vandringar.
Vi körde från Uddevalla till Jotunheimen och jag minns inte om det kanske tog 6 timmar eller något sånt. När vi kom fram till Gjendesheim betalade vi för parkering till bilen och tältning. Vi hade med mat till resdagen och frukost och färdmat för andra dagen.

På morgonen betalade vi i kiosken och lämnade väskorna till båten som går in till Memurubu. Så vi behövde bara ha med oss bra kläder och färdmat. Då gick vi Gjendesheim till Memurubu via Besseggen. Det var en riktigt vacker tur.
Vi sov i Memurubu och tog båten på morgonen till Gjendebu och där började en mastodont vandring till Spiterstulen. Denna turen tog oss ca 12 timmar tror jag. Den var inte vacker på något sätt.
Nästa dag var vi tvungna att ta vilodag.
I Spiterstulen finns pool som kanvara skönt att koppla av i med en ledbruten kropp.
Nästa dag tog vi Galdöpiggen. Norges högsta topp. Spännande.
Sista dagen hemresa. Vi började med buss från Spiterstulen ca tror jag. Sen tror jag att det var 2 st bussbyten och så var vi i Gjendesheim igen och då tog vi bilen hem.

Andra gången var vi iväg 4 dagar och vandrade 3.
Vi sov i Gjendesheim denna gången oxå men nu i bilen eftersom vi hade kombi. Måste säga att vi sov mycket bättre i bilen.
Tog båten på morgonen till Memurubu och vandrade till Glitterheim. Sov en natt och sen tog vi Glittertind och sov ytterligare en natt och sen gick vi hem från Glitterheim till Gjendesheim.

Du kan googgla på de olika namnen för att läsa om det.
Jag kan gärna ge dig lite tips och förslag på turer beroende på hur länge du vill vara borta och vad du vill uppleva.

Själv är jag lite intresserad av att ev. vandra i Sverige till sommaren. Men där kanske du har tips och råd.

Ska lägga upp lite bilder på min hemsida som jag kan tipsa om sen när det är färdigt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8