ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-21, 12:53

Karro

Nykomling
Karro är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Question Resa i Asien
Jag och min pojkvän har tänkt resa runt i Asien i drygt en månad i höst.
Och vi har kommit fram till att vi behöver flyga mellan några länder. Frågan är om det är enklast att boka hemma eller göra det där borta och typ hoppas på att det finns sista minuten.

Vi tänkte åka till Kina, Fillipinerna, Vietnam, Bali, Thailand, Kuala Lumpur och sist Bali frågan är om det är någon som har några tips på vad man inte får missa i dessa länder och var eventuella sevärdheter ligger.

Och sist vilken månad kan vara bästa att åka?

Tack
Svara med citat

Gammal 2010-06-24, 13:37

NikHag

Standard
Är ni inte bundna till exakta dagar ni måste flyga emellan länderna så kan ni vänta tycker jag om inte flygbiljetterna är hyfsat billiga nu. Det är ingen garanti att det blir billigare ju närmare ni kommer. Dock är hotell och flyg alltid billigast att boka via nätet (om det är 3 stjärnigt och uppåt på hotell), vi har själva på hotell fått låna deras datorer för att få boka rum via hotellsajter innan vi checkar in för att det är mycket billigare. Tror nog att ni måste dra ner på något land om ni vill hinna njuta om ni bara åker en månad. Annars riskerar ni att bara åka mellan flygplatser hela tiden.

Det är mitt tips, finns nog dom som tycker annorlunda.
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 11:06

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det låter som en förfärlig massa flygresor som kommer kosta mer än ni hinner se länderna. ;( förvisso är det billigt att flyga med Air Asia till exempel men det blir ändå dyrt att flyga så mycket. Själv planerar jag en resa efter årsskiftet som ska börja med en vecka på Bali, sen flyger jag till Singapore och tar östkusten upp geno Malaysia och besöker några av de öar som finns där (jag räknar med cirka 1-1½ vecka den vägen och sen till Kuala Lumpur för att sedan flyga till borneo och tillbringa nästan 2 veckor där (med besök i Brunei bland annat) och sen avsluta hela resan i Hong Kong. Till detta tänkte jag mig en 35 dagar totalt och det känns som att det kan bli tight.

Ni har långt många fler länder på listan än vad jag har.

Thailand har jag varit i och kan rekommendera ett par platser som jag tyckte var bra. Utan att veta om eran ålder och intressen, men jag säger såhär: Undvik Phuket/Patong/Pataya, det är som i Grekland fast i Thailand.

Jag rekomenderar starkt Koh Samui, det är en trevlig ö på östkusten. Phi Phi är ett populärt backpackingresmål och det är faktiskt en trevlig ö. Krabi är ganska najs också. Sen tyckte jag Similian islands var det bästa jag upplevt i Thailand så det rekomenderar jag starkt. nås enklast ifrån Khao Lak (som också var ganska trevligt).

Bali är ju helt klart värt att besöka (tror jag då jag inte varit där än), likaså Kuala Lumpur (har inte varit där heller). Det pratas mycket om öarna Perhentian och Tioman islands när det gäller Malaysia vilket jag tror är trevliga öar, jag har själv tänkt att besöka dem (de ligger utmed östkusten).

Jag vet inget om Filippinerna så jag har inget tips att ge där, har inte heller planerat att åka dit. Vietnam ska vara som Thailand fast hälfte så dyrt och mindre turistigt.

Om du har läst ända hit så tror jag egentligen att mitt bästa tips kommer här:

Tänk på resvägen!!!! Planera resan så att du åker i en intelligent följd istället för att resa kors och tvärs genom Asien. Det blir billigare så i längden plus att du spar tid på att inte åka först åt ena hållet och sedan tillbaka igen för att åka till andra.

Hade jag varit som er hade jag nog lagt början av resan i Kina till exempel och sedan resa genom Vietnam, Thailand, Malaysia, Bali och sist Filippinerna, eller baklänges, det verkar bli den vettigaste rutten. Detta går givetvis att debattera.

När ni ska resa, bra fråga, det kan vara värt att kolla upp eventuella monsuner och liknande och plannera lite ut efter det.

Hur som, vad ni än bestämmer er för hoppas jag att ni får en trevlig resa.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8